۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
خودروهای سفارشی در انبار، قیمتهای نجومی در بازار
خبری از باز نشدن سایت ثبت و سفارش خودرو نیست

خودروهای سفارشی در انبار، قیمتهای نجومی در بازار

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه سایت ثبت و سفارش همچنان بسته است و هیچ امکانی برای اصلاح یا ویرایش ثبت نام‌های قبلی وجود ندارد، گفت: وزارت صمت با اعلام خبر دروغ سعی دارد تا جو روانی حاکم بر بازار و روند رو به رشد قیمت ها را کنترل کند.

خبرگزاری بازار- بلاتکلیفی ۳ هزار خودرو در گمرک مانده، تمامی‌ندارد. حدود ۵ روز پیش بود که سازمان توسعه تجارت ایران از بازگشایی سایت ثبت و سفارش برای واردات خودروهای در گمرک مانده خبر داد. آنگونه که مسئولان این سازمان اعلام کرده بودند، خودروهایی که پیش از ممنوعیت واردات ثبت و سفارش شده بودند، اما به دلایل مشکلات بانکی، ‌ارزی یا مشکلات دیگر ترخیص نشدند، حالا طبق این مصوبه اجازه اصلاح اطلاعات و ترخیص خودروهای خود داشتند. با این وجود مهدی دادفر رییس انجمن واردکنندگان خودرو به بازار می‌گوید: سایت ثبت و سفارش همچنان بسته است و هیچ امکانی برای اصلاح یا ویرایش ثبت نام‌های قبلی وجود ندارد.

اما در حالی وعده‌های مسئولین برای واردات ۹۰ میلیون دلار خودرو مانده در گمرک تا کنون عملیاتی نشده که فعالان بازار، از افزایش قیمت خودرو خبر ‌می‌دهند. افزایش قیمتی که ریشه آن را در نبود عرضه باید جستجو کرد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو که معتقد است وزارت صنعت با اعلام این خبر بدون پشتوانه سعی دارد تا جو روانی حاکم بر بازار را کنترل کند، گفت: این روزها قیمت خودروهای خارجی مدام در حال افزایش است و بسیاری دلیل این رشد قیمت‌ها را کمبود عرضه و البته افزایش نرخ دلار ‌می‌دانند.

به گفته رییس انجمن واردکنندگان خودرو، برخی از مسئولان هم برای اینکه انگشت اتهام را از خود دور کنند، ‌می‌گویند که سایت ثبت و سفارش خودرو باز شده و به زودی خودروهای در گمرک مانده ترخیص خواهند شد، در حالیکه واقعیت چیز دیگری است.

او که نیازکشور به خودروهای خارجی را سالانه ۷۵ هزار دستگاه ‌می‌داند، گفت: جدای از این، خودرو یک کالای سرمایه‌ای در کشور محسوب می‌شود و بسیاری برای حفظ قدرت نقدینگی خود به سراغ خرید خودرو می زنند.

داستان از چه قراراست

تغییر شرایط ارزی و همچنین ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو از مهم ترین دلایل توقف ترخیص خودروهای وارد شده به گمرکات، بنادر و مناطق ویژه اقتصادی و آزاد بود. در همین حال در مقطعی بانک مرکزی به دلیل نامعلوم بودن منشا ارزی این خودروها و در مقطعی نیز وزارت صنعت مانع از خروج آنها از گمرکات شدند. بعد از چند ماه بلاتکلیفی و اعتراض صاحبان خودرو، رییس جمهور طی نامه ای به وزیر اقتصاد خواهان تشکیل تی‌می‌برای بارگردن گره کور خودروهای وارداتی در گمرک مانده شد. سرانجام در دی پارسال و بعد از بازدید فرهاد دژپسند از بندر خرمشهر، او دو پیشنهاد را برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده و همچنین کالاهای گروه ۴ به هیات دولت ارائه کرد. در همین رابطه معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز مسئول پیگیری موضوع شد؛ تا اینکه در نیمه بهمن سال گذشته طی جلسه ای در دولت با تعیین تکلیف و ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک موافقت شد.

بر این اساس قرار شد، مهلتی سه ماهه برای صاحبان خودرو تعیین شود تا نسبت به انجام امور قانونی در چارچوب مصوبه دولت اقدام و کالای خودر را تعیین تکلیف کنند؛ در عین حال که برای خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی یا حتی خودروهایی که ثبت سفارش نداشتند نیز تصمیم گیری شد. نزدیک به ۴۵ روز از ابلاغ این مصوبه گذشته بود که یکی از مسئولان گمرک اعلام کرده وارد کنندگان برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده مراجعه ن‌می‌کنند. ادعایی که رییس انجمن واردکنندگان در پاسخ به آن گفت: دو سال است به هر دری می‌زنیم نمی‌توانیم خودروهای خود را از گمرک خارج کنیم وهر با یک چالش جدید مواجه می‌شویم.

او ادامه داد: کافی است یک روز روبروی ساختمان وزارت صمت در ساختمان سمیه بایستید تا ببنید روزانه چه تعداد واردکننده به دلیل سنگ اندازی‌هایی که دستگاه‌های مسئول در واردات خودرو پیش پای آنها ‌می‌اندازند به این وزارتخانه مراجعه ‌می‌کنند. مگر ممکن است واردکننده تمایلی به ترخیص خودروی خود از گمرک نداشته باشد.

حکم تبرئه شرط ترخیص ۱۲۰۰ دستگاه خودرو

دادفر در اینباره ‌می‌گوید: از حدود ۵ هزار و ۱۴۷ خودرویی که در گمرک مانده بود، حدود یک هزار دستگاه آن مربوط به کرمان موتور بود که اجازه ترخیص گرفتند، حدود ۱۲۰۰ دستگاه را دستگاه قضا توقیف کرده و حدود ۳۰۰ دستگاه خودرویی که تمامی‌مدارک آنها کامل بود اجازه ترخیص گرفتند و مابقی همچنان در انبارهای گمرکات دپو شده اند.

او ادامه داد: جالب اینجاست که دستگاه قضا این ۱۲۰۰ دستگاه خودرو را رفع توقیف کرده اما سازمان توسعه تجارت ‌می‌گوید: برای صادر شدن اجازه واردات باید واردکنندگان حکم تبرئه از دستگاه قضا بیاورند. در واقع اگر واردکنندگان قرار باشد به دنبال این حکم باشند ۴ سال دیگر هم امکان واردات نخواهند داشت.

کد خبر: ۱۵٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha