۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
سیاست‌های خصوص سازی نیازمند اصلاح است
دبیر ستاد راهبری تحول دولت:

سیاست‌های خصوص سازی نیازمند اصلاح است

دبیر ستاد راهبری تحول دولت گفت: روند خصوصی سازی نیازمند اصلاح و چرخش جدی است، چراکه با ریل گذاری قبلی، امکان تحقق اهداف و سیاست‌های اصل ۴۴ وجود ندارد.

به گزارش بازار، اسماعیل سقاب اصفهانی امروز (شنبه) در نخستین رویداد بین المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران، افزود: دولت معتقد است باید میدان‌های اقتصادی را به صاحبان آن یعنی مردم واگذار کند و الگوی تحول اقتصادی کشور براساس راهبری هوشمند است.

دبیر ستاد راهبری تحول دولت با بیان اینکه پیشرفت کشور تنها با فعالیت‌های دانش بنیان امکان‌پذیر و رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان اولویت‌ماست، تصریح کرد: ما دانش، تخصص و تکنولوژی لازم برای استفاده شرکت‌ها از ابزارهای دانش‌بنیان را در اختیار داریم و آن چیزی که مانع استفاده از دانش و تکنولوژی است، نبود انگیزه شرکت‌های بزرگ است.

سقاب اصفهانی ادامه داد: هیچ یک از شرایط و ساز و کارهای اقتصادی کشور با اقتصاد دانش‌بنیان همخوانی ندارد و از این رو شرکت‌ها نیز برای حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان انگیزه لازم را ندارند و دولت مصمم است که این سازوکارها را تغییر دهد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید حمایت از شرکت‌ها و صنایع را به بهره برداری از فعالیت‌های دانش بنیان مشروط کند، افزود: از این طریق شرکت‌ها به حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان تشویق می‌شوند.

دبیر ستاد راهبردی تحول و مسئول رصد و پایش سند تحول دولت، اظهار داشت: از نظر دولت خانواده‌مداری و سبک زندگی اسلامی – ایرانی رکن مهم دیگر اقتصاد است، دولت معتقد است تحول اقتصادی زمانی محقق می‌شود که سلول بنیادی آن یعنی خانواده به جایگاه اصلی خود بازگردد. برای سیستم‌های مالیاتی یا حمایتی ما خانواده اهمیتی ندارد. در سیستم افراد محاسبه می‌شوند و نه یک خانواده و شرایط آن!

وی افزود: ارزش یک خانواده بزرگ‌تر از تعداد افراد آن است. متاسفانه در مالیاتی که لحاظ می‌کنیم یا یارانه‌ای که پرداخت می‌کنیم، فرقی ندارد که در خانواده فرزند معلول حضور دارد و افراد خانواده در چه شرایطی هستند. اما در نگاه خانواده‌مدار سیستم مالیاتی و حمایتی رفتار متفاوتی دارد.

دبیر ستاد راهبردی تحول و مسئول رصد و پایش سند تحول دولت تاکید کرد: رونق تولید ملی با محور سبک زندگی اسلامی ایرانی و خانواده مداری ایده مرکزی دولت است.

سقاب اصفهانی با اشاره به اینکه در فرآیند خصوصی سازی مشکل و اختلال وجود دارد و به یک چرخش جدی نیاز است، گفت: با ریل گذاری قبلی، امکان ندارد اهداف و سیاست‌های اصل ۴۴ محقق شود. واگذاری‌های ما دستوری و در فضای غیر رقابتی انجام شده و باید این مسیر را مسدود کنیم.

وی با بیان اینکه قرار بود بار مدیریتی دولت را کم کنیم، نه اینکه سرمایه را از دست دولت دربیاوریم، افزود: در سند تحول تاکید شده، مالکیت‌ها باید زمان‌دار و مشروط باشد. باید سرمایه را تبدیل کنیم نه تخریب و خصوصی‌سازی باید محل تامین منابع توسعه‌ای و زیر ساختی کشور باشد. سند تحول دولت کتابی برای ویترین دولت نیست، برنامه عمل دولت است. دولت سازوکارهای مشخصی دارد.

کد خبر: ۱۵۱٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha