۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
مهار گرانی‌ها به‌صورت دستوری نمی‌شود | انتظار مردم از مسئولان
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

مهار گرانی‌ها به‌صورت دستوری نمی‌شود | انتظار مردم از مسئولان

سمنان- حیدریان، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه جلوی گرانی را نمی‌توان با دستور گرفت، گفت: این اظهارات که تنها چند قلم جنس گرانی شوند و با دستور می‌توان جلوی گرانی را گرفت، غیرکارشناسی است.

مصطفی حیدریان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه جراحی اقتصادی دولت موضوعی است که همه به آن اذعان دارند و باید صورت می‌گرفت اما صحبت امروز بر سر نحوه اجرای آن است، تاکید کرد: ارز چند نرخی باید حذف می‌شد چرا که رانت ایجاد می‌کرد برای مثال کسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی لاستیک وارد می‌کرد و با ارز ۹۶۰۰ تومانی همان را به عراق صادر می‌کرد لذا این وسط از پول یارانه میلیاردها تومان پول به جیب می‌زدند.

وی با بیان اینکه هیچکس مخالف این کار نبود اما باید زیرساخت و ساز و کار آن هم مهیا می‌شد، افزود: دولت رئیسی دست به اقدام بزرگی زد که تحسین برانگیز است یعنی اینکه بتوانیم کاری کنیم که دست دلالان کوتاه شود و ارز از این وضعیت فلاکت بار بیرون رود، امر خوبی است اما سوال ما این است که مگر امروز ارز دو نرخی نیست؟ زمانی ارز ۹۶۰۰ تومانی ثنائی و ۱۷ هزار تومانی بازار در سطح جامعه رایج بود امروز هم دلار ۲۵ هزار تومانی و ۳۳ هزار تومان در واقع چیزی تغییر نکرده است.

سیاست‌های ارزی جواب نداد
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سیاست‌های ارزی باید به کاهش قیمت ارز منجر می‌شد نه اینکه افزایش، تاکید کرد: در دولت رئیسی متأسفانه دلار رکورد تاریخی را به جای گذاشته و دولت باید هر چه سریع‌تر فکری به حال این وضعیت کند.

حیدریان با بیان اینکه جراحی اقتصادی با دو مانع روبرو است، نخست فساد تا بن دندان مسلح رسوخ کرده در تمام ارکان کشور به خصوص ساختارهای دولتی و دوم عدم توان مدیریت دولت و تیم اقتصادی که نشان داده نتوانسته وعده‌هایش را عملی کند، گفت: دولت بلافاصله باید تیم اقتصادی خود را ترمیم کند در واقع دولت اول باید جراحی اقتصادی را از از درون خودش شروع می‌کرد سه وزیر اصلی را همزمان در یک روز برکنار می‌کرد و دوباره از اول ساختار اقتصادی را می چید.

هیچکس مخالف جراحی اقتصادی نبود اما باید زیرساخت و ساز و کار آن هم مهیا می‌شد

وی با بیان اینکه دولت باید وزرای کار، اقتصاد و صمت را قبل از سال جدید برکنار می‌کرد و همچنین فکری به حال معاونت اقتصادی خویش می‌کرد، گفت: امروز شاهد هستیم حتی یک وعده این تیم اقتصادی هم محقق نشده است امروز در سالگرد انتخابات شاهد هستیم که نه وعده سالی یک میلیون مسکن محقق شده و نه حتی عملیات ساخت این میزان مسکن در کشور به ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی نزدیک شده و نه در زمینه ارز شاهد کاهش هستیم از سوی دیگر شرایط خودرو نیز بدتر شد و تقریباً وعده‌های دانه درشتی که دولت می‌داد، نتوانسته عملی شود.

پیوستگی قیمت‌ها
این کارشناس اقتنصادی با بیان اینکه نمی‌توان با دستور جلوی کاهش قیمت را گرفت، تاکید کرد: نمی‌توان گفت که در یک کوچه که ۱۰ خانه وجود دارد قیمت خانه سوم متری پنج و مابقی خانه‌ها متری ۱۵ میلیون تومان باشد این موضوع غیرممکن است لذا دولت از اول نباید اعلام می‌کرد که گرانی برای چهار قلم جنس و کالاهای مورد نیاز مردم خواهد بود و دیگر چیزها گران نمی‌شود چرا که اصلاً این موضوع با اصل پیوستگی بازار و قیمت‌ها عجین است.

حیدریان با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت دو ضعف اساسی دارد نخست اینکه در تئوری قوی است اما در عمل چیزی نشان نداده و دوم آنچنان ایده آلیستی صحبت می‌کند که بعضاً کارشناسان شک می‌کنند که این مسائل درباره کشور ایران بیان می‌شود یا بلژیک؛ اگر دولت رئیسی فکری به حال ترمیم کابینه نکند مشکلات عدیده نیز می‌شود و کم کم شاهد شکست جراحی اقتصادی خواهیم بود چرا که بار سنگین آن بر دوش مردم وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم از مسئولان انتظار دارند که بیش از گذشته شرایط را برای معیشت شان مهیا سازند همچنین مردم می خواهند که نظارت ها تقویت شود تا سوء استفاده گران شرایط را برای پر کردن جیب های خود فراهم نبییند. همچنین به نظر می رسد که دولت باید در زمینه اقناع سازی افکار عمومی تلاش بیشتری کند و برای مثال مردم را با روش های اجرای کار بیش از گذشته آشنا سازد.

این کارشناس اقتصادی در خاتمه افزود: دیگر نقدی که می‌توان به جراحی اقتصادی داشت عجله دولت است، چرا که هنوز زیرساخت‌ها انجام نشده، مردم اقناع نشده اند آثار کاهش قیمت‌ها دیده نمی‌شود مسائل هنوز مبهم هستند و اصلاً مشخص نیست که دولت قرار است برای بنزین و نان و … چه تصمیمی بگیرد در نتیجه باید به این موضوع نیز نگاه ویژه‌تری داشت دولت باید به این مباحث توجه کند چرا که زندگی برای مردم همین حالا نیز دشوار است.

کد خبر: ۱۵۷٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha