۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
صنعت طیور زخمی از جراحی بزرگ اقتصادی| در اوج تولید، حواستان به شوک بزرگ باشد
بازار گزارش می دهد؛

صنعت طیور زخمی از جراحی بزرگ اقتصادی| در اوج تولید، حواستان به شوک بزرگ باشد

درحالی معدوم سازی جوجه های یکروزه حاشیه ساز شده است که فعالان این بخش معتقدند این اتفاقات در واقع پس لرزه های جراحی بزرگ اقتصادی است و اگر دولت کاری نکند باز هم از تولیدکنندگان قربانی می گیرد.

ام البنین بلوردی؛ بازار:  صنعت طیور کشور در حالی با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می کند که از یک طرف برخی تولیدکنندگان جوجه یکروزه تولیدات خود را معدوم می کنند، از سوی دیگر تولید کنندگان مرغ گوشتی معتقدند قیمتها متناسب با هزینه های تولید نیست و از سوی دیگر مصرف کنندگان با افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ سروکار دارند. در این بین معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز جسته گریخته از انجام دادن اقداماتی در جهت رفع مشکلات این صنعت صحبت می کند که تا به حال نتیجه ای در پی نداشته است و تولیدکنندگان کماکان درگیر مشکلات مختلف هستند.

تولید کنندگان جوجه یکروزه نمی توانند این حجم از زیان را تحمل کنند به ناچار تولید را کم می کنند تا قیمتها را متعادل سازند

پس لرزه های جراحی بزرگ اقتصادی و ویرانی صنعت طیور
محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در خصوص اینکه صنعت طیور کشور به کدام سمت پیش می رود به خبرنگار بازار می گوید: به این زودی نمی توان اظهار نظر قطعی کرد؛ چرا که این به اصطلاح جراحی بزرگ اقتصادی پس لرزه هایی دارد و وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور دام سعی دارند با سیاستهای روز که تغییر نرخ ارز از ترجیحی به نیمایی است، امور را وفق بدهند، اما باید دید در آینده چه می شود.

یوسفی افزود: با این وجود در حال حاضر وضعیت جوجه یکروزه، مرغ و تخم مرغ خراب است و تولیدکنندگان این بخش ها همگی با زیان مواجه هستند و این خود جوجه ریزی ها را کاهش داده و نتیجه اش این است که تولید کنندگان جوجه یکروزه نمی توانند این حجم از زیان را تحمل کنند به ناچار تولید را کم می کنند تا قیمتها را متعادل سازند.

یوسفی در پاسخ به این سوال که راهکار ساماندهی صنعت و بازار در این شرایط چیست می گوید: الان نمی توان راهکاری پیشنهاد داد چون در میانه راه هستیم و فعلا ستاد تنظیم بازار باید مقدار بیشتری اختیارات به معاونت امور دام بدهد تا کار را به اصطلاح جمع کنند. در غیر این صورت روز به روز اوضاع بدتر می شود.

نسبت به قیمت نهاده ها که از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین شده معترضیم

تا ۳ ماه آینده ورق برمی گردد و جوجه یکروزه و مرغ گران می شود
وی خاطر نشان می کند: پیش بینی بنده این است که طی دو تا ۳ ماه آینده مساله برعکس می شود؛ یعنی جوجه و مرغ توما با هم گران می شود.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت موجودی و قیمت نهاده های صنعت طیور نیز اظهار می دارد: دولت اعلام کرده به کسانی که تا ۲۰ اردیبهشت جوجه ریزی کرده بودند نهاده با ارز ترجیحی بدهند اما به هر حال تکلیف نهاده ها مشخص است و ستاد تنظیم بازار قیمت ها را مشخص کرده است. به طوری که قیمت نهاده ها الان به ۶ برابر قبل رسیده است.

یوسفی با تاکید بر اینکه ما تولید کنندگان روی قیمتهای نهاده که تنظیم بازار تعیین کرده اعتراض داریم، می افزاید: با این وجود معتقدیم الان وقت اعتراض نیست و باید فعلا به نرخ ۵۸ تا ۶۰ هزار تومانی مرغ که ستاد تنظیم بازار اعلام کرده برسیم و پس از آن در مورد قیمت ها و محاسبات رایزنی کنیم.

تولیدکنندگان مرغ تخمگذار وضعیت بدتری نسبت به تولیدکنندگان مرغ گوشتی دارند چون تا ۲۰ ماه باید تحمل کنند و پس از آن دیگر جوجه ریزی نکنند

با تغییر یکشبه قیمت ها به صنعت طیور شوک کشنده دادند
ناصر نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران نیز در خصوص شرایط فعلی تولیدکنندگان بخش به خبرنگار بازار می گوید: همگی در یک بن بست گیر کرده ایم و نه تولیدکنندگان و نه مسئولان نمی دانند چه باید بکنند.

نبی پور ادامه می دهد: مشکل این است که به یکباره شوکی وارد کرده اند که در علم پزشکی نیز شوک آنافیلاکتیک نامیده می شود؛ به این معنا که چنین شوکی تعدادی را می کشد و تعدادی زنده می مانند اما مساله اینجا است که تعدادی که می میزند بیشتر از تعدادی است که زنده می مانند.

وی تصریح می کند: اینکه یکشبه قیمت نهاده ها تغییر کرد در حالی که زمینه تولید زیاد بود و بر اساس قولی که داده بودند قرار شد تا اخر شهریور نهاده بدهند، لذا مرغدار جوجه ریزی کرده است و دست اش به جایی بند نیست. این در شرایطی است که تولیدکنندگان مرغ تخمگذار وضعیت بدتری دارند چون تا ۲۰ ماه باید تحمل کند و پس از آن دیگر جوجه ریزی نکنند.

قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ ۴۴ هزار تومان است اما می گویند با نرخ ۳۱ تومان به شرکت پشتیبانی تحویل بدهید و ۴۵ روز بعد پول آن را دریافت کنید!

پاسخ تولیدکنندگان تخم مرغ به پیشنهاد عجیب شرکت پشتیبانی
نبی پور با بیان اینکه در زمان اوج تولید شوک را وارد کردند، می افزاید: امروز قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ ۴۴ هزار تومان است اما از ما به نرخ ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان خریداری می کنند. تولید کننده چقدر می توان دوام بیاورد؟

بر اساس این گزارش، وزارت جهاد کشاورزی اخیرا از تحویل دان مدت دار با خرید اعتباری از شرکت پشتیبانی خبر داده است و نبی پور در این خصوص نیز می گوید: فعلا هیچ دان مدت داری به تولیدکنندگان داده نشده است. اما نکته تاسف بار اینکه در حالی که می دانند قیمت تمام شده هر کیلو مرغ ۴۳ هزار تومان است به ما داده اند با نرخ ۳۱ هزار تومان به شرکت پشتیبانی تخم مرغ تحویل بدهیم و ۴۵ روز بعد پول آن را دریافت کنیم! سوال ما این است که چگونه به خودشان اجازه می دهند چنین حرفی بزنند؟

وی با بیان اینکه به جای پول می توانند در ازای دریافت تخم مرغ به تولیدکنندگان دام بدهند، می افزاید: قطعا هیچ مرغداری چنین کاری نمی کند که ۴۵ روز تحمل کند چون اگر امروز با نرخ ۲۹ هزار تومان تخم مرغ را به بازار بدهیم کمتر ضرر می کنیم تا ۴۵ روز دیگر منتظر پول شرکت پشتیبانی باشیم.

در صورت حذف تعرفه صادرات تخم مرغ باز هم هیچ صادراتی رقم نمی خورد چون توان رقابت با نرخ ۲۷ هزارتومانی در مرز عراق و افغانستان را نداریم

با حذف تعرفه صادرات باز هم صادرات تخم مرغ شدنی نیست
بر اساس این گزارش، دماوندی نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اخیرا اعلام کرده است تعرفه ۳۵۰۰ تومانی صادرات تخم مرغ برداشته شده تا صادرات تسهیل گردد. با این وجود رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران معتقد است این اقدام کمک کننده نیست. وی می گوید: امروز در مرزهای افعانستان و عراق نرخ هر کیلو تخم مرغ ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان است. از طرف برای صادرات تخم مرغ نیاز به کارتن ها و بسته بندی های مخصوص است و علاوه بر آن هزینه حمل و نقل بسیار بالایی دارد. لذا برای مرغدار بیشتر از ۴۰ هزار تومان تمام می شود.

وی ادامه می دهد: پس چگونه می توان با نرخ ۲۷ هزار تومان در مرزهای عراق و افغانستان رقابت کرد؟! در نتیجه اگر تعرفه را هم بردارند فعلا صادراتی انجام نخواهد شد.

کد خبر: ۱۵۳٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یک دامداربیچاره IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      تیرخلاص رابه صنعت طیور ودام شلیک کردن اقایان انقلابی
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      ها چی شد چطور الان تولید کننده هزارتا صاحب درست کرد چطور وقتی با گرونی نهاده نابود شدیم خبری ازتون نبود؟حالا برید تا عمتون براتون تولید کنه