۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
کاهش رونق نوغانداری در سایه حذف توتستان ها|تولید ۳ تن پیله ابریشم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مطرح کرد؛

کاهش رونق نوغانداری در سایه حذف توتستان ها|تولید ۳ تن پیله ابریشم

بیرجند- جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در دهه اخیر به علت تغییر الگوی کشت باغات و حذف بیشتر توتستان‌ها، زمینه فعالیت در حرفه پر در آمد نوغانداری کاهش داشته است.

مهدی جعفری در گفت وگو با بازار با بیان اینکه نوغانداری یک روش مهم و سهل الوصول برای ایجاد اشتغال و یکی از مناسب‌ترین فعالیت‌های خانگی است، گفت: این صنعت می‌تواند نقش مهمی در استفاده از منابع روستایی، اجرای فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، امرار معاش مردم و اشتغال و تولید درآمد ایفا کند.

وی از احیای صنعت نوغانداری در شهرستان سرایان خبر داد و افزود: در نخستن روزهای سال جاری، هزار و ۱۷۵ اصله نهال توت و ۹۱ قاب تخم نوغان بین ۳۷ نفر از بهره بردار نوغانداری این شهرستان به منظور پرورش کرم ابریشم و تولید پیله توزیع شده است.

جعفری با بیان اینکه بر اساس پیش بینی ها در سال جاری سه تن پیله ابریشم در سرایان تولید می شود، اظهار کرد: هر قاب از واحدهای پرورش کرم ابریشم، ظرفیت ۲۵ هزار تخم کرم ابریشم را دارا است.

وی با بیان اینکه به‌صورت میانگین از هر قاب با ۲۵ هزار تخم ۴۰ کیلوگرم پیله تر قابل برداشت است، گفت: همچنین دوره پرورش کرم ۴۵ روزه است.

جعفری با بیان اینکه طرح نوغانداری از جمله شغل‌های مناسب جهت ایجاد تنوع و پایداری اشتغال و درآمدزا در سرایان است، گفت: نوغانداری و پرورش کرم ابریشم از جمله شغل‌های مناسب فعالیت زنان روستایی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: تلاش می کنیم نوغانداری را به عنوان یک اشتغال خانگی در بین روستاییان به ویژه بانوان روستایی و صندوق های خرد زنان معرفی شود.

جعفری بیان کرد: در دهه اخیر به علت تغییر الگوی کشت باغات و حذف بیشتر سطح توتستان‌های موجود، زمینه فعالیت در این حرفه پر در آمد کاهش داشته که می طلبد احیای آن مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاه به اهمیت تولید دانش بنیان بیان کرد: بنا به فرمای مقام معظم رهبری شعار سال جاری «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی» نامگذاری شده که شاه کلید بهره وری در کشور است.

جعفری با بیان اینکه در مجموعه جهاد کشاورزی به دنبال تدوین سند توسعه و بهره وری محصولات مزیت دار استان هستیم، افزود: نیاز است برنامه‌ای برای رسیدن به شاخص‌هایی که تعیین شده تدوین شود.

کد خبر: ۱۵۱٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha