۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
تولید و فروش «تسلا» در آمریکا گران تر می شود
چالش جدید ایلان ماسک با زنجیره تامین جهانی

تولید و فروش «تسلا» در آمریکا گران تر می شود

شرکت خودروسازی «تسلا» به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات زنجیره تامین جهانی، قیمت تمام محصولات خود در آمریکا را ۵ درصد افزایش داده است.

بازار؛ گروه خودرو: شرکت خودروسازی «تسلا» به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات زنجیره تامین جهانی، قیمت تمام محصولات خود در آمریکا را افزایش خواهد داد. این خودروساز آمریکایی در سایت رسمی خود شب گذشته قیمت مدل Y را از ۶۲ هزار و ۹۹۰ دلار به ۶۵ هزار و ۹۹۰ دلار افزایش داده است، این افزایش قیمت سبب شده که تحویل برخی از مدل های تسلا به مشتریان در آمریکا با یک ماه تاخیر همراه شود.

افزایش قیمت ۵ درصدی محصولات تسلا در حالی صورت گرفته است که هزینه های مواد اولیه این خودرو مانند آلومینیوم تا لیتیوم مورد استفاده در باتری ها، افزایش چشمگیری داشته اند. این درحالی است که خودروسازان به دلیل کمبود مواد مذکور در صنعت همچنان با چالش محدودیت در تامین تراشه مواجه هستند، ظاهرا کمبود تراشه علیرغم سرمایه گذاری های هنگفت زنجیره تامین همچنان با چالش همراه است.

براساس آمار منتشر شده از مراکز تحلیل اقتصادی آمریکا، از ابتدا سال ۲۰۲۲ تا کنون در این کشور قیمت مواداولیه چهار بار افزایش را تجربه کرده است، باتوجه به تقاضا تسلا برای تامین برخی از مواداولیه، این نگرانی وجود دارد که عرضه و تقاضا به زودی در این کشور با چالش جدی و خودروسازان با کمبود تامین مواجه شوند.

تولید و فروش «تسلا» در آمریکا گران تر می شود

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا پیشتر گفته بود که لیتیوم عامل اصلی افزایش هزینه های و ترمز رشد خودروهای الکتریکی در دنیا است، ماسک خودروسازان را به تجارت لیتیوم در دنیا تشویق کرده است. گفتنی است که افزایش قیمت محصول فقط منوط به تسلا نبوده و شرکت خودروسازی ریویان نیز حدود ۱۰ هزار دلار محصولات خود را افزایش قیمت داده است.

در اینجا باید اشاره کرد که شرکت خودروسازی تسلا نخستین محصول تولید شده در گرونهاید آلمان را به مشتری خود تحویل داد، تسلا در گرونهاید آلمان سایت گیگافکتوری احداث کرده که فقط محصول Y این شرکت آمریکایی در آن تولید و عرضه خواهد شد. تولید خودروهای الکتریکی تسلا نزدیک به باواریا نشین ها و اسطوره های اشتوتگارتی(شرکت های خودروساز ب ام و مرسدس بنز) زنگ خطری برای صنعت خودرو آلمان است.

کلر مک دوناف، مدیر مالی ریویان روز پنچشنبه طی کنفرانس خبری در دویچه بانک گفت؛ مشتریان با وجود افزایش قیمت، گران ترین مدل ها را انتخاب می کنند. این مورد نشان از اهرمی دارد که در مورد جهان تورمی فکر می کنیم، این فضا به قیمت گذاری محصولات خودروسازان حاکم است. باتوجه به رقابت خودروسازان الکتریکی در دنیا، انتظار می رود که تسلا مقام نخست عرضه محصول در بازار را به خود اختصاص دهد.

ایلان ماسک به عنوان ثروتمندترین فرد جهان، نسبت به خطر رکود اقتصادی در هفته های اخیر در آمریکا هشدار داد و گفت: احساس فوق العاده بد در خصوص اقتصاد دارد و تسلا احتمالا ۱۰ درصد از نیروی انسانی خود را تعدیل کند. در همین راستا نیز ۹ درصد کاهش سهام تسلا در بازار بورس ایجاد شده است.

کد خبر: ۱۵۶٬۸۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha