۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
کمتر از ۴ میلیون متر مکعب از حقابه ۸۲۰ میلیون متر مکعبی رودخانه هیرمند را دریافت کردیم
مدیرکل دفتر رودخانه های مرزی:

کمتر از ۴ میلیون متر مکعب از حقابه ۸۲۰ میلیون متر مکعبی رودخانه هیرمند را دریافت کردیم

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک ایران گفت: امیدواریم مسئولان افغانستان رایزنی‌های لازم را داشته باشند و در مدت باقیمانده از سال آبی جاری، حقآبه ایران به نحو مناسب جریان پیدا کند.

به گزارش بازار، جبار وطن فدا مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک ایران درباره وضعیت تامین آب از رودخانه هیرمند با اشاره به اینکه بر اساس معاهده میان ایران و افغانستان، حقآبه ایران ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال است، افزود: در حدود نه ماه گذشته در سال آبی باید حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب به سمت ایران وارد می‌شد اما متأسفانه کمتر از ۴ میلیون متر مکعب آب دریافت کردیم و این موضوع نشان می‌دهد که تأمین آب وضعیت خوبی نداشته است.

وطن فدا در پاسخ به این پرسش که نتیجه نشست با مقامات افغانستان برای تأمین آب هیرمند چه بوده و آیا افغانستان به تعهدات خود عمل کرده است؟ گفت: جلساتمان بر اساس معاهده ۱۳۵۱ هیرمند برگزار می‌شود و این بیست و پنجمین اجلاس مشترک ایران و افغانستان در این زمینه بود که در ۱۸ سال گذشته برگزار شده است.

وی با بیان اینکه فرآیند این موضوع کاملاً تخصصی و فنی است، افزود: امسال افغانستان در جلسات، اطلاعاتی را مطرح کرد که مورد تأیید طرف ایرانی نبود و با توجه به شرایطی که اتفاق افتاد مطالب خود را مطرح کردیم، اما آن چیزی که مورد نظر بود اتفاق نیفتاد.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک ایران درباره راهکار رفع این مشکل گفت: راه حل مشکلات کشورهایی که با یکدیگر قرارداد آبی دارند این است که باید به قرارداد و معاهده‌ای که داریم عمل کنیم.

وطن فدا با اشاره به اینکه علاوه بر معاهده و قرارداد، روابط همسایگی و تعاملات متعددی با یکدیگر داریم، افزود: امیدواریم برادران افغان در راستای معاهده و حسن همجواری و حق همسایگی، قرارداد را عملیاتی کنند.

وی اضافه کرد: امیدواریم مسئولان افغانستان رایزنی‌های لازم را داشته باشند و در مدت باقیمانده از سال آبی جاری، حقآبه ایران به نحو مناسب جریان پیدا کند.

وطن فدا همچنین ابراز امیدواری کرد روابط دوستانه‌ای که از گذشته تا کنون با کشور افغانستان داریم به همکاری در مورد آب منجر شود.

کد خبر: ۱۵۸٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha