۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۹
چرا بانک ها رقیب بازار سرمایه هستند؟ | افزایش نرخ سود بانکی مانع ورود نقدینگی به بورس
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با «بازار»:

چرا بانک ها رقیب بازار سرمایه هستند؟ | افزایش نرخ سود بانکی مانع ورود نقدینگی به بورس

نیکواقبال عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ثبات اقتصادی و پولی با هم پیوندی نا گسستنی دارند و تغییر در شرایط تولید و حاشیه سود شرکت ها می تواند تاثیرات زیادی برای معاملات بازارهای مالی داشته باشد.

بازار؛ گروه بورس: با افزایش تورم در ایران و جهان، نرخ سود بین بانکی در روندی افزایشی قرار گرفته که از نگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی این مساله به دلیل اینکه می تواند به فریز نقدینگی های موجود در بازار کمک کند گامی موثر در کنترل تورم است، اما در عین حال عده ای دیگر از فعالان بازار سرمایه و کارشناسان اقتصادی معتقدند که رشد نرخ سود بین بانکی منجر به انتقال نقدینگی از بورس و دامن زدن به افت شاخص می شود و کاهش حجم ارزش معاملات در خرداد ۱۴۰۱ همزمان با رشد تورم و نرخ سود بانکی تا حدودی این موضوع را تایید می کند.
«علی‌اکبر نیکواقبال» عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره تاثیر نظام بانکی در بورس و دلایل اجرایی نشدن بانکداری اسلامی در کشور را مورد ارزیابی قرار داده است.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه بانک‌داری اسلامی از ابتدای سال ۶۳ به بانکها ابلاغ شده با وجود اینکه نزدیک به ۳۸ سال از ابلاغ مصوبه می‌گذرد اما هنوز شاهد عدم اجرای آن هستیم گفت: سیاستگذاران و دست‌اندر کاران اقتصادی مانند وزارت اقتصاد و روسای بانک مرکزی در سال های گذشته نتوانستند به حل معمای نظام بانکداری اسلامی در ایران کمک کنند هرچند قبلا جمعی از اقتصاددانان و اشخاص ذیصلاح موظف شدند یک چارچوب اصولی بانکداری اسلامی را تدوین نمایند تا بر اساس آن، ربا در جامعه حذف شود و این طرح تدوین و به بانکها ابلاغ شد اما با وجودی که سالها از آن زمان گذشته است اما همچنان ربا به عنوان یک اصل بدیهی در ساختار بانکی در کشور مشاهده می‌شود.

ثبات اقتصادی و ثبات پولی با هم پیوندی نا گسستنی دارند و تغییر در شرایط تولید و حاشیه سود شرکت ها هم می تواند تاثیرات زیادی برای معاملات بازارهای مالی از جمله بورس داشته باشد، به همین دلیل نمی تواند وضعیت بیمارگونه نظام پولی در کشور را نادیده گرفت و انتظار داشت که بازار سرمایه بتواند نقش موثری در تامین مالی شرکت های تولیدی داشته باشد

نیکواقبال با بیان اینکه نرخ رشد بهره در ایران متفاوت از تورم و بازدهی برخی بازارهای مالی است، افزود: در ابتدا مقرر شده بود که نرخ بهره یا سود بانکی سپرده گذاران به صورت علی الحساب در نظر گرفته شود تا سود یک سال فعالیت های بانکی محاسبه و سپس نرخ سود برای سپرده گذاران مشخص شود اما محاسبات و الزامات مانع از آن گردید تا محاسبه واقعی نرخ بهره بانکی بدون ربا در سررسیدهای مختلف از قبل قابل محاسبه شود.

او با تاکید بر اینکه اعتبارات پرداختی بانک ها با نرخ ها و سررسیدهای مختلف و محاسبه سود آنها از قبل و اعطای وامهای بانکی غیر قابل وصول به علت فقدان ضمانت است، تصریح کرد: از طرف دیگر ما شاهد اختصاص سود بسیار زیاد بانکها برای اعطای برخی از تسهیلات بودیم که تولید کنندگانی به خاطر استیصال، درماندگی و اجتناب از ورشکستگی مجبور به پذیرش آن بوده اند. این در حالی است که ثبات اقتصادی مهمترین عامل تولیدی بوده که حتی از سرمایه، تکنولوژی، نیروی کار و منابع طبیعی هم مهمتر است. در واقع ثبات اقتصادی و ثبات پولی با هم پیوندی ناگسستنی دارند و تغییر در شرایط تولید و حاشیه سود شرکت ها هم می تواند تاثیرات زیادی برای معاملات بازارهای مالی از جمله بورس داشته باشد، به همین دلیل نمی تواند وضعیت بیمارگونه نظام پولی در کشور را نادیده گرفت و انتظار داشت که بازار سرمایه بتواند نقش موثری در تامین مالی شرکت های تولیدی داشته باشد.

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه بانک ها چه دولتی و چه نیمه خصوصی یا کاملا خصوصی کم و بیش در حال رباخواری هستند. تصریح کرد: بانک مرکزی هم که همواره در حال چاپ پول و افزایش نقدینگی و ایجاد تورم بوده است کلا سهم بزرگی در ایجاد رانت چه به صورت افزایش درآمد ثروتمندان و چه به صورت فقیرتر شدن فقرا داشته و واقعیت این است که بانک مرکزی سهم بزرگی در جا به جایی پول فقرا به ثروتمندان داشته است. این پول و ثروت ها متعلق به بیت‌المال است و با اصول اسلامی و ربا به هیچ وجه سازگاری ندارد. بنابراین تداوم سیاست های گذشته بانک مرکزی در ایران، عواقب و نتایجی را به همراه می آورد که در چند دهه گذشته به همراه آورده است یعنی گرانی، تورم، کاهش ارزش پول ملی، کاهش رشد اقتصادی و بیکاری و فقر اکثریتی از مردم ایران.

انتظار جدی وجود دارد که سیستم اداری مدیریتی کشور از آشفتگی اقتصادی بکاهد، زیرا زمام امور از دست متولیان خارج شده که بسیار نگران کننده است. مهمترین اصل برای موفقیت در این امر وجود مدیرانی شایسته، ذیصلاح، و کار بلد است تا از این طریق سهم تسهیلات دهی بازار بدهی افزایش یابد و حداقل به ۳۰ درصد برسد

نیکواقبال با بیان اینکه نرخ یا قیمت بازار تنها علامت دهنده به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بازار است، گفت: این علامت به تولید کنندگان می گوید برو به سمت سود بیشتر، باز هم بیشتر تولید کن و به مصرف کننده هم علامت می دهد که بیشتر صرفه جویی کن و اینجاست که ما به سمت تعادل اقتصادی و بهبود شرایط معیشت حرکت می کنیم به هیچ عنوان با «حلوا حلوا گفتن» دهن شیرین نمی‌شود. اگر گفتار کافی بود که تا به حال باید تمام مشکلات کشور ما حل می‌شد. واقعیت این است فرصت ها و انتخاب روش های مناسب و عملکرد گرا را برای عملیاتی کردن شعارها از دست داده ایم.

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه متاسفانه بانکداری ما فاصله نجومی با بانکداری خوب و اسلامی پیدا کرده است اظهار کرد: شما می‌توانید نماد بانکداری درست، اصولی و اسلامی را در سوئد و منتخبی از کشورها پیدا کنید. فاجعه آمیزتر اینکه بانکداری در کشور ما با آرمانهای بانکداری اسلامی، تفاوت های فاحش دارد. به همین دلیل این انتظار جدی وجود دارد که سیستم اداری مدیریتی کشور در سطوح بالاتر این موضوع را به طور جدی در دست بگیرند و به سرمنزل مقصود برسانند تا از آشفتگی اقتصادی اندکی کاسته شود، زیرا زمام امور از دست متولیان خارج شده که بسیار نگران کننده است. مهمترین اصل برای موفقیت در این امر وجود مدیرانی شایسته، ذیصلاح و کار بلد است تا از این طریق سهم تسهیلات دهی بازار بدهی افزایش یابد و حداقل به ۳۰ درصد برسد.

کد خبر: ۱۵۷٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فتاحی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      3 0
      جناب اصولگرا ربا حرامه ، تو دیگه چرا ؟ این که فاجعه هستش. باید درست برخورد شود تا مردم اطمینان کنن. خیلی وضع خراب شده. کارگرا بیکار میشن. جلو رباخواران بانکی رو بگیرید.
    • رضا IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      0 0
      کو گوش شنوا بازار سرمایه عملا پنچر است چون بازار های مالی ان را پنجر کردن که یا حرکت نکند یا بسیار کند و درجا کار کند باید دامنه نوسان و حجم منبا برداشته شود کلی کو عمل فقط بازی با درصد ها مشکل یکی دوتا نیست
    • احمدرضا طاهریان IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      0 1
      اصل سود بانکی رباء و حرامه،ولی اونایی که ناتوان از کار کردن باشن،و سرمایه یا حقوق نداشته باشن و با سود بانکی امرار معاش کنن، بازم حرامه ولی قابل بخشش از طرف خداست.به بورس هم نمیشه اعتماد کرد.
    • عبدی IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      0 0
      تا کی بایدحرف بزنیم ؟آیا وقت عمل نشده؟ تاکی باید پاس کاری شود؟بابا عده ای از مردم با همین حرف ها بدبخت شدن و عده ای فرصت طلب میلیاردر ..
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      0 0
      دقیقا به نکته خوبی اشاره کردند چرا که بانکها با ربا خواری و ربا دادن به جنگ خدا رفته اند متاسفانه بانکها از وظیفه اصلی خود که نگهداری و حفظ امنیت سرمایه مردم باشد فاصله گرفته اند و وارد رقابت اقتصادی وبا مردم و ربا خواری شده اند و در واقع با این کار خود بزرگترین لطمه را به اقتصاد ایران زده اند که اگر اصلاحات بانکی صورت نگیرد و جلوی این رویه گرفته نشود نتیجه آن نابودی کامل اقتصاد ایران خواهد بود همانطور که ایران بزرگترین عامل رشد اقتصادی خود یعنی بازار سرمایه را در اثر نابخردی مسوولان و متصدیان اقتصادی کشور به راحتی از دست داد در حالیکه بازار سرمایه یک بازار مولد است و بها دادن به آن باعث رشد تولید و رشد اقتصاد می شود بر خلاف بانکها که باعث رکود و غیر مولد شدن سرمایه مردم می شود به علاوه رشد سرمایه در بانکها یک رشد ربوی ناچیز است و در نهایت سالیانه بیست درصد رشد کند که در مقابل آفت چند صد درصدی پول در سالهای اخیر بسیار ناچیز است ولی اگر همین سرمایه مردم بجای بانکها وارد بازار سرمایه سالم شود به طور طبیعی حد اقل رشد سرمایه باید متناسب با رشد تورم باشد مثلا اگر پارسال کسی پول خود را وا
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      0 0
      وارد بازار سرمایه کرده باشد و امسال ارزش پول یک سوم شده باشد باید ارزش سهام او حداقل سه برابر شده باشد ولی متاسفانه سردمداران اقتصادی کشور با نابود کردن سرمایه مردم در این بازار باعث از بین بردن اعتماد مردم به این بازار مهم شدند که بازگشت آن کار حضرت فیل است بنابراین برای نجات جان اقتصاد ایران چاره ای وجود ندارد مگر اینکه یک آراده جدی به همراه عمل فوری برای اصلاح نظام بانکی صورت بگیرد بطوریکه دیگر هیچگونه عمل ربوی و سود دادن و سود گرفتن در بانکها انجام نشود و همین امر باعث می شود سرمایه های مردم از رکود خارج شده و برای رسیدن به ارزش افزوده وارد بازار سرمایه و تولید شود والسلام
    • بابک IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      0 0
      بازاریان حقشون هس که ضرر کنن چون خودشدون یکی از وام گیرنده های بانکی هستن