۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای همدان سرگردان در آزمایشگاه‌های تهران|نبود دستگاه ویروس‌شناسی صادرات را مختل کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای همدان سرگردان در آزمایشگاه‌های تهران|نبود دستگاه ویروس‌شناسی صادرات را مختل کرد

همدان- درحالی‌که گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای همدان در بازارهای جهانی خواهان دارد که محموله صادراتی به دلیل نبود آزمایشگاه ویروس‌شناسی در همدان برای دریافت گواهی سلامت سرگردان آزمایشگاه‌های تهران می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: گوجه‌فرنگی از مهم‌ترین محصولات حوزه میوه و تره‌بار در ایران است که به‌صورت روزانه توسط مردم تهیه و مصرف می‌شود؛ همچنین از این محصول کشاورزی، فرآورده‌های مختلفی مثل رب گوجه‌فرنگی، سس گوجه، گوجه خشک و پودر گوجه‌فرنگی خشک‌شده به دست می‌آورند.

طبق بررسی‌ها در اغلب نقاط کشور شاهد کشت و تولید گوجه‌فرنگی هستیم به‌طوری‌که نام بردن از یک نوع خاص به‌عنوان بهترین گوجه‌فرنگی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست اما می‌توان از گوجه‌فرنگی صادراتی همدان به‌عنوان یکی از بهترین ارقام گوجه ایرانی نام برد.

ناگفته پیداست صادرات گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به کشورهای همسایه ایران، بخشی از بازار تجارت میوه و سبزی را به خود اختصاص داده است اما آنچه در این گزارش به آن پرداخته می‌شود مشکلی است که گریبان صادرکنندگان گوجه‌فرنگی را گرفته حال‌آنکه باکمی همت و تلاش می‌توان به‌راحتی مشکل مطرح‌شده را حل کرد.

حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ هکتار گلخانه در استان همدان فعال وجود دارد و محصولات گلخانه‌ای شامل فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، گل‌های شاخه بریده و خیار است ضمن اینکه اغلب تولید گلخانه‌ها به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و روسیه صادر می‌شود

بررسی وضعیت کشت گوجه گلخانه‌ای در گفتگو با رئیس انجمن صنعت گلخانه استان همدان گویای آن است که در استان همدان حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ هکتار گلخانه فعال وجود دارد و محصولات گلخانه‌ای شامل فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، گل‌های شاخه بریده و خیار است ضمن اینکه اغلب تولید گلخانه‌ها به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و روسیه صادر می‌شود.

گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای همدان سرگردان در آزمایشگاه‌های تهران|نبود دستگاه ویروس‌شناسی صادرات را مختل کرد

فرهاد سلطانی منافی در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه یکی از سیاست‌های بخش کشاورزی افزایش گلخانه‌ها و کشت گلخانه‌ای است، چراکه استان همدان با مشکل کم‌آبی روبروست و در این راستا باید به سمت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای حرکت کرد، افزود: در حال حاضر حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ هکتار گلخانه فعال با ۴۰۰ بهره‌بردار در استان همدان وجود دارد و چیزی حدود ۵۰ درصد این گلخانه‌ها به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص دارد.

سالانه ۱۰۰ هکتار به وسعت گلخانه‌های استان همدان اضافه می شود
وی بابیان اینکه برنامه‌ریزی‌شده تا سالانه ۱۰۰ هکتار به وسعت گلخانه‌های استان همدان اضافه شود، عنوان کرد: سابقه گلخانه داری در استان همدان حدود دو دهه است و با این سابقه جایگاه همدان در توسعه کشت گلخانه‌ای قابل‌قبول است چراکه رتبه‌های برتر کشور در کشت‌های گلخانه‌ای به‌واسطه قدمت و سابقه فعالیت به استان‌هایی همچون یزد رسیده است.

سلطانی منافی در توضیح این سؤال که سالانه چه میزان گوجه‌فرنگی از گلخانه‌های استان همدان برداشت می‌شود این میزان را ۲۵۰ تن اعلام کرد و گفت: هر گلخانه کشت صیفی خیار و گوجه در دو نوبت امکان کشت محصول دارد که با احتساب کشت گوجه‌فرنگی در هر دو نوبت سالانه این مقدار گوجه‌فرنگی از گلخانه‌های استان همدان برداشت می‌شود.

نبود تجهیزات آزمایشگاهی در سازمان غذا و داروی استان همدان روند صادرات را با کندی مواجه کرده به‌نحوی‌که نمونه‌گیری از محصولات به تهران ارسال می‌شود که این اقدام قریب به یک هفته زمان نیاز دارد

وی اضافه کرد: نبود تجهیزات آزمایشگاهی در سازمان غذا و داروی استان همدان روند صادرات را با کندی مواجه کرده به‌نحوی‌که نمونه‌گیری از محصولات به تهران ارسال می‌شود که این اقدام قریب به یک هفته زمان نیاز دارد.

صحبت‌های رئیس انجمن صنعت گلخانه داران استان همدان از اختصاص ۵۰ درصد گلخانه‌های استان به کشت گوجه‌فرنگی خبر می‌دهد حال‌آنکه صادرات این محصول به دلیل آنچه نبود آزمایشگاه ویروس‌شناسی عنوان می‌شود با چالش‌هایی همراه شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلات امروز استان همدان گریبان گیر صادرات گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای شده است، گفت: محصول گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای استان همدان در کشور درجه‌یک است اما صادرات آن به دلیل نبود آزمایشگاه ویروس‌شناسی با مشکل روبه‌رو شده است.

گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای همدان سرگردان در آزمایشگاه‌های تهران|نبود دستگاه ویروس‌شناسی صادرات را مختل کرد

علی محمودی بابیان اینکه گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای همدان به دلیل کیفیت خوب متقاضی قابل‌توجهی دارد و در بازارهای هدف جایگاه خود را پیداکرده تا آنجا که به بازار کشورهای اروپایی، لبنان، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و سایر مقصدها ارسال می‌شود، گفت: همین امتیازات تأکید می‌کند که باید زیرساخت‌های صادراتی بیش از این مهیا باشد.

بستر صادرات محصولات به نحوی فراهم شود که بازارهای هدف را از دست ندهیم
وی با اشاره به درگیر بودن همدان با مشکل کم‌آبی و ضرورت توجه به توسعه کشت گلخانه‌ای ادامه داد: باید بستر صادرات محصولات به نحوی فراهم شود که بازارهای هدف را از دست ندهیم.

وی بابیان اینکه بااین‌همه ظرفیت و پتانسیل برای تولید محصول مرغوبی که در بازارهای مختلف صادراتی خواهان دارد مشکلی صادرکنندگان را آزار می‌دهد، گفت: متأسفانه در همدان آزمایشگاه ویروس‌شناسی محصول گوجه‌فرنگی وجود ندارد و صادرکنندگان برای دریافت گواهی سلامت محصول باید به تهران مراجعه کنند.

وی بابیان اینکه محصول برای آزمایش به تهران ارسال می‌شود و دریافت پاسخ آزمایش قریب یک هفته زمان می‌برد، افزود: این وضعیت در حالی است که محصول باگذشت چند روز کیفیت خود را از دست می‌دهد و عملاً مناسب صادرات نخواهد بود.

محمودی بابیان اینکه این اقدام علاوه بر هزینه گزافی که روی دست صادرکننده می‌گذارد موجب از بین رفتن محموله صادراتی هم خواهد شد، عنوان کرد: اگر در استان همدان آزمایشگاه تخصصی داشتیم مشکلاتمان حل می‌شد اما ایجاد این آزمایشگاه بودجه و اعتبار مناسب می‌خواهد.

تا فصل تولید و برداشت گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای تمام نشده باید فکر چاره بود
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان با اشاره به اینکه پیرامون حل این مشکل جلساتی با مسئولین اداره استاندارد و گمرک برگزارشده اما نتیجه‌ای نداشته است، گفت: جلساتی نیز با مسئولان سازمان غذا و دارو و مدیران استانداری برگزارشده که موافق تجهیز آزمایشگاه همدان به دستگاه ویروس‌شناسی بوده‌اند و قول همکاری داده‌شده اما مسئله این است که تا فصل تولید و برداشت گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای تمام نشده باید فکر چاره بود.

گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای همدان سرگردان در آزمایشگاه‌های تهران|نبود دستگاه ویروس‌شناسی صادرات را مختل کرد

وی بابیان اینکه با توجه به نیاز بازار خارجی باید مشکل آزمایشگاه حل شود، عنوان کرد: دریافت کیوآرکد برای استان همدان ۶۰ روز زمان می‌برد درحالی‌که اطلاع داریم سایر استان‌ها سریع‌تر کد را دریافت می‌کنند.

درصورتی‌که دستگاه خریداری و وارد همدان شود حتی می‌توانیم همدان را بارانداز صادراتی کنیم به‌نحوی‌که محصول تولیدی گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای استان‌های غربی برای دریافت مجوز صادراتی به‌جای ارسال به تهران وارد همدان شود

محمودی بابیان اینکه طبق بررسی‌های انجام‌شده خرید این دستگاه رقمی حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اگر کمی همت صورت گیرد این اعتبار تأمین شدنی است، گفت: درصورتی‌که دستگاه خریداری و وارد همدان شود حتی می‌توانیم همدان را بارانداز صادراتی کنیم به‌نحوی‌که محصول تولیدی گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای استان‌های غربی برای دریافت مجوز صادراتی به‌جای ارسال به تهران وارد همدان شود.

ناگفته پیداست که در صادرات گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای گوجه‌ها باید از بهترین‌های حوزه خود انتخاب شوند و از درجه مرغوبیت بالایی برخوردار باشند بنابراین وقتی این امتیاز برای همدان به‌دست‌آمده بهتر است به‌گونه‌ای رفتار نشود که به‌راحتی آن را از دست بدهیم.

حفظ این امتیاز نیز زمانی شدنی است که همت و تلاش برای تجهیز آزمایشگاه همدان به دستگاه ویروس‌شناسی انجام و با این اقدام از معطل شدن محموله صادراتی همدان در تهران و نابود شدن آن جلوگیری شود.

کد خبر: ۱۵۱٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha