۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
افزایش تولید اتان به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال| بهره برداری از میادین نفتی کوپال و یاران شمالی
با همکاری گروه توسعه انرژی تدبیر محقق می شود

افزایش تولید اتان به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال| بهره برداری از میادین نفتی کوپال و یاران شمالی

نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: بر اساس تفاهم نامه مشترک شرکت ملی نفت و گروه توسعه انرژی به زودی حجم تولید اتان به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال می رسد.

بازار؛ گروه ایران: در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی پنج تفاهم نامه همکاری شرکت ملی نفت ایران با هلدینگ های پتروشیمی کشور از جمله گروه توسعه انرژی تدبیر با حضور عارف نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به امضا رسید که ارزش کل این تفاهم نامه ها ۳ میلیارد دلار تعیین شده است.

در رابطه با تفاهم نامه ای که متولی اجرای آن شرکت پالایش پارسیان ‌سپهر تعیین شده، عارف نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به خبرنگار بازار گفت: حجم ریالی قراردادی که امروز منعقد شد حدود ۶۵۰ میلیون دلار برای تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن اتان است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته نیز هلدینگ انرژی تدبیر در حوزه تولید اتان فعالیت داشته است، اضافه کرد: در گذشته نیز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن اتان برای مصرف الفین های کشور در این مجموعه تولید می شد که امروز فاز دوم را برای افزایش تولید در این حوزه با مدیرعامل شرکت ملی نفت امضا کردیم.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه به زودی عملیات افزایش تولید اتان عملیاتی و اجرایی می شود و در مجموع می توانیم حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن اتان تولید کنیم که هم برای مصارف صادراتی و هم برای تامین خوراک الفین های کشور است.

به تازگی قرار داد بهره برداری از میدان نفتی کوپال و میدانی نفتی یاران شمالی خوزستان به امضا رسیده و اقدامات مربوط به حفاری و استحصال نفت از این میادین به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) واگذار شده است

بهره برداری از میادین نفتی کوپال و یاران شمالی خوزستان
شایان ذکر است علاوه بر تفاهم نامه فوق، به تازگی محسن خجسته ‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت کشور با اشاره به اقدام‌ های فشرده دولت سیزدهم در ماه‌ های گذشته از اجرای فاز دوم میدان آزادگان جنوبی طی قراردادی با مجموعه شرکت‌ های اکتشاف و تولید و سرمایه ‌گذاران از جمله شرکت پالایش پارسیان سپهر از مجموعه های گروه توسعه انرژی تدبیر در قالب کنسرسیوم به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار خبر داد که در چند ماه آینده دستاورد آن نیز قابل مشاهده است.

در این رابطه نوروزی تاکید کرد: به دنبال اقداماتی که در گروه توسعه انرژی تدبیر و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انجام شده، به تازگی قرار داد بهره برداری از میدان نفتی کوپال و میدانی نفتی یاران شمالی خوزستان به امضا رسیده است.

وی با اشاره به همراهی گروه توسعه انرژی تدبیر با شرکت ملی نفت کشور در راستای اجرای طرح های توسعه ای ادامه داد: اقدامات مربوط به حفاری و استحصال نفت از میادینی که به آن ها اشاره شد به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) واگذار شده و مجموعه شرکت های نفت و گاز گروه توسعه انرژی تدبیر در این زمینه فعالیت دارند.

در حوزه ارز آوری با صادرات مازاد نیاز داخلی توانسته ایم سالانه یک میلیارد دلار از صادرات اتان به کشورهای هدف درآمد داشته باشیم

خودکفایی و صادرات محصولات پتروشیمی
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به نقش موثر گروه توسعه انرژی تدبیر در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تاکید کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با رویکرد صرفه جویی ارزی از یک طرف و ارز آوری از سمت دیگر در رابطه با توانمند سازی اقتصادی کشور همواره در تلاش است.

نوروزی با اشاره به اهداف اجرایی در زمینه صرفه جویی ارزی اضافه کرد: همین فعالیت هایی نظیر افزایش تولید اتان و دیگر محصولات پتروشیمی را که در گذشته بیشتر از طریق واردات تامین می شدند را اکنون با استفاده از ظرفیت و توان داخلی در در کشور تولید می کنیم و ایران را در عمل از واردات این محصولات از خارج بی نیاز کرده ایم. بنابراین به همین مقدار نیز صرفه جویی ارزی ایجاد شده است.

وی در پاسخ به حجم صرفه جویی ارزی ایجاد شده تاکید کرد: این رقم در محصولات مختلف متفاوت است و از ۳۰ تا ۷۵ درصد خودکفایی و عدم نیاز به واردات را در بر می گیرد. همچنین در حوزه ارز آوری نیز توانسته ایم مازاد بر نیاز کشور را صادر کنیم. همچنین سالانه یک میلیارد دلار صادرات اتان به کشورهای هدف صادراتی داریم. بنابراین با این اقداماتی که انجام شده توانسته ایم به دستاوردهای صرفه جویی ارزی و از سویی دیگر نیز ارز آوری برای کشور برسیم.

شایان ذکر است فقط شرکت پالایش پارسیان سپهر به عنوان یکی از شرکت های گروه توسعه انرژی تدبیر تاکنون ۱۶ میلیون تن متان، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن اتان، ۶۰۰ هزار تن پروپان، ۴۰۰ هزار تن بوتان و یک میلیون میعانات گازی در سال تولید می کرد.

از جمله پروژه های در دست اقدام این شرکت نیز می توان به احداث طرح PDH و صنایع پایین دستی پروپیلن، طرح افزایش استحصال اتان در فاز های ۱۸ گانه پارس جنوبی و احداث کارخانه تولید کربنات سدیم از گاز دی اکسید کربن اشاره کرد.

کد خبر: ۱۵۰٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha