۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
حذف ارز ترجیحی به ضرر تولیدکنندگان نیست
رئیس اتاق اردبیل:

حذف ارز ترجیحی به ضرر تولیدکنندگان نیست

رئیس اتاق اردبیل با اشاره به اینکه تولیدکنندگان از ارز ترجیحی بهره‌مند نبودند و سود این ارز به جیب عده‌ای می‌رفت می‌گوید: حذف ارز ترجیحی به زیان تولیدکنندگان نیست و اثرات آن در اقتصاد مشاهده خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق اردبیل گفت: حذف ارز ترجیحی و اصلاحات اقتصادی به ضرر واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی فکر نیست و قطعاً تأثیر مثبت این اتفاق در اقتصاد کلان باعث حل بسیاری از مشکلات آنها خواهد شد.

حسین پیرموذن در صد و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل، افزود: واحدهای تولیدی استان اردبیل و بسیاری از استان‌های کم‌برخوردار از ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلاً بهره‌مند نمی‌شدند و شاید فقط یک یا دو واحد می‌توانستند از این ارز استفاده کنند، درنتیجه سود ارز ترجیحی تنها به جیب رانت‌خواران بزرگ وارد می‌شد.

وی تأکید کرد: امروز اولین روز جراحی اقتصاد ایران است، رسانه‌های خارجی در این مورد تبلیغات منفی می‌کنند اما این‌طور نیست که از امروز یارانه قطع شود، بلکه از امروز یارانه به‌صورت هدفمند و مستقیم به جیب مردم می‌رود و رانت‌خواری‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود.

پیرموذن با اشاره به درخواست‌های بخش خصوصی در خصوص حذف یارانه ترجیحی، بیان کرد: در بخش خصوصی درخواست داریم که در اجرای طرح یکپارچه کردن یارانه‌ها نظارت دقیقی اتفاق بیفتد و بر قیمت‌ها و نحوه توزیع مواد غذایی موردنیاز مردم نظارت شود و در دادن یارانه به قشر آسیب‌پذیر جامعه عدالت رعایت گردد و با یک مکانیسم دقیق همه مشمولان شناسایی شود و اگر احیاناً کسانی که تاکنون نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند شرایط ثبت‌نام برای آنها نیز فراهم شود و تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی درخواست مهم دیگر ما است.

رئیس اتاق اردبیل همچنین در مورد دستور دیگر این جلسه گفت: چند جلسه گذشته شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل در موردبررسی قوانین مخل کسب‌وکار و رفع آنها برگزار شد که اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و بخش‌نامه‌هایی در رابطه با سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی صادر شده و ادامه هم دارد که این اقدامات در تسهیل محیط کسب‌وکار تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: دولت در جلسات کشوری شورای گفت‌وگو، سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی را بیشتر مورد نقد قرار داده است و برای تسهیل محیط کسب‌وکار بیشتر روی این سازمان‌ها تأکید دارد و به نظر می‌رسد سیاست‌های تشویقی برای توسعه واحدهای صنعتی و تولید، به این سازمان‌ها ابلاغ خواهد شد.

عملکرد مدیران دستگاه‌های استانی مرتبط با تولید، از سوی تولیدکنندگان ارزیابی می‌شود

استاندار اردبیل نیز در ادامه این نشست گفت: یکی از تصمیمات مهمی که امروز مصوب می‌شود ارزیابی عملکرد مدیران و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با تولید است که از سوی تولیدکنندگان انجام خواهد شد که باید اتاق بازرگانی فرمتی را برای اجرای این کار تعریف کند.

سیدحامد عاملی افزود: بر این اساس مدیرانی که حامی تولید هستند تشویق می‌شوند و کسانی که مانع رشد و توسعه سرمایه‌گذاری در استان هستند تذکر بگیرند.

وی تأکید کرد: در حوزه امور مالیاتی در جلسات قبل، در مورد بخشودگی جرائم و تقسیط مالیات بحث کردیم و دستورالعملی که امسال صادر شده بود مورد نقد بود که با پیگیری‌های انجام شده امروز دستورالعمل جدیدی صادر شد و انتظار می‌رود که شرایط برای واحدهای تولیدی در حوزه مالیاتی بهتر شود.

عاملی در خصوص قوانین مخل کسب‌وکار نیز گفت: تعدادی قوانین مخل و فرآیندهای اضافه در محیط کسب‌وکار وجود دارند که شرایط را برای صاحبان مشاغل سخت می‌کنند و طی جلسات گذشته سعی کردیم این مورد را بررسی کنیم و فرآیندهای اضافه را حذف کنیم.

استاندار اردبیل ادامه داد: حذف ارز ترجیحی از دغدغه‌های این روزهای بخش خصوصی است که در این جلسه جوانب آن را بررسی کردیم و مقرر شد مجموعه جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی در زمینه تأمین سرمایه در گردش به تولیدکنندگان کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در مورد حذف ارز ترجیحی باید به آن توجه کرد این است که بحث رقابت‌پذیری تولید و ارائه تولیدات با قیمت واقعی و همچنین افزایش صادرات محصولات تولیدی با این اقدام اتفاق خواهند افتاد.

کد خبر: ۱۵۰٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha