۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
خودروهای وارداتی تابستان به بازار می آیند| کاهش قیمت مشروط بر تدوین درست آئین نامه
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با «بازار»:

خودروهای وارداتی تابستان به بازار می آیند| کاهش قیمت مشروط بر تدوین درست آئین نامه

زاوه، کارشناس صنعت خودرو، گفت: احتمالا خودروهای وارداتی از تابستان وارد بازارهای کشور می شود و هر آئین نامه‌ای قرار دهند که محدودیت ایجاد کند، واردات به نتیجه خیر نمی رسد.

بازار؛ گروه خودرو: چندروزی است که بحث واردات خودرو به صورت جدی از سوی وزارت صمت درحال پیگری است. ظاهرا سید رضا فاطمی امین وزیر صمت با شکست در برنامه های تولید و تعدیل قیمت خودرو در بازار، این بار قصد دارد به شیوه واردات بها خودروها را کاهش دهد. هرچند که تاکنون آئین نامه اجرایی در خصوص واردات تدوین نشده است، اما کارشناسان نسبت به تدوین آئین نامه نامناسب با شرایط بازار با هدف مهندسی کردن آن نگران هستند.
کاهش قیمت خودروهای داخلی و چینی در بازار مشروط بر واردات صحیح خودرو به کشور رخ خواهد داد، اگر محدودیت یا فرآیند خاصی را وزارت صمت برای واردات وضع کند، نباید انتظار کاهش قیمت ها را داشت.
برای بررسی این موضوع به سراغ «فربد زاوه» کارشناس صنعت خودرو رفتیم؛

* به عنوان پرسش نخست، تاکنون آئین نامه اجرایی واردات تدوین نشده و مشخص نیست که بحث واردات به چه شکل خواهد بود، اما ظاهرا پیش نویسی از آن منتشر شده است، نظر شما در خصوص آن چیست؟
شنیده ها حاکی از آن است که محدودیت ارزش برای واردات در نظر گرفته شده است، از سوی عایدی در آمدی از واردات باید صرف صنعت خودرو شود. هیچ یک از این موضوعات قابلیت اجرا ندارد به صورت کلی اگر آیین نامه ای که تدوین می شود، همین باشد که برخلاف قانون است. هر آئین نامه‌ای قرار دهند که محدودیت ایجاد کند، واردات به نتیجه خیر نمی رسد. اگر آئین نامه ها محدود کننده نباشد، می توان امیدوار بود که در کوتاه مدت قیمت ها را پایدار و کاهش دهد. اما واردات خودرو در دراز مدت باتوجه به تورم و سیاست های پولی، رویه فزاینده را در پیش خواهد گرفت. اما باید تا فردا که آئین نامه مذکور منتشر می شود، منتظر بود و پس از آن اقدام به تحلیل دقیق کرد.

دلیلی که صنعت خودروسازی کشور مانند هیوندای و کیا پیشرفت نکرده است، سیاست گذاری اشتباه بوده است. با واردات یک هزار دستگاه خودرو نمی توان در کشورخود را به هیوندای و کیا رساند

* با توجه به اینکه اشاره کردید تاکنون آئین نامه اجرایی برای واردات خودرو تدوین نشده است، چه پیشنهادی به وزارت صمت برای انجام واردات دارید؟
پیشنهاد ساده ای دارم، مسئولان نه قیم هستند نه می توانند آزادی ها را مطابق قانون اساسی حذف یا مالیات جدید برای واردات بدون نظر مجلس وضع کنند، لذا به مر قانون اساسی آئین نامه مناسب تدوین کنند. دلیلی که صنعت خودروسازی کشور مانند هیوندای و کیا پیشرفت نکرده است، سیاست گذاری اشتباه بوده است. با واردات یک هزار دستگاه خودرو نمی توان در کشور به هیوندای و کیا رساند.

خودروهای وارداتی تابستان به بازار می آیند| کاهش قیمت مشروط بر تدوین درست آئین نامه

* آیا مشخص شده است که چه تعداد خودرو به کشور وارد می شود؟ تقسیم بازار میان تولید و واردات چگونه خواهد بود؟
درحال حاضر وزارت صمت سخن از واردات ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو به کشور می گویند، هرچند که برخی از مسئولین وزارت صمت مدعی هستند باید یک و نیم میلیون دستگاه خودرو تولید و ۵۰۰ هزار دستگاه وارد شود. سوال اینجاست، آیا در کشور سال گذشته یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد؟

اگر آئین نامه ای که تدوین می شود با هدف مهندسی بازار نباشد، حتی اگر تویوتا لندکروز یا پورشه وارد شود، فشاری به بازار وارد می شود که روند رشد قیمت خودروهای داخلی را نیز کاهش خواهد داد

* آیا واردات خودرو باعث کاهش قیمت محصولات داخلی در بازار و تعدیل بها برندهای خارجی در بازار خواهد شد؟
اگر آئین نامه ای که تدوین می شود با هدف مهندسی بازار نباشد، حتی اگر تویوتا لندکروز یا پورشه وارد شود، فشاری به بازار وارد می شود که روند رشد قیمت خودروهای داخلی را نیز کاهش خواهد داد. به طور مثال اگر تویوتا لندکروز صفر کیلومتر نیز وارد کنید، قیمت آن حدود ۴ میلیارد تومان خواهد بود. در بازار فعلی مدل ۲۰۱۳ این خودرو با کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتری حدود ۵ میلیارد تومان قیمت دارد. اگر این موضوع رخ دهد دیگر مشتریان در بازار خودرو پژو ۲۰۷ را با بها ۷۰۰ میلیون تومان خریداری نمی کند. اکنون تویوتا کمری مدل ۲۰۰۸ حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، اگر واردات همین خودرو انجام شود، تویوتا کمری مدل ۲۰۰۸ به بها ۲۰۰ میلیون تومان خواهد رسید. این مورد سبب می شود که مشتریان دیگر خودروهای داخلی را با بهای ۷۰۰ یا ۶۰۰ میلیون تومان خریداری نکنند. تمام این موارد مشروط بر آن است که محدودیت تعداد، فرآیند عجیب و غریب نداشته باشد، واردات خودرو به بازار در شروع قیمت ها را متعادل خواهد کرد.

* به عنوان پرسش پایانی خودروهای وارداتی به نظر شما از چه زمانی وارد بازار خواهند شد؟
احتمالا خودروهای وارداتی از تابستان به بازارهای کشور وارد می شود، هرچند که فرآیند اداری در کشور به گونه ای است که تا پایان سال محصولی راهی بازار نشود، اما به نظر می رسد که در تابستان باید منتظر ورود خودروهای وارداتی به بازار داخل و کاهش قیمت ها بود.

کد خبر: ۱۵۰٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha