۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
«قهوه زیتون» اختراع جدید کارآفرین خراسانی | حکایت تلاش از کارگری ساده تا کارآفرینی تخصصی
در گفت‌وگو با بازار واکاوی شد؛

«قهوه زیتون» اختراع جدید کارآفرین خراسانی | حکایت تلاش از کارگری ساده تا کارآفرینی تخصصی

مشهد- قهوه زیتون محصول جدیدی است که ما هم مانند شما تا زمانی که به سراغ علی رجب‌زاده کارآفرین خراسانی نرفته بودیم حتی نام این محصول هم به گوش ما نخورده بود!

بازار؛ گروه استان‌ها: سوژه این هفته ما درباره یکی از جوانان خراسانی است که کارش را با کارگری ساده دریکی از کارخانه‌های مواد غذایی مشهد آغاز کرده اما در حال حاضر نام وی در فهرست کارآفرینان برتر در حوزه خوراک دام و هم‌چنین مخترع قهوه زیتون در کشور و به گفته خودش در دنیاست که محصول وی طرفداران خارجی هم پیداکرده است.

علی رجب‌زاده که تا همین چند سال گذشته زندگی‌اش را با دریافت حقوق کارگری دریکی از کارخانه‌های مشهد سپری می‌کرد حالا توانسته برای بیش از 20 نفر به‌طور مستقیم اشتغال‌زایی کند و لقب کارآفرین نمونه و البته ثبت اختراع قهوه زیتون را به نام خود سند بزند.

برای آشنایی با وی مصاحبه ذیل را با این کارآفرین نمونه و مخترع قهوه زیتون دنبال کنید.

*متولد چه سالی هستید و رشته تحصیلی شما چیست؟
بنده متولد سال ١٣۶١ مشهد ، فارغ‌التحصیل کارشناسی مکانیک جامدات هستم.

* کار خود را از کجا آغاز کردید؟
من ٩ سال پیش به‌عنوان یک کارگر ساده در کارخانه آرشیا مشغول به کار شدم این کارخانه مجموعه‌ای از مجموعه‌های دکتر نبی بود.مجموعه آرشیا کارخانه ای است که تولیدات آن شامل انواع زیتون کنسرو جات و... است و به‌طورکلی در حیطه صنایع غذایی فعالیت دارد .

من حدوداً ٩ سال در این کارخانه مشغول به کار بودم که البته ٨ ماه از آن را به‌عنوان کارگر فعالیت داشتم.

* کارگر ساده یعنی چی؟
من در ابتدا کار، قابلیت های شغلی ام را گفتم اما کارخانه به دنبال کارگر ساده برای نظافت بود و من این شغل را پذیرفتم اما طی انجام کار در آن کارخانه قابلیت های خود را به آن ها نشان دادم.

* آیا کسی به این تحصیلات و قابلیت های شما توجه نشان داد؟
به طور مثال ایده هایی برای ایرادات کار آن ها می دادم و یا به واسطه تحصیلاتم، توانایی تعمیر برخی از دستگاه های آن جا را نیز داشتم و برخی دستگاه هارا با استفاده از مهندسی معکوس برای کارخانه آرشیا نیز ساختم .

بله خوشبختانه دیده شدم چون پس از گذشت زمان و دیده شدن قابلیت های من دیگر کارگر ساده نبودم و به سرپرست تولید و سپس مدیر تولید نیز منصوب شدم. پس از سال های زیادی که مدیر تولید کارخانه آرشیا بودم، تصمیم گرفتم به طور مستقل کاری را شروع کنم که به واسطه آن کار کارآفرینی نیز اتفاق بیفتد.

* چی شد که سراغ زیتون و فراوری آن رفتید؟
من در ابتدا قبل از اینکه کار تولید را شروع کنم روی فرآوری هسته زیتون و آنالیز آن کار می کردم و در همین راستا آزمایشاتی نیز انجام دادم.

«قهوه زیتون» اختراع جدید کارآفرین خراسانی | حکایت تلاش از کارگری ساده تا کارآفرینی تخصصی

دلیل این آزمایش ها در ابتدا کنجکاوی بود و مضاف بر آن معتقد بودم که میوه زیتون بی علت هفت بار در قرآن نیامده است و این دو دلیل نیرو محرکی برای پیش روی من بود.

* محصول کنجکاوی و آزمایش های شما الان چیست؟
پس از انجام تحقیقات فرآوری هسته زیتون که موثر بر جوان سازی پوست ،تسکین درد و هضم غذاست لذا به ثبت اختراع انجامید.یعنی ما در این کارگاه هم به تولید قهوه زیتون دست پیدا کردیم و هم اینکه از این هسته بافراوری که انجام می دهیم برای خوراک دام استفاده می کنیم.

* آیا رسیدن تا این مرحه راحت بود؟
هنگام تولید این محصولات سنگ اندازی های متعددی بر سر راه من شد .تصمیم بر این شدکه با توجه به اینکه جلوی این کار گرفته شده است ،کار دیگری نیز انجام شود

* کار را با چه سرمایه ای شروع کردید؟
من در ابتدا کار، تولید را از یک اتاق ۱۲ متری شروع کردم.با یک دستگاه و آسیاب و مجموعه بسیار کوچک کارم را آغاز کردم و ادامه دادم.

* الان ظاهرا خیلی کارگاه توسعه پیدا کرده است؟
بله در حال حاضر مجموعه ما ۷۰۰ متر در قالب یک سوله توسعه یافته است.

«قهوه زیتون» اختراع جدید کارآفرین خراسانی | حکایت تلاش از کارگری ساده تا کارآفرینی تخصصی

* در حال حاضر چقدر خوراک دام تولید می کنید؟
بعد از آن که خوراک دام شناخته و منحصر به فرد شد ،تولیدمان یعنی خوراک دام را به صورت گسترده در سطح کشور توزیع را آغاز و ادامه داده و لذا این میزان تولید خوراک دام ماهانه حدود ۱۰۰ تن تولید و توزیع می شود.

* این خوراک چه خواصی برای دام دارد؟
هسته زیتون دارای خواص بسیاری است و وقتی می خواهد به سمت خوراک دام برود باید روی هسته فرمولی اجرا شود.خود هسته برای دام قابل استفاده نیست، باید فراوری عملیات انجام شود یک بحث آن شیرین سازی ،تلخی زدایی،شورزدایی،خشک کردن ،آسیاب شدن و سایر اقدامات است.

هسته زیتون سرشار از فیبر است ودامدار برای آن که دام پرواری و دام‌شیری داشته باشد که سبب کمک به ازدیاد شیر برای دام شیری و کمک به پروارشدن دام برای دام پرواری می شو دو این بحث خوراک دام است که خود دامدار بر اساس خواسته ای که دارد به ما سفارش می دهند که این خوراک دام‌هسته زیتون با سبوس، ذرت ،جو مخلوط کنیم یا می گویند فقط خوراک دام، هسته زیتون را برای مان فرآوری بفرستیم .

* آیا نمونه این کار را در سایر نقاط کشور انجام می دهند؟
از محصول ما کپی برداری شده و با کیفیت پایین تر ممکن است به دست دامدار برسد اما چون آنالیز این محصول را نمی دانند.در اسپانیا درجهت تولید خوراک دام از هسته زیتون تحقیقاتی انجام شده ولی چون آنجا خوراک دام به وفور موجود است لذا چندان روی این محصول کار نکردند.

* داستان قهوه زیتون چیست؟
من کارم را دوست داشتم و تصمیم گرفتم قدمی از رقبا جلوتر باشم‌ لذا قهوه زیتون را برای اولین بار در سطح دنیا اختراع کردم. محصولی منحصربفرد که برای هضم غدا،معده ،دفع اسپاسم های عضلانی، کمردرد و زانودرد بسیار مفید است.

* آیا استقبال هم از قهوه زیتون شده است؟
این نوشیدنی بسیار با کیفیت است و یک فنجون قهوه نشاط آور است که درحال تولید و عرضه آ ن هستیم لذا متقاضی زیادی هم داریم و در راستای تولید آن توانستیم به صورت مستقیم ۵۰ نفر و به صورت غیر مستقیم ۱۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کنیم.

* تفاوت قهوه زیتون با سایر قهوه ها چیست؟
درباره قهوه زیتون باید توضیح بدهم که در در بازار و کافی شاپ ها قهوه سرو می شود ولی در هیچ کجای دنیا قهوه زیتون سرو نشده است.

این قهوه زیتون متفاوت با قهوه های فعلی است . قهوه زیتون یکسری قابلیت هایی دارد که قهوه های رایج ندارد و به عبارتی خواص درمانی بسیاری دارد.

* آیا طعم مشتری پسندی هم دارد؟
این قهوه از هسته زیتون تهیه می شود و دارای طعم خوبی است.

«قهوه زیتون» اختراع جدید کارآفرین خراسانی | حکایت تلاش از کارگری ساده تا کارآفرینی تخصصی

* آیا طعم دهنده به آن می افزائید؟
طعم دهنده به آن افزوده نمی شود. اگرچه خود اصل قهوه دارک یا تلخ است و محصول ما هم رنگ و فوم بالای قهوه رادارد و طعم آن نیزمثل قهوه است، فقط تفاوت آن در خواصش می باشد.

* قیمت یک کیلو قهوه زیتون چقدر تمام می شود؟
قیمتی که ما در بازار آن را عرضه می کنیم ،کیلویی ۱۷۹هزارتومان است و نسبت به این که محصول جدید است، قیمت آن مناسب و دارای قابلیت بسیاری است. زمانی که این قهوه شناخته شود ،بطورقطع نرخ آن فرق خواهد کرد این در حالیست که قهوه های معمولی در بازاراز ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزارتومان به فروش می رسد.

* آیا برند خاصی دارید؟
نام قهوه مان قهوه زیتون با برند«جاویز»از شرکت پارسیان سلامت طراوت می باشد.

* جاویز به معنای چیست؟
نام برندمان «جاویز» به معنای شالیزار، مشکی ،پیشرفت و رشد است.

* قهوه تولید شده را چگونه به فروش می رسانید؟
برای قهوه زیتون که در حال تولیدآن هستیم و در فروش مجازی معرفی محصول و نمایندگی اقدامات لازم را انجام دادیم و درحال گرفتن نماینده های فعال می باشیم .

* آیا به سایر کشور های خارجی محصول خود را معرفی کردید؟
تست کننده هایی از کشورهای عربی داشتیم برای قهوه زیتون داشتیم که مورد تاییدقرارگرفت و متقاضی هستند و خوشبختانه مورد استقبال خوبی قرارگرفته است اما برای صادرات آن مستلزم حمایت دولت هستیم.

چشم انداز آینده امان بحث قهوه زیتون را بتوانیم به مرحله صادرات برسانیم.

* هسته زیتون را در این حجم از کجا تهیه می کنید؟
هسته زیتون را از چند تا مجموعه تهیه می کنم در مشهد خود کارخانه آرشیا و بخشی ازآن را ازشمال تهیه می کنیم‌.بعداز آن پروسه تولید بسته های ۴۰ کیلویی انجام می شود و به دست دامدار می رسدالبته قیمت آن بسته به سفارش دامدار که از جو و سبوس هم درآن استفاده کنیم متفاوت است.

* آیا میزان کالری زیتون با سایر نهاده ها برابری می کند؟
اگرچه از نظر انرژی محاسباتی که محصول ما دارد هسته زیتون انرژی آن بین ۳۴۰ تا ۳۸۰ است و این در حالیست که این رقم انرژی برای ذرت بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ است .

* در خصوص وقهوه زیتون چطور آیا فکری برای صادرات آن نداشتید؟
دربحث قهوه از زمانی که ثبت اختراع قهوه زیتون را داشتم برای صادرات آن نیزاندیشیدم. از کشورهای مختلف برایم دعوتنامه فرستاده شد که پیشنهادهای وسوسه برانگیزی هم بود . از کشورهای مانند امارات ،کویت ،هندو ....اما به شدت وطنی هستم .

من معتقدم اگر قراراست کار و رشدی انقاق بیفتد و کارآفرینی رخ دهد پس برای جوانان خودمان باشد .

* چند سال است که در کارگاه خودتان مشغول هستید و با چقدر سرمایه کار را آغاز کزدید؟
حدود ۳ سال است که تا امروز در این حرفه هستم و کار را با یک وام‌۵۰ میلیون تومانی که توانستم از کمیته امداد دریافت کنم شروع کردیم.

در حال حاضر تعداد ۲۰ نفر در این کارگاه مشغول کار هستند که همان پایه حقوق اداره کار یعنی ماهانه حدود ۵ الی ۶ میلیون تومان را دریافت م یکنند و روی هم رفته هر ماه حدود ۱۰۰ میلیون حقوق پرداخت می کنم که این هزینه جدا از هزینه های جاری کارگاه است.

* آیا تحریم ها بر روی کار شما تاثیر دارد؟
تحریم‌ ها برای کارمن تاثیر نداشت. به اعتقادمن تحریم‌اگر هست برای همه است و من باید راهی را بسازیم که از کنارآن هم‌ سبب کارآفرینی شود و هم‌سوداوری داشته باشد.

کد خبر: ۱۵۸٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 18
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمود IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      4 0
      سلام آیا ویزیتور هم در مشهد دارید من دو کیسه میخوام
      • علی IQ ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
        9 0
        سلام آقای محمود من رجب زاده هستم الان ایران نیستم و صبح دوشنبه درخدمت شما هستم لطفا با این شماره تماس بگیرید .۰۹۳۹۴۹۶۷۷۶۶
    • حسن IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      2 0
      با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما جناب آقای رجب زاده. خیلی خوشحال شدم از آشنایی با شما و محصولاتتون. نمونه ۱ کیلویی جهت تست از قهوه زیتون شما میخواستم. ممنون میشم بنده را با واحد فروش یا بازرگانی معرفی کنید.
      • علی IQ ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
        4 0
        سلام آقای حسن من ایران نیستم و صبح دوشنبه انشاالله درخدمتم
    • قلاوند راد IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      3 1
      سلام .اصفهان هستم ،ممنون میشم برای نمونه یک کیلو برایم ارسال کنید
      • علی IQ ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
        3 0
        سلام من رجب زاده هستم بله حتما در خدمت شما هستم الان ایران نیستم
    • محمد IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      2 0
      سلام.چطور میتونم ازاین قهوه زیتون تهیه کنم؟
      • علی IQ ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
        4 0
        سلام آقای محمد بله حتما درخدمت شما هستم دوست عزیز الان ایران نیستم انشاالله صبح دوشنبه درخدمتم
    • محسن IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      5 1
      دمدگرم عالی چطور سفارش بدیم
      • علی IQ ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
        2 0
        سلام محسن جان من الان ایران نیستم و صبح دوشنبه میرسم و درخدمتم
    • جوکار IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      1 0
      سلام وقت بخیر آفرین به این خلاقیت دمتون گرم خداقوت چطور میتونیم این قهوه رو تهیه کنیم
      • علی IQ ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
        5 0
        سلام درخدمتم من الان ایران نیستم و صبح دوشنبه درخدمتم
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      1 0
      سلام جهت تست برای استان مازندران در خدمت هستم
      • علی IQ ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
        0 0
        سلام درخدمتم انشاالله صبح دوشنبه من ایران هستم
    • زارعی IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      1 0
      سلام کرمان هستم چطور میشه برای خرید اقدام کرد
      • علی IQ ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
        5 0
        سلام دوست عزیز درخدمتم انشاالله صبح دوشنبه من ایران هستم و درخدمت شما
    • محسن IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      سلام من اصفهانک چطوری سفارش بده یک کیلو
    • محسن IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      سلام خسته نباشید برای سفارش یک کیلو برای نمونه از کجا باید تهیه کنم اصفهان هستم ممنونم تشکر