۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
یک بام و دو هوای قیمت ها| دولت پاسخگوی تولیدکننده و مصرف کننده باشد

یک بام و دو هوای قیمت ها| دولت پاسخگوی تولیدکننده و مصرف کننده باشد

با اعلام افزایش قیمتها بازار شاهد چند نرخی ها است به طوری که مرغ با نرخی بین ۵۹۸۰۰ تا ۶۴۰۰۰ تومان و تخم مرغ با نرخ ۸۸ تا ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر شانه ۱.۹ گرمی در بازار عرضه می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: قیمت انواع کالاهای مصرفی در حالی روندی صعودی دارد که به گفته برخی کارشناسان هنوز وقت گران شدن ها نرسیده است و بایستی بر اساس صحبت های رئیس جمهوری به صورت پلکانی این افزایش قیمتها رخ می داد. با این وجود یکی از اصلی ترین مسائلی که این روزها به چشم می آید بحث عرضه شدن کالاها به چند نرخ متفاوت است و یکی از پر مصرف ترین کالاهایی که با چند نرخ متفاوت در مراکز توزیع به دست مصرف کنندگان می رسد «مرغ و تخم مرغ» است. به طوری که بر اساس گزارش میدانی خبرنگار بازار امروز شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه قیمت مرغ در سطح تهران بین ۵۹۸۰۰ تا ۶۴۰۰۰ تومان متغیر است و از سوی دیگر قیمت هر شانه تخم مرخ ۱.۹ کیلوگرمی نیز از ۸۸ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان در نوسان است.

این چند نرخی بودن محصولات و کالاهای اساسی در حالی مصرف کنندگان را در سردرگم کرده است که نمایندگان تولید کنندگان این دو محصول هنوز به درستی در جریان قیمتها قرار ندارند و معتقدند بدون حضور آنها چند سازمان از جمله «ستاد تنظیم بازار، مرکز بررسی قیمت ها و سازمان حمایت از مصرف کنندگان» در خصوص میزان افزایش قیمتها تصمیم گیری کرده اند.

ما تولید کنندگان باید بدانیم نهاده ها را با چه قیمتی می خواهند به ما بدهند و در تولید بعدی، مرغ زنده را به چه قیمتی باید تحویل بدهیم

مرغداران در جریان روند محاسباتی هزینه های تولید از سوی بخش دولتی نیستند؛ قیمت نهاده تخصیصی هنوز مشخص نیست
محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در این خصوص به بازار می گوید: تا جایی که بنده اطلاع دارم اعلام کردند به تدریج قیمتها را بالا می برند و در جریان بررسی این قیمت نبوده ایم.

یوسفی افزود: به عبارت دیگر قیمت ها به یکباره و بدون اینکه سازوکار آن برای ما تولید کنندگان معلوم شود اعلام شده است. در حالی که اول باید بدانیم نهاده ها را با چه قیمتی می خواهند به ما بدهند و در تولید بعدی مرغ زنده را به چه قیمتی باید تحویل بدهیم.

وی تاکید کرد: در ابتدا باید تکلیف تولید کننده ها مشخص باشد و بدانند قیمت تمام شده چقدر است و چقدر باید تحویل بدهند.

یوسفی خاطر نشان کرد: در واقع یکی از اصلی ترین موضوعات مطرح در این حوزه این است که ما نمی دانیم مبنای کار چیست و ارزی که قرار است اختصاص پیدا کند برای واردات نهاده ها چگونه است و دیگر محاسبات چگونه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه نهاده در بازار آزاد با یک قیمت مشخص فروخته نمی شود و قابل استناد نیست، افزود: به این ترتیب هر روز ممکن است قیمت متفاوت داشته باشد لذا باید اصل قضیه روشن باشد.

یوسفی اظهار داشت: به این ترتیب خواسته ما تولید کنندگان این است که جواب این سوالات از سوی دولت داده شود به خصوص اینکه باید در جریان باشیم نهاده ای که دولت می خواهد برای پرورش مرغ در اختیار مرغدار بگذارد مقدارش چقدر است و از همه مهتر با چه قیمتی قرار است به ما داده شود.

بر اساس آنچه اعلام شده هر کیلوگرم تخم مرغ باید با قیمت ۳۵ هزار تومان در بازار عرضه شود و هر شانه ۳۰ عددی نیز با نرخ ۷۰ هزار تومان به دست مصرف کنندگان برسد

قیمت اعلامی تخم مرغ به تولید کنندگان؛ کیلویی ۳۵ هزار تومان و شانه ای ۷۰ هزار تومان
ناصر نبی پور، رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران نیز در خصوص آخرین قیمت های اعلامی تخم مرغ به بازار می گوید: تا جایی که مطلع هستیم بنا بر این است که هر کیلوگرم تخم مرغ با قیمت ۳۵ هزار تومان در بازار عرضه شود و از سوی دیگر هر شانه ۳۰ عددی نیز با نرخ ۷۰ هزار تومان به دست مصرف کنندگان برسد.

گفتنی است در حالی که قرار بر این بود افزایش نرخ ۴ کالای «مرغ، تخم مرغ، روغن و محصولات لبنی» از پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت جاری اعمال شد بازار نه تنها شاهد نرخ های چندگانه برای اقلام مشابه بوده است بلکه محصولاتی که هنوز مشمول افزایش قیمتهای رسمی نشده اند از سوی فروشندگان با افزایش مواجه هستند و به این ترتیب در بازار محصولاتی مانند «چای، برنج و رب گوجه فرنگی» نیز با نرخ های بالاتری عرضه می شود. به گفته فعالان این بی نظمی در قیمتها و هرج و مرج های ناشی از هجوم مصرف کنندگان برای خرید کالاهای اساسی نه تنها تبعات اجتماعی در پی خواهد داشت بلکه می تواند بر گرانی ها بیش از پیش نیز دامن برند.

شایان ذکر است بر اساس آنچه از سوی دستگاه های ذیربط اعلام شده تا اطلاع ثانوی قیمت هر کیلوگرم مرغ ۶۰ هزار تومان، تخم مرغ شانه ۳۰ عددی ۱.۹ کیلوگرمی ۷۶ هزار تومان، روغن خوراکی بطری ۸۰۰ گرمی ۶۰ هزار تومان، شیر نایلونی ۸۰۰ گرمی ۱۵ هزار تومان، پنیر بسته ۴۰۰ گرمی ۳۸ هزار تومان و غیره است اما مصرف کنندگان با قیمت های دیگری در بازار مواجه هستند که چندان با نرخ های اعلامی همخوانی ندارد. به این ترتیب به نظر می رسد نابسامانی بازار در حالی رو به جلو است که سازمان های بازرسی نیز علیرغم ادعایی که دارند هیچگونه نظارت دقیقی بر بازار ندارند و به نوعی دست همه را باز گذاشته اند تا تصمیمات دولت نهایی شود. در واقع در چنین شرایطی برخی کارشناسان معتقدند برای ساماندهی به چنین بازاری شاید بتوان با توزیع کالا با قیمت های معین شده از طریق کالابرگ های الکترونیکی شرایطی را فراهم کرد که کالاهای تولیدی در بین مصرف کنندگان با نظم بیشتری توزیع شود.

کد خبر: ۱۵۰٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha