۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰
 واردات خودرو توسط خودروسازان ادامه سیاست نادرست| چالش دولت با شبکه انحصار طلب
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

واردات خودرو توسط خودروسازان ادامه سیاست نادرست| چالش دولت با شبکه انحصار طلب

سمنان- ابوطالبی، کارشناس خودرو نسبت به واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی انتقاد کرد و گفت: این کار ادامه سیاست‌های نادرست بازار خودرو است.

سید مجید ابوطالبی در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره وضعیت خودرو سازی و واردات خودرو، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته های اخیر دو بار نسبت به خودروسازان داخلی گلایه کردند این اظهار نظر ایشان و ادامه انتقادات شدید پلیس راهور مردم و کارشناسان اقتصادی و همچنین نمایندگان مجلس نسبت به وضعیت کنونی خودروهای ایرانی نشان می دهد که تقریباً اجماع بزرگی در کشورمان برای اصلاح و رویه در پیش گرفته خودروسازان داخلی دارد.

وی ادامه داد: این رویه سال ها است با انحصارطلبی گره خورده و در نتیجه شاهد تولید خودروهای کم کیفیت با قیمت های بسیار بالا در قیاس با بازار جهانی هستیم آن هم به نوعی که در فضای مجازی قیاس بین قیمت دلاری خودروهای تولیدی در کشور و خودروهای خارجی سوژه اذهان عمومی شده است.

ورود مجلس و دولت
این کارشناس خودرو بیان کرد: یکی از اقدامات مجلس شورای اسلامی در زمینه اصلاح شرایط خودرو تاکید بر واردات است البته دولت نیز به این نتیجه رسیده که می تواند با واردات خودرو سه هدف اصلی را دنبال کند نخست اینکه قیمت بازار خودرو را به تناسب برساند دوم شرایط رقابتی را درپیش بیاورد و سوم کمبود خودرو در کشور را جبران کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته های اخیر دو بار نسبت به خودروسازان داخلی گلایه کردند

ابوطالبی در پاسخ به این سوال که موانع و چالش‌های پیش روی اجرای این سیاست چیست؟ گفت: خودروساز داخلی به واسطه انحصاری که طی سال های اخیر برای خود ایجاد کرده هیچ نوع رقابتی را با اقلام خارجی برنمی‌تابد.

وی افزود: امروز خودروسازان با نوعی انحصار روبرو شده اند که یک بازار بدون رقیب را برای ایشان فراهم آورده در نتیجه زمانی که می بینند مردم خودروهای بی‌کیفیت شان را با هر قیمتی خریداری می کنند نیازی به ارتقاء کیفی خودروها ندیده و در نتیجه هزینه بیشتری را برای بالا بردن کیفیت خودرو نمی‌کنند.

شکستن انحصار
این کارشناس اقتصاد خودرو با بیان اینکه واردات می تواند انحصار خودروسازان داخلی را بشکند، ابراز کرد: تاکید بر واردات همان نقطه ای است که خودروساز داخلی آن را مقابل سیاست ها و انحصار خود می‌بینند درنتیجه به راحتی با آن کنار نمی آید.

ابوطالبی افزود: نمی‌گویم در عرصه خودروسازی کشور شاهد مافیا هستیم اما شبکه شبیه مافیا و حضور لابی گران متعدد باعث شده تا سال‌ها دولت و مجلس نتوانند به موضوع خودرو ورود موثر داشته باشند و خودروسازان را مکلف به کاهش قیمت و ارتقای کیفیت کنند در نتیجه خودروسازان خیال راحتی دارند.

واردات می تواند انحصار خودروسازان داخلی را بشکند

وی با بیان اینکه امروز برای واردات خودرو وجود دارد در نتیجه بیم آن می‌رود که در سایه انحصارطلبی و همچنین لابی های قدرت موضوع واردات خودرو به خودروسازان داخلی سپرده شود که ادامه مسیر نادرست سابق است، بیان داشت: اگر قرار باشد خودروهای خارجی نیز توسط خودروساز ایرانی وارد شود آن طور که این روزها در برخی محافل چنین بحثی مطرح می شود، هیچ تفاوتی در شرایط بازار به نفع مردم نخواهد کرد از سوی دیگر امکان دارد که خودروسازان لابی کرده و نهایتاً تعداد محدودی خودرو وارد شود آن هم خودروهای دسته دوم از هندوستان و ... که این هم یک سیاست نادرست است و تغییری در شرایط خودروی کشور نمی کند.

این کارشناس افزود: ما باید کاری می کردیم که آنقدر خودروی با کیفیت در کشورمان ساخته شود که هرگز نگران واردات نباشیم اما امروز وقتی خودروساز داخلی نگران واردات است یعنی خودش هم می داند که چه چیزی را تحویل مردم داده و مردم نیز در قیاس با خودروهای خارجی قطعاً خودروی ایرانی را حتی ارزان تر، انتخاب نمی کنند در نتیجه اگر واردات خودرو به خودروسازان دولتی واگذار شود، کار بدتر نیز خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۳٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha