۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
توسعه کسب و کار بومی در دنیای مجازی| نقش متاورس در اشتغال زایی و ارزآوری ملی!
بازار بررسی کرد؛

توسعه کسب و کار بومی در دنیای مجازی| نقش متاورس در اشتغال زایی و ارزآوری ملی!

با توسعه صنعت متاورس، به نظر می رسد اکنون زمان مناسبی برای ورود صنایع و کسب و کار بومی ایرانی به این عرصه و همچنین بهره برداری از پتانسیل های دنیای مجازی برای اشتغال زایی در سطح ملی به حساب می آید.

وحید پورتجریشی؛ بازار: تدوین برنامه های منسجم در قالب طرح های ملی پر هزینه در زمینه اشتغال زایی، یکی از کار ویژه های دولت های مدرن بوده که به ویژه از قرن بیستم، به یکی از شعارهای تبلیغاتی اصلی آنها برای رسیدن به قدرت تبدیل شده است.

با اینحال، بنا به دلایل مختلف، بسیاری از دولت ها به ویژه در کشورهای در حال توسعه امکان عملیاتی کردن وعده های انتخاباتی خود در زمینه تولید شغل را ندارند که برخی از این دلایل، کاملا خارج از حیطه اختیارات یک دولت در هر کشوری بوده و می توان مدعی شد که چنین شعارهایی صرفا کارکرد تبلیغاتی برای کمپین انتخابات دولت ها را دارند.

با ظهور اقتصاد دیجیتال و آشنا شدن جوامع با کارکردهای ویژه و خاص این نوع اقتصاد، به نظر می رسد اکنون زمان بهره برداری از آن فرا رسیده و در بسیاری از کشورهای پیشرو در این زمینه، از این نوع اقتصاد برای تامین شغل شهروندان استفاده می شود؛ آن هم بدون نیاز به در نظر گرفتن بودجه های سنگین ملی و اقدامات دست و پا گیر.

متاورس و اشتغال زایی گسترده در کشورهای در حال توسعه
اگر پیگیر اخبار حوزه اقتصاد دیجیتال هستید، بدون شک با نام متاورس و برخی قابلیت های آن مانند خرید املاک و مستغلات مجازی در این سرزمین های مجازی نیز به گوشتان خورده است.

متاورس ها اساسا بر تکنولوژی Gamifi و بلاکچین استوار بوده و نخستین بار توسط شرکت فیسبوک (شرکت متا فعلی) به دنیای بازی های آنلاین معرفی شد. در حقیقت، این متاورس ها برگرفته از همان صنعت بازی های آنلاین هستند که البته اکنون، کاربردهای فراوانی دارند.

به عنوان مثال برخی از معروفترین این متاورس ها مانند سندباکس و دیسنترالند، علاوه بر امکانات فراهم شده در محیط خود، دارای توکن های اختصاصی نیز هستند که طی ماه های اخیر در زمره پر بازده ترین رمرزارزهای بازار محسوب می شوند.

اما همانطور که گفته شد، امروز بسیاری از صنایع مختلف در حال سرمایه گذاری گسترده در صنعت متاورس هستند. به عنوان مثال می توان به صنایع زیر اشاره کرد که حضور گسترده ای در این زمینه یافته اند:

مشاورین املاک: اگر در دنیای واقعی استعداد خوبی در زمینه مشاوره املاک و مستقلات دارید، باید بدانید که متاورس محل خوبی برای فعالیت شما بوده و می توانید درآمد خوبی از آن داشته باشید.

امروزه شرکت های بزرگی در زمینه املاک و مستقلات متاورس فعالیت می کنند که کار آنها، درست شبیه به دنیای واقعی بوده و اقدام به معرفی خریدار و فروشنده به یکدیگر و یافتن ملک مجازی مناسب برای خریداران در متاورس است.

توسعه کسب و کار بومی در دنیای مجازی| نقش متاورس در اشتغال زایی و ارزآوری ملی!


صنعت پوشاک: صنعت پوشاک نیز یکی از صنایعی است که در همان ماه های اول رونق گرفتن متاورس ها، کسب و کار خود را در آنجا آغاز کردند. به عنوان مثال، شرکت های بزرگی چون نایکی، آدیداس، ریباک، گوچی و بسیاری از برندهای دیگر، امروز در متاورس های مختلف شعبه داشته و اقدام به فروش لباس های مجازی خود به خریداران می کنند. اگر در صنعت پوشاک فعالیت می کنید، دستکم نیم نگاهی به این بازار هم داشته باشید و با تحقیق کامل و البته با احتیاط کامل وارد آن شوید.

توسعه کسب و کار بومی در دنیای مجازی| نقش متاورس در اشتغال زایی و ارزآوری ملی!


موسیقی و فیلم: به عنوان یک موسیقی دان آماتور اگر بخواهید در دنیای فیزیکی به درآمد زایی رسیده و به عنوان مثال یک کنسرت خوب و سودزا برای خود برگزار کنید، طبیعتا باید فاکتورهای زیادی مانند پول، اسپانسر و احتمالا معرف های قوی داشته باشید که دسترسی به آنها برای همه افراد امکانپذیر نیست.

جالب است بدانید که در دوران همه گیری کرونا، حدود ۲۷ میلیون نفر در کنسرت بزرگ گروه «تراویس اسکات» در سال ۲۰۲۰ شرکت داشتند که در متاورس برگزار شد. همچنین شما می توانید آثار هنری خود را به صورت NFT در متاورس به فروش رسانده که با حق کپی رایت فروخته خواهد شد و از لحاظ کپی شدن آنها نیز جای نگرانی نیست.

حتی اگر کار هنری یا ایده ای برای برگزاری برنامه های تلویزیونی نیز دارید، می توانید با شرکت های فیلم سازی مبتنی بر بلاکچین تماس گرفته و در صورت پذیرفته شدن ایده های شما، همکاری خوب و پر درآمدی را نیز با آنها آغاز نمایید.

به عنوان مثال، شرکت «تِتا» یکی از شناخته شده ترین این شرکت ها در زمینه برنامه سازی های تلویزیونی بر بستر بلاکچین بوده که که حتی ناسا نیز با آنها همکاری داشته و مستندهای خود را در این شبکه پخش می کند.

توسعه کسب و کار بومی در دنیای مجازی| نقش متاورس در اشتغال زایی و ارزآوری ملی!


پتانسیل متاورس برای توسعه صنایع ایرانی
با توجه به توضیحات ارائه شده در بالا، بد نیست که به ایده راه اندازی کسب و کارهای بومی کشورمان در دنیای متاورس نیز بیندیشیم. به عنوان مثال، بسیاری از شرکت های تولیدی پوشاک یا کیف و کفش می توانند با ارائه محصولات خود در متاورس و راه اندازی شعب فروشگاه های زنجیره ای در دنیای مجازی، کسب و کار خود را توسعه دهند.

همچنین از بزرگترین مزایای این اقدام، شناخته تر شدن برندهای ایرانی در سطح جهانی با حضور در عرصه متاورس بوده که برای دست یافتن به این سطح از شهرت جهانی، تنها کافی است تصور کنید چه مقدار باید در دنیای واقعی آن هم در عرصه بین المللی هزینه کنید!

از سوی دیگر، با فروش محصولات ایرانی در دنیای متاورس، امکان توسعه صادرات بر بستر اقتصاد دیجیتال نیز برای صاحبین کسب و کار ایرانی فراهم شده که نتیجه آن، توسعه و رونق کسب و کار بومی برای آنها و ارز آوری گسترده در سطح ملی خواهد بود.

کد خبر: ۱۵۳٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha