۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
فارس پایانه صادراتی ندارد| امروز و فرداهای ۱۵ ساله سرمایه گذار
گزارش بازار؛

فارس پایانه صادراتی ندارد| امروز و فرداهای ۱۵ ساله سرمایه گذار

شیراز- تلاش ها برای راه اندازی پایانه صادراتی در فارس بی نتیجه مانده و سرمایه گذار پروژه ۱۵ سال است که امروز و فردا می کند تا محصولات کشاورزی فارس در راه مقصد فاسد شوند.

بازار؛ گروه استان ها: استان فارس در حالی قطب محصولات کشاورزی در کشور به شمار می رود که از داشتن حداقل امکانات و ظرفیت ها برای بسته بندی و فرآوری محصولات نه تنها محروم است بلکه مجبور است یا از امکانات استان های دیگر استفاده کند یا کارتن های سیگار!

کارشناسان این حوزه بر این باورند که نبود امکانات لازم در استان فارس و عدم استفاده از بسته بندی های شکیل صادرات، در فروش و صادرات محصولات کشاورزی این استان تاثیر زیادی دارد.

البته این فقط گوشه ای از مشکلات صادرات محصولات از استان فارس است زیرا بروکراسی های اداری حاکم بر گمرک استان باعث شده که صادرکنندگان از ظرفیت های استان هایی مانند بوشهر و بعضا خوزستان استفاده کنند که این امر هم مشکلات زیادی را به همراه داشته است.

فارس پایانه صادراتی ندارد| امروز و فرداهای ۱۵ ساله سرمایه گذار

فعالان صادرات محصولات کشاورزی استان فارس معتقدند به دلیل عدم زیرساختها و مشکلات دیگر در هر دفعه صادرات حدود ۳۰ درصد از محصولات آنها به دلیل عدم نگهداری در شرایط مناسب فاسد می شود.

پایانه صادراتی فارس؛ پروژه ای که ۱۵ سال به طول انجامیده است
عدم راه اندازی پایانه صادراتی در فارس یکی از دغدغه های صادرکنندگان است پروژه ای که ۱۶ سال به طول انجامیده و در حال حاضر پیشرفت آن در حد چهار ستون با میله های زنگ زده است. بیش از ۱۵ سال است که از شروع فرآیند اجرایی پروژه صادراتی فارس می‌گذرد اما تاکنون پیشرفت فیزیکی نداشته است.

استان فارس رتبه نخست تولید محصولات باغی و رتبه دوم تولیدات کشاورزی کشور را دارد، اما با وجود این ۲.۵ درصد از صادرات محصولات کشاورزی کشور مربوط به فارس است از این رو راه اندازی صنایع تبدیلی و پایانه‌های صادراتی بیش از هر زمان دیگری در این استان ضروری است.

در سال ۸۶ کلید صدور مجوزهای لازم برای، خرید زمین و شروع عملیات اجرایی پایانه صادراتی استان فارس زده شد اما پس از ۱۵ سال ساخت و ساز این پروژه در حالی متوقف شده که کارشناسان اعتقاد دارد سرمایه گذار این پروژه بیش از ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار از استان گرفته و ۱۵ سال است که نه پول را برگردانده و نه پروژه را به سرانجام رسانده است

در سال ۸۶ کلید صدور مجوزهای لازم برای، خرید زمین و شروع عملیات اجرایی پایانه صادراتی استان فارس زده شد اما پس از ۱۵ سال ساخت و ساز این پروژه در حالی متوقف شده که کارشناسان اعتقاد دارد سرمایه گذار این پروژه بیش از ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار از استان گرفته و ۱۵ سال است که نه پول را برگردانده و نه پروژه را به سرانجام رسانده است.

فارس پایانه صادراتی ندارد| امروز و فرداهای ۱۵ ساله سرمایه گذار

در این رهگذر عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه استان فارس در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه اول کشور را دارد، گفت: این استان در تولید محصولاتی از جمله گندم، مرکبات، پسته و... رتبه های اول تا سوم کشور را دارد و حدود ۵۰ سال قبل به دلیل جایگاه مهم استان مرکز توسعه کشاورزی نوین در فارس راه اندازی شده است.

کشاورزی های بی رویه بسیاری از چاه های فارس را خشک کرد
خسرو فروغان با اشاره به جایگاه مهم استان فارس در تولید برخی از محصولات کشاورزی افزود: در حال حاضر به دلیل همین کشاورزی های بی رویه بسیاری از چاه های استان فارس خشک شده، با این وجود نتوانسته ایم آنگونه که باید حداقل از این ظرفیت ها برای توسعه استان بهره ببریم.

در صادرات میوه و تره بار فارس دارای جایگاه مهمی است اما به دلیل نبود زیرساخت از ظرفیت استان هایی مانند بوشهر و خوزستان استفاده می شود

وی با بیان صادرات برخی از محصولات از استان فارس به دیگر کشورهای به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه داد: در صادرات میوه و تره بار استان فارس دارای جایگاه مهمی است اما به دلیل نبود زیرساختهای لازم در استان مجبوریم از ظرفیت استان هایی مانند بوشهر و خوزستان برای صادرات استفاده کنیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با انتقاد از نبود زیرساخت های صادرات و بسته بندی در استان فارس به تشریح این موضوع پرداخت و بیان کرد: برای صادرات بسیاری از محصولات باید از هواپیمای باری استفاده کرد که متاسفانه این امکان در استان فارس وجود ندارد.

وی یکی دیگر از مشکلات را مربوط به برند سازی دانست و گفت: یکی از مشکلات اساسی که در حوزه صادرات در استان وجود دارد مربوط به برندسازی است که متاسفانه در این حوزه هم اقدامات خوبی انجام نشده و این امر باعث شده که آسیب های جدی به صادرات استان فارس وارد شود.

به عنوان نمونه برای صادرات محصولات استان فارس از جمله تره بار باید از کارتن های سیگار استفاده کرد، در کجای دنیا محصولات به این شیوه صادر می شود

فروغان با اشاره به عدم امکانات برای بسته بندی محصولات کشاورزی ادامه داد: به عنوان نمونه برای صادرات محصولات استان فارس از جمله تره بار باید از کارتن های سیگار استفاده کرد، در کجای دنیا محصولات به این شیوه صادر می شود.

حداقل استانداردها برای صادرات محصولات در فارس رعایت نمی شود
وی با بیان اینکه استفاده از این کارتن ها استاندارد نیست، بیان کرد: حداقل استانداردها برای صادرات محصولات در استان فارس رعایت نمی شود خوب مشخص است با این وضعیت چرا باید در حوزه برندسازی و جذب بازار بتوان موفق بود، زمانی که محصولی با کارتن سیگار صادر می شود چگونه می توان انتظار داشت با محصولاتی که در بسته های شکیل از کشورهای دیگر وارد بازار می شود، رقابت کند.

فارس پایانه صادراتی ندارد| امروز و فرداهای ۱۵ ساله سرمایه گذار

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به سخت گیریها برای صدور مجوز صادرات نیز گفت: به طور حتم زمانی که هر کسی با هر وسیله ای اقدام به صادرات محصولات کشاورزی می کند نمی توان انتظار داشت که وضعیت صادرات بهبود یابد، صادرکنندگان برای صادرات با مشکلات عدیده ای برای صدور مجوز روبه رو هستند و گرفتار در بروکراسی اداری!

حدود ۳۰ درصد از محصولات فارس در زمان صادرات به دلیل نامناسب بودن وضعیت نگهداری فاسد می شود

فروغان افزود: به عنوان نمونه مدتی قبل بنده در گمرگ بوشهر میزان قابل توجهی از هندوانه های فارس را دیدم که زیر نور شدید آفتاب بود به طور حتم نیم زیادی از این محصول تا رسیدن به کشورهای حوزه خلیج فارس از بین می رود، بر اساس آمار و اطلاعات حدود ۳۰ درصد از محصولات فارس در زمان صادرات به دلیل نامناسب بودن وضعیت نگهداری فاسد می شود.

چرا یک کشاورز باید هم تولید کند و هم در کار صادرات فعالیت داشته باشد؟
وی گفت: در حال حاضر هر فرد در هر جایگاهی برای صادرات وارد میدان شده است، به طور حتم در این رقابت های ناسالم نباید انتظار داشت که در حوزه برندسازی و بازاریابی موفق بود، چرا یک کشاورز باید هم تولید کند و هم در کار صادرات فعالیت داشته باشد؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس تاکید کرد: برای بهبود شرایط باید یک بازنگری دقیق از تولید تا صادرات شود در غیر این صورت همین وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با پایانه صادراتی استان فارس بیان کرد: حدود ۱۵ سال قبل یک سرمایه گذار میلیون ها تومان برای سرمایه گذاری پایانه صادراتی استان فارس از مسئولان کمک بلاعوض گرفت، ۱۵ سال از آن زمان گذشته و نه تنها پایانه ای ساخته نشد بلکه مشخص نیست کمک بلاعوضی که برای این کار صورت گرفت به کجا رسید؟

هر شش ماهی یکبار مسئولان برای راه اندازی پایانه صادراتی با سرمایه گذار جلسه می گیرند و روند کار از سرمایه گذار پیگیری می شود تا شش ماه بعد همه ساکت و بعد از شش ماه باز هم آش و همان کاسه

فروغان گفت: هر شش ماهی یکبار مسئولان استانی برای راه اندازی پایانه صادراتی با سرمایه گذار جلسه می گیرند و روند کار از سرمایه گذار پیگیری می شود تا شش ماه بعد همه ساکت و بعد از شش ماه باز هم آش و همان کاسه!

وی تاکید کرد: با این وضعیت ۱۵ سال دیگر هم پایانه صادراتی استان فارس ساخته نخواهد شد.

فارس پایانه صادراتی ندارد| امروز و فرداهای ۱۵ ساله سرمایه گذار

رئیس اتحادیه تعاونی گلخانه داران کشور و استان فارس در گفتگو با بازار با اشاره به عدم راه اندازی پایانه صادراتی در استان گفت: از سال ۸۴ مقرر شد یک سرمایه گذار در منطقه ظفرآباد شیراز یک پایانه صادراتی راه اندازی کند از آن زمان حدود ۱۶ سال می گذرد و فقط چند ستون با پایه های زنگ زده نصب شده است.

تاکنون چندین سرمایه گذار برای پیگیری به سرانجام رساندن پایانه شناسایی شده اما سرمایه گذار اصلی مدعی است که باید شریک باشد، خوب چه دلیلی دارد کسی پولش را بیاورد چهار عدد میله آهنگی زنگ زده نیازی به شراکت دارد

محمد بلاغی افزود: این سرمایه گذار همان سال حدود ۲۵۰میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کرد و تاکنون هیچ اقدامی برای راه اندازی پایانه انجام نداده است، تاکنون چندین سرمایه گذار برای پیگیری به سرانجام رساندن پایانه شناسایی شده اما سرمایه گذار اصلی مدعی است که باید شریک باشد، خوب چه دلیلی دارد کسی پولش را بیاورد و با این فرد شریک شود! چهار عدد میله آهنگی زنگ زده نیازی به شراکت دارد.

برای بسته بندی محصولات کشاورزی مجبوریم محصولات را شهررضا بفرستیم
وی ادامه داد: در حال حاضر برای بسته بندی محصولات کشاورزی مجبوریم محصولات را شهررضا بفرستیم چرا قطب تولید محصولات کشاورزی باید وضعیتش اینگونه باشد.

رئیس اتحادیه تعاونی گلخانه داران کشور و استان فارس بیان کرد: سرمایه گذار اولیه پایانه صادراتی نه خودش کار را تمام می کند و نه اجازه می دهد کس دیگری کار را دنبال کند، چرا مسئولان استانی مجوزهایش را باطل نمی کنند تا فرد دیگری این کار را پیگیری کند.

در این راستا ضروری است که اقدامات لازم برای راه اندازی پایانه صادراتی استان فارس هرچه سریعتر دنبال شود تا علاوه بر رفع مشکلات موجود در حوزه بسته بندی این استان توان رقابت در حوزه صادرات محصولات کشاورزی در بازار را داشته باشد.

کد خبر: ۱۵۰٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha