۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
ضرورت توجه به ظرفیت‌های بومی فارس| بهره بری بیشتر از چهار میز ملی توسعه صادرات
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ضرورت توجه به ظرفیت‌های بومی فارس| بهره بری بیشتر از چهار میز ملی توسعه صادرات

شیراز- طراحی برنامه‌ اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های بومی هر استان نقش مهمی در بهبود اقتصاددارد و با توجه به فعالیت چهار میز ملیتوسعه صادرات در فارس باید تدابیر خاصی برای بهره بری از این ظرفیت اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار بازار، استان فارس مزیت های منحصر بفردی در بخش کشاورزی داراست که با توجه به همین ظرفیت و پتانسیل ها چهار عنوان از میزهای ملی توسعه صادرات به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

عناوین میزهای توسعه صادرات کالایی استانی عبارتند از میز توسعه صادرات سنگ های تزئینی ساختمانی، میز توسعه صادرات خرما و قصب، میز توسعه صادرات کاشی و سرامیک ، میز توسعه صادرات فرش دستباف که طی چند مدت اخیر پنج جلسه و ۲۱ مصوبه داشته که ۴۰ درصد آن اجرایی و مابقی آن در سطح ملی و در حال پیگیری است.

یکی از اهداف مهم راه اندازی این میزها، گام نهادن موثر در توسعه صادرات است که بر این اساس با توجه به ظرفیت های استان فارس و اختصاص چهار میز ملی به این استان توجه ویژه به ظرفیت‌های استان و حمایت از کالاهای دارای ارزش اقتصادی به جد دنبال می شود.

میزهای کالایی و میزهای کشوری یکی از رویدادهای تجاری است که توسط سازمان توسعه تجارت ایران برای توسعه صادرات کالا و خدمات در مقیاس کشوری و استانی تشکیل و به سازمان‌های صمت استان‌ها به عنوان استان معین تفویض اختیار و ابلاغ شده است.

فعالیت چهار میز ملی توسعه صادرات در فارس
رئیس سازمان صمت استان فارس در رابطه با فعالیت چهار میز در استان فارس در گفتگو با بازار بیان کرد: این استان دارای مزیت های بسیاری در حوزه کشاورزی است که بر این اساس چهار عنوان از میزهای ملی توسعه صادرات به بخش کشاورزی اختصاص یافته و در فارس فعال است.

حمیدرضا ایزدی در خصوص میز ملی توسعه صادرات محصول انجیر گفت: استان فارس بعنوان بزرگترین انجیرستان دیم دنیا شهرت دارد و سهم ۴۷ درصدی تولید انجیر استان فارس از کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده و به طور متوسط صادرات سالانه انجیرخشک معادل ۴۰ میلیون دلار و یا ۱۳ هزار تن صادرات است.

ضرورت توجه به ظرفیت‌های بومی فارس| بهره بری بیشتر از چهار میز ملی توسعه صادرات

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آخرین میزملی برگزار شده میز توسعه صادرات شیرین بیان است؛ ادامه داد: این جلسه با حضور مسئولان و مدیران سطوح ملی از جمله سازمان توسعه تجارت ایران وهمچنین مدیران دستگاه های استانی و سایر استان ها تشکیل شد.

عمده ترین مشکلات پیش روی صادرات انتقال ارز حاصل از صادرات و زیرساخت های صادراتی
رئیس سازمان صمت استان فارس ادامه داد: عمده ترین مشکلات مطرح شده در این جلسات انتقال ارز حاصل از صادرات، زیرساخت های صادراتی، قیمت تمام شده بالای محصولات صادراتی، فقدان تعرفه های ترجیحی، مالیات ارزش افزوده، عدم هماهنگی سامانه بانک مرکزی و امور مالیاتی و تعهد ارزی، مدت زمان تسویه تعهد ارزی و... بوده است.

ایزدی در رابطه با اقدامات انجام شده پیرامون رفع مشکلات پیش روی صادرات نیز اظهار کرد: طی سالهای متمادی به ویژه دوسال اخیر با توجه به مشکلات عدیده ای از جمله استاندارد ، گواهی قرنطینه،بسته بندی، ثبت نشان جغرافیایی و... جلسات متعددی در شهرستان های ذیربط تولیدی برگزار شده و برای مشکلات آن در حوزه بین الملل از جمله تعرفه بالای وارداتی محصول و... نیز اقداماتی صورت گرفته است.

کشاورزی از جمله موضوعات مؤثر در اقتصاد استان فارس است که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است از این رو توجه به توانمندی‌ها و استعدادهای منطقه‌ای در برگزاری میزهای کالایی باید به جد در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر: ۱۵۵٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha