۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
اشتغالزایی صنعت گل محمدی از حالت فصلی خارج شود| جلوگیری از صادرات خام گیاهان دارویی
مدیر جهاد کشاورزی کاشان:

اشتغالزایی صنعت گل محمدی از حالت فصلی خارج شود| جلوگیری از صادرات خام گیاهان دارویی

اصفهان – مظلومی؛ مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت: اشتغالزایی صنعت گل محمدی باید از حالت فصلی خارج شود و تنها راه رسیدن به این هدف، فراوری این محصول در خود منطقه کاشان و جلوگیری از صادرات خام محصول است.

رضا مظلومی در گفت و گو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه برداشت گل محمدی از گلستانهای کاشان ادامه دارد، اظهار کرد: زمان برداشت گل محمدی و فراوری آن در نقاط مختلف شهرستان تفاوت دارد و به طور معمول از اواسط فروردین ماه آغاز و تا سه ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه با احتساب برخی عوامل غیرمترقبه به شکل خالص از هر هکتار اراضی کاشان چهار هزار تن گل محمدی برداشت می شود، افزود: دو هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کاشان زیر کشت گل محمدی قرار دارد و امکان افزایش این ظرفیت وجود دارد.

استفاده از گلاب کاشان درشستشوی کعبه
مدیر جهاد کشاورزی کاشان تاکید کرد: با توجه به نیاز کم این گیاه به آب و نیاز ویژه به نور آفتاب، مناطقی مانند کاشان و نقاطی که با بحران آب هستند می توانند از ظرفیت این محصول که از گذشته در میان ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته است، استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه کاشت و برداشت گل محمدی موجب اشتغالزایی خوبی در فصل بهار در کاشان است، بیان کرد: بیش از ۲۵۰ هزار نفر روز - کارگرT در طول مدت زمان گل چینی در منطقه کاشان به این کار مشغول هستند.

اشتغال ۴۳۰۰ نفر در کارگاه‌های سنتی و صنعتی گلابگیری کاشان
مظلومی گفت: بسیاری از مردم در روستاها یا شهرهای مختلف کاشان در داخل منازل خود به امر گلابگیری اشتغال دارند و در مجموع حدود چهار هزار و ۳۰۰ نفر در کارگاه های سنتی و صنعتی گلاب گیری منطقه کاشان مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه باید این اشتغال از حالت موقت فصلی خارج شود و تنها راه رسیدن به این هدف، فراوری بیشتر این محصول است، بیان کرد: گل محمدی علاوه بر گلاب، امکان تبدیل به ژله، پماد و ژل آبرسان متناسب با انواع پوست، عطر، انواع خوراکی‌ها مانند بیسکوییت، شکلات و غیره را دارد اما لازم است کارخانه فراوری در این محدوده داشته باشیم.

مظلومی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های منطقه گاهی تا ۱۰ هزار تن برداشت گل محمدی از گلستان های کاشان انجام می شود، بیان کرد: گل محمدی کاشان معروفیت ویژه ای در کشور دارد چراکه این شهرستان شرایط مطلوبی برای کاشت این گیاه دارد و حتی گلاب کاشان به اندازه‌ای معروف است که هرسال برای شستشوی کعبه استفاده می شود.

جلوگیری از صادرات خام گیاهان دارویی و گل محمدی
وی اضافه کرد: به طور کلی شهرستان کاشان جغرافیای متنوعی دارد که هر، روستا یا شهر آن برای کاشت یک گیاه مناسب است اما همان گونه که بیان شد لازم است برای جلوگیری صادرات گیاهان دارویی و به ویژه گل محمدی به شکل خام‌فروشی چاره اساسی اندیشیده و برنامه ریزی مناسب انجام شود.

کد خبر: ۱۵۲٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha