۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
چگونه از حمله هکرها و کلاهبرداری رمزارزی در امان باشیم؟| مواردی که حتما باید بدانیم
بازار گزارش می دهد؛

چگونه از حمله هکرها و کلاهبرداری رمزارزی در امان باشیم؟| مواردی که حتما باید بدانیم

با توجه به نقص قوانین وضع شده در حوزه رمزارزها و افزایش حیرت آور موارد کلاهبرداری در فضای رمزارزها، لزوم حفظ امنیت دارایی های رمزارزی با اتکا به دانش فردی امری بسیار ضروری است.

وحید پورتجریشی؛ بازار: با ریزش و اصلاح قیمت شدید در بازار ارزهای دیجیتال طی روزهای اخیر و بعضا مسدود شدن بعضی از پنل های مبادلاتی مانند سلسیوس و یا ورشکستگی برخی شرکت ها مانند تِرا، بازار کلاهبرداران نیز بسیار داغ شده است.

این موارد را می توان به مشکلات قدیمی موجود در این فضا مانند گم شدن برخی دارایی های دیجیتال موجود روی کیف پول یا صرافی های خارجی و یا فراموش کردن کلید اختصاصی کیف پول که بسیاری از کاربران با آنها دست و پنجه نرم کرده و به دنبال راه حلی برای مشکل خود می گردند اضافه کرد تا بتوان محاسبه کرد که بازار کلاهبرداری تا چه حد می تواند در این فضا داغ باشد!

همچنین طی روزهای اخیر، کشورهایی چون روسیه، برزیل، نیجریه، استرالیا و بسیاری از کشورهای دیگر که شهروندان آنها حضور پر رنگی در فضای بازار کریپتو دارند، از رشد فزاینده پرونده های قضایی مربوط به کلاهبرداری در زمینه ارزهای دیجیتال در کشور خود خبر داده و در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند. تنها در مورد روسیه، وزارت دادگستری این کشور روز سه شنبه اعلام کرده که میزان پرونده های جرایم ناشی از رمزارزها در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته، بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است. همزمان، در برزیل که بیش از ۱۰ میلیون نفر از شهروندانش دارای ارز دیجیتال هستند نیز وزارت دادگستری این کشور از برگزاری دوره های ویژه آموزشی در خصوص مصادیق مجرمانه و چگونگی قضاوت در خصوص پرونده های مربوط به کلاهبرداری های رمزارزی خبر داده است.

نقص قوانین در حوزه رمزارزها و لزوم افزایش دانش فردی
اما قونین و مقررات حقوقی در حوزه رمزارزها در تمام جهان با نقص و ابهام فراوان دست و پنجه نرم می کنند. در بسیاری از کشورها که شهروندان آنها حضور فعالی در این بازار دارند، اساسا به دلیل مخالفت دولت ها با موضوع مبادله رمزارزها، هیچگونه قانونی طراحی و تصویب نشده و در برخی از کشورها که واقعیت وجود رمزارزها را پذیرفته اند نیز این مقررات آنقدر نوپا و ناقص هستند که برای تکمیل و استفاده از آنها در دادگاه ها توسط قضات، سال ها زمان لازم است.

ولی آنچه مسلم است، تا زمان وضع و اجرایی شدن قوانین حوزه رمزارزها، نه تنها کلاهبرداران تعلل نکرده، بلکه حداکثر استفاده را از خلاءهای قانونی موجود در این حوزه به کار میگیرند تا قربانیان خود را بدون هیچگونه پشتوانه و حمایت قانونی، به دام خود انداخته و دارایی های دیجیتال آنها را سرقت کنند. لذا در چنین فضایی، تنها اقدام پیش رو، افزایش دانش فردی در حوزه مبادله رمزارزها و حفظ امنیت حداکثری دارایی ها با اتکا به دانش فردی است. در ادامه این مطلب، قصد داریم مهمترین راه هایی که کلاهبرداران با استفاده از آنها قربانیان خود را به دام انداخته و البته روش های مقابله با آنها را مرور کنیم.

لزوم حفظ امنیت رمز ورود و کلیدهای خصوصی کیف پول

چگونه از حمله هکرها و کلاهبرداری رمزارزی در امان باشیم؟| مواردی که حتما باید بدانیم

یکی از شایع ترین روش های کلاهبرداران برای سرقت دارایی های دیجیتال، استفاده از رمز عبور و کلید خصوصی و یا عبارت ۱۲ یا ۲۴ کلمه ای بازیابی کیف پول شماست. بسیاری از کاربران برای جلوگیری از فراموشی این موارد، آنها را در گوشی هوشمند، کامپیوتر شخصی و یا اپلیکیشن های ارتباطی مانند تلگرام و یا حافظه های ابری مانند گوگل درایو ذخیره می کنند.

چگونه از حمله هکرها و کلاهبرداری رمزارزی در امان باشیم؟| مواردی که حتما باید بدانیم

بهتر است بدانیم تمامی این موارد، دائما در معرض حمله هکرها قرار داشته و تمامی اطلاعات ذخیره شده در فضاهای یاد شده می توانند با سادگی در اختیار هکرها قرار گیرند. بهترین راه حفظ امنیت پسوردها، یادداشت آنها بر روی یک کاغذ و قرار دادن آن در جایی دور از دسترس عموم است.

همچنین به یاد داشته باشید که هیچگاه این آیتم ها را در اختیار افراد دیگر برای کمک و یا سوال در خصوص مشکل به وجود آمده قرار ندهید. چون با دسترسی به این اطلاعات، به سادگی می توان اطلاعات کیف پول یا صرافی شما را به دست آورده و تمام حسابتان طی چند ثانیه مورد سرقت قرار گیرد!

استفاده از اپلیکیشن های رمز ساز قدرتمند
یکی از مواردی که می توان دسترسی به کیف پول یا صرافی را برای اشخاص غیر کاربر محدود کرد، استفاده از نرم افزارهای رمزساز قدرتمند مانند Authenticator های ساخت گوگل یا مایکروسافت است. این برنامه ها درست مانند برنامه های رمزساز بانکی عمل می کنند و رمز تولید شده توسط آنها هر ۶۰ ثانیه یکبار به روز می شود.

چگونه از حمله هکرها و کلاهبرداری رمزارزی در امان باشیم؟| مواردی که حتما باید بدانیم

البته قابلیت تنظیم بازه زمانی برای این رمز نیز وجود دارد. اما بر اساس اطلاعات موجود، نصب و استفاده از چنین برنامه هایی تا حد زیادی می تواند امنیت کیف پول یا حساب صرافی های شما را تضمین کند. پس اگر از اپلیکیشن سرافی یا کیف پول به خصوص بر روی گوشی تلفن همراه یا تبلت خود استفاده می کنید، حتما نصب یکی از این دو اپلیکیشن را جدی بگیرید.

خطرات بزرگ موجود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها
به جرات می توان گفت که شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها به بزرگترین میدان فعالیت هکرها و کلاهبرداران در فضای اینترنت تبدیل شده اند. علیرغم مسدود سازی حساب کاربری آنها از سوی شرکت های پیام رسان یا شبکه های اجتماعی، باز هم به دلیل سادگی ایجاد حساب کاربری در این پلتفرم ها، هیچگاه نمی توان مانع از فعالیت آنها در این فضا شد.

برای حفاظت از خود در برابر این کلاهبرداران، بهتر است هیچگاه پیام های دریافتی از شماره های ناشناس را باز نکنید و پیش از باز کردن و یا مشکوک شدن به هویت ارسال کننده پیام، آنها را پاک کنید. اگر هم پیام ها را باز کردید، به هیچ عنوان پیش از کسب اطمینان از شناسایی هویت ارسال کننده پیام، لینک های ارسال در این پیام ها را باز نکنید که احتمال فیشینگ در این لینک ها بسیار بالاست.

چگونه از حمله هکرها و کلاهبرداری رمزارزی در امان باشیم؟| مواردی که حتما باید بدانیم

بهتر است بدانید تمامی پیام های حاوی برنده شدن جایزه و شبیه به این موارد فیشینگ بوده و بدافزار جای گذاری شده در این لینک ها به سادگی به اطلاعات گوشی تلفن همراه و یا کامپیوتر شما دسترسی پیدا خواهند کرد. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت عضویت در گروه های رسمی شرکت های رمزارزی و یا صرافی ها در تلگرام، ادمین های این گروه ها به هیچ عنوان به شما پیام خصوصی و پیشنهاد ارائه کمک نخواهند داد و تمامی سوالات شما عموما در همان گروه عمومی توسط ادمین ها پاسخ داده خواهد شد.

موارد مشابه این موضوع، درست پس از فروپاشی شبکه ترا و تلاش کاربران برای تماس با مدیران این شرکت در تلگرام و صفحات اجتماعی دیگر مانند مدیوم، ردیت و توئیتر، آنقدر زیاد بود که تنها کافی است در یکی از این صفحات شبکه ترا عضو شوید و تنها ظرف مدت چند دقیقه بعد، پیامی با لگو رسمی شرکت ترا، کیف پول ها و صرافی ها دریافت نمایید که قصد دارند به شما کمک کرده و مشکلتان را حل نمیاند. در صورت مشاهده چنین پیام هایی سریعا آنها را مسدود کرده و به عنوان اسپم به پیام رسان یا آن شبکه اجتماعی گزارش دهید.

کد خبر: ۱۵۶٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha