۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
تولید از یارانه‌ بی‌بهره بوده است| رتبه ۲۸ اردبیل در پرداخت تسهیلات
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تولید از یارانه‌ بی‌بهره بوده است| رتبه ۲۸ اردبیل در پرداخت تسهیلات

اردبیل- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل گفت: بخش تولید در سال‌های اخیر از یارانه و مشوق‌های حمایتی بی‌بهره بوده در حالی که اصلی‌ترین یارانه باید به تولید پرداخت شود.

حسین پیرمؤذن در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بخش خصوصی از جراحی اقتصادی دولت در حذف ارز ترجیحی حمایت می‌کند و امیدواریم با شجاعت دولتمردان این مسیر تا اصلاح ساختار بانک، بیمه، ‌ مالیات، نظام صادراتی و اداری ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: دولت به این نتیجه رسیده که عدالت اجتماعی باید در پرداخت یارانه‌ها مورد توجه قرار گرفته تا جلوی رانت و زیاده‌خواهی عده‌ای گرفته شده و شرایط مطلوبی را در مسیر تولید و حمایت از سرمایه‌گذاران به وجود آورند.

تولیدکنندگان انتظار دارند که یارانه واقعی به تولید پرداخت شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل گفت: قطعا رانت‌خواران در برابر این تصمیم دولت موضع‌گیری‌هایی را خواهند داشت اما تداوم این حرکت‌های انقلابی و تحول‌آفرین می‌تواند صنعت و بخش‌های مختلف تولیدی ما را متحول کند.

پیرمؤذن به افزایش چندین برابری مواد اولیه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و افزایش ۳۰۰ درصدی حامل‌های انرژی به ویژه گاز، برق و سایر انرژی‌ها اشاره کرد و افزود: افزایش ۱۰ درصدی قیمت ارز نیز بر دامنه این مشکلات افزوده اما تولیدکنندگان انتظار دارند که یارانه واقعی به تولید پرداخت شده و جلوی نابسامانی‌ها در تخصیص ارز گرفته شود.

وی افزایش ۵۶ درصدی دستمزد را یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم حقوق کارگر کاهش پیدا کند بلکه باید مشوق‌های حمایتی در حوزه مالیات، بیمه و بانک‌ها به تولیدکنندگان اختصاص یافته و تعرفه گمرکی برای واردات ماشین‌آلات صنعتی نیز برداشته شود.

دولت فعلی نباید اشتباه دولت‌های گذشته را تکرار کرده و به صورت دستوری بازار ارز را مدیریت کند
پیرمؤذن ضرورت جذب سرمایه‌گذاران را با تمرکز در تسهیل فرآیندها یادآور شد و اضافه کرد: تولید در همه کشورها از یارانه حمایتی دولت برخوردار است و ما نیز امیدواریم دولت بخشی از یارانه پنهان را به تولید اختصاص داده و از این شرایط حمایت کند.

وی دولت را تعیین‌کننده نرخ ارز دانست و بیان کرد: نباید دولت فعلی اشتباه دولت‌های گذشته را تکرار کرده و به صورت دستوری بازار ارز را مدیریت کند بلکه بهتر است بخش خصوصی قیمت ارز را معین کرده و بر اساس واردات و صادرات نرخ ارز را در بازار تعیین کند.

پیرمؤذن در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بانک‌ها بر اساس یک رویه غلط بر مبنای منابع و مصارف پرداخت تسهیلات را انجام می‌دهند در حالی که بسیاری از استان‌های محروم نظیر اردبیل از منابع بانکی مناسب و قابل اطمینان بهره‌مند نشده‌اند.

پرداخت یارانه به ۹۰ درصد جمعیت که از سوی دولت اعلام شده یک آمار نادرستی است
رئیس اتاق صنعت و معدن اردبیل با بیان اینکه بخش خصوصی حامی دولت در حذف ارز رانتی و ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی است، تصریح کرد: امیدواریم با اصلاح ساختارهای اقتصادی در کشور جلوی انحصار و رانت در ابعاد مختلف گرفته شده و پرداخت یارانه به همه اقشار نیازمند انجام شود.

وی گفت: پرداخت یارانه به ۹۰ درصد جمعیت که از سوی دولت اعلام شده یک آمار نادرستی است چرا که بخش عظیمی از کارگران واحدهای تولیدی هنوز از دریافت یارانه جدید دولت بی‌بهره مانده‌اند.

پیرمؤذن افزود: استان اردبیل در پرداخت تسهیلات برای واحدهای تولیدی و صنعتی در جایگاه ۲۸ و وصول مطالبات در جایگاه اول قرار دارد و انتظار می‌رود با توجه به شرایط سخت اقتصادی بانک‌های عامل یاریگر تولیدکنندگان با پرداخت تسهیلات کم بهره باشند.

ضرورت تدوین آمایش صنعتی، کشاورزی و گردشگری در استان‌های مختلف کشور
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل ضرورت تدوین آمایش صنعتی، کشاورزی و گردشگری را در استان‌های مختلف یادآور شد و خاطرنشان کرد: اگر این آمایش صنعتی مورد توجه قرار گیرد، توازن در توسعه نیز رقم خواهد خورد.

وی برگزاری انتخابات تشکل‌ها را بر اساس الگوهای جهانی یادآور شد و اضافه کرد: انتخابات تشکل‌ها نباید ۲ دوره‌ای شود بلکه بهتر است در انتخابات مجامع، انجمن‌ها و امور صنفی افراد با تجربه و متخصص ورود پیدا کرده و از ظرفیت آنها در مدیریت بخش‌های اقتصادی استفاده شود.

کد خبر: ۱۵۲٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha