۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
عرضه اولیه سومین نماد گروه توسعه ساختمان تدبیر در ۱۴۰۱| پیش بینی استقبال از سهام رویا ساختمان آریا
گفتگوی بازار با معاون برنامه ریزی توسعه ساختمان تدبیر

عرضه اولیه سومین نماد گروه توسعه ساختمان تدبیر در ۱۴۰۱| پیش بینی استقبال از سهام رویا ساختمان آریا

پوربخش، عضو هیئت مدیره توسعه ساختمان تدبیر گفت: پیش بینی می شود بر اساس تجربه خوب سهام داران از دو نماد ثامید و ثبهساز، عرضه اولیه سهام رویا ساختمان آریا با استقبال خوبی روبه رو شود.

بازار؛ گروه بورس: بیش از ۱۵ سال از شروع فعالیت گروه توسعه ساختمان تدبیر می گذرد و طی این سال ها این مجموعه با چهار شرکت خود از جمله شرکت توسعه و عمران امید، شرکت بهساز کاشانه تهران، شرکت رویا ساختمان آریا و شرکت توسعه گران عمران ستاد توانسته طرح های بسیاری را در زمینه های ساخت و ساز پروژه‌ های مسکونی، تجاری، اداری، اقامتی و ... در نقاط مختلف کشور به سر انجام برساند و بخشی از کمبودهای حوزه به خصوص مسکن را مرتفع سازد.

البته این موفقیت ها فقط به همین جا محدود نمی شود و دو شرکت این مجموعه در کنار تمام دستاوردهای خود در حوزه ساختمان سازی، توانسته اند استقبال خوبی را هم در بازار سرمایه کسب کنند. در حال حاضر دو نماد بورسی ثامید و ثبهساز که به ترتیب متعلق به شرکت های توسعه و عمران امید و بهساز کاشانه تهران هستند، دو ردیف برتر نخست و دوم گروه بورسی ساختمانی را به خود اختصاص داده اند.

همین رتبه ها و استقبالی که از آن ها انجام شده گواه موفقیت های بی شمار این شرکت ها است که توانسته اند در حوزه ساختمان سازی کسب کنند. حالا با تمام این تفاسیر، اعضای گروه ساختمانی تدبیر نوید این را می دهند که سومین شرکت گروه توسعه ساختمان تدبیر یعنی رویا ساختمان آریا نیز در آستانه بورسی شدن و عرضه اولیه قرار دارد. در این راستا سید حامد پوربخش، معاون برنامه ریزی و عضو هیئت مدیره گروه توسعه ساختمان تدبیر در گفت و گو با بازار توضیح می دهد.

* طی مصاحبه های قبلی از در آستانه بورسی شدن شرکت رویا ساختمان آریا به عنوان سومین شرکت حاضر در بازار سهام از مجموعه های گروه توسعه ساختمان تدبیر خبر داده بودید، بفرمایید این شرکت در چه مرحله ای برای بورسی شدن قرار دارد؟
اقدامات اولیه برای ورود شرکت رویا ساختمان آریا به بورس انجام شده؛ حتی برای ورود این شرکت و اقبال از آن قصد داریم یک افزایش سرمایه ای را هم انجام دهیم که اکنون گزارش های حساب رسی آن را هم دریافت کرده ایم. در این راستا به زودی یک مجمع برگزار خواهیم کرد و پس از آن افزایش سرمایه انجام خواهد شد.

بعد از این مرحله نیز کارهای پذیرش شرکت در بورس آغاز می شود. همانطور که می دانید برای ورود شرکت ها به بورس نیاز به یک سری ضوابط و مدارک است که مراحل آن کمی زمان بر است.

برنامه گروه توسعه ساختمان تدبیر و شرکت رویا ساختمان آریا این است که تا پایان امسال عرضه اولیه شرکت در بورس انجام شود. البته این نکته را نباید فراموش کرد که در حال حاضر سازمان بورس محدودیت هایی را برای عرضه اولیه در نظر می گیرد و پروسه عرضه اولیه هر سهامی زمان بر تر از گذشته شده است

* با توجه به زمان بر بودن پروسه ورود شرکت ها به بازار سرمایه و عرضه اولیه آن ها، فکر می کنید چند ماه دیگر شاهد ورود شرکت رویا ساختمان آریا در بورس خواهیم شد؟

برنامه گروه توسعه ساختمان تدبیر و شرکت رویا ساختمان آریا این است که تا پایان امسال عرضه اولیه شرکت در بورس انجام شود. البته این نکته را نباید فراموش کرد که در حال حاضر سازمان بورس محدودیت هایی را برای عرضه اولیه در نظر می گیرد و پروسه عرضه اولیه هر سهامی زمان بر تر از گذشته شده است.

* دلیل سخت گیری های مسئولان سازمان بورس برای عرضه اولیه شرکت ها چیست؟ چقدر این موضوع به وضعیت بازار سرمایه و اتفاقاتی که طی سال های اخیر با سیاست گذاری های غیر کارشناسی متولیان رخ داد بر می گردد؟
هنوز بازار سرمایه شرایط خیلی با ثباتی را تجربه نمی کند. بنابراین با توجه به دلایلی که اشاره کردید سازمان به این موضوع توجه می کند که چه زمانی برای اینکه سهام را عرضه کند مناسب تر است.

بنابراین بعد از فراهم شدن تمام ملزومات عرضه اولیه سهام شرکت رویا ساختمان آریا، این شرکت در نوبت قرار می گیرد. همین حالا شرکت های دیگری جلوتر در انتظار هستند اما با تمام این شرایط پیش بینی می کنیم این عرضه اولیه تا پایان سال انجام می شود.

اشاره کردید که هنوز بازار سرمایه به ثبات کافی دست نیافته و سازمان بورس نیز با احتیاط بیشتری نسبت به عرضه اولیه سهام شرکت ها اقدام می کند، بفرمایید چه زیرساخت هایی لازم است که وضعیت برای عرضه های اولیه فراهم شود؟
در مورد بازار که کاری نمی توانیم انجام دهیم اما اقدامی که در مورد شرکت خودمان می توانیم انجام دهیم این است که از لحاظ بنیادی، موجودی املاک شرکت و سرمایه آن قوی باشد. همچنین نیاز است که ساختار تراز نامه ای رویا ساختمان آریا اصلاح شود تا عرضه اولیه با قدرت و با اقبال خوب از سوی سهام داران انجام شود.

بنابراین این کارهایی است که می توانیم انجام دهیم تا عرضه اولیه نهایی شود، همانطور که اشاره کردم یکی از اقدامات مهم در این راستا افزایش سرمایه است که در این رابطه املاک خوبی را از طریق افزایش سرمایه در دست داریم. در کنار این اقدامات از طریق خود بازار نهادهای مرتبط بازار می توانند کمک کنند که اوضاع در بازار سرمایه بهتر شود.

مسئولان در دو حوزه می توانند موثر عمل کنند؛ نخست در نحوه ارزش گذاری ها و نحوه بررسی ها است. دوم، بخش قانون گذاری و ضوابط ما به نحوی باید باشد که یک باره تصمیم گیری نشود؛ البته این معضلی است که همیشه بوده اما اگر این بخش اصلاح شود اعتماد به بازار سرمایه هرچند زمان بر اما برمی گردد

* در خصوص وظایفی که اعضای شرکت رویا ساختمان آریا به بازار سرمایه دارند توضیح دادید، بفرمایید چه بستر های دیگری نیاز است و دولت باید چه اقداماتی برای موفقیت عرضه های اولیه انجام دهد؟

مسئولان در دو حوزه می توانند موثر عمل کنند؛ نخست در نحوه ارزش گذاری ها و نحوه بررسی ها است. دوم، بخش قانون گذاری و ضوابط ما به نحوی باید باشد که یک باره تصمیم گیری نشود؛ البته این معضلی است که همیشه بوده اما اگر این بخش اصلاح شود اعتماد به بازار سرمایه هرچند زمان بر اما برمی گردد.

یعنی الان نیاز است که اعتماد سازی از سوی مسئولان انجام شود. بخشی از اعتماد سازی هم این است که در گزارش هایی که در کارشناسی ها انجام می شود دقیق تر عمل کنند. همچنین همانطور که اشاره کردم نیاز است که ضوابط، قانون گذاری، بحث عوارض و غیره به صورت دفعی انجام نشود.

* به بازار سرمایه اشاره کردید، با توجه به اینکه درحال حاضر گروه توسعه ساختمان تدبیر دارای دو نماد بورسی است، اضافه شدن سومین نماد چقدر می تواند مورد استقبال قرار گیرد؟
پیش بینی می کنیم که استقبال خوبی از عرضه اولیه سومین نماد گروه توسعه ساختمان تدبیر صورت بگیرد. الان دو نمادی که عرضه کرده ایم جزو بهترین نمادهای گروه خودشان هستند و هر دو رتبه نخست و دوم گروه را به خود اختصاص داده اند.

همچنین در حال حاضر وضعیت نماد ثامید به لحاظ سود دهی، تقسیم سود و سرمایه خیلی خوب است. ثبهساز نیز همین وضعیت را دارد و از موجودی املاک خیلی خوب و قوی ای برخوردار است. علاوه بر این هر دو شرکت برنامه های توسعه ای خیلی مناسبی دارند. با تمام این تفاسیر می توان پیش بینی کرد که شرکت رویا ساختمان آریا هم در همین مسیر قدم بردارد و موفقیت های خیلی خوبی را پیش رو داشته باشد.

کد خبر: ۱۵۵٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha