۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
سی امین سال برقراری روابط دیپلماتیک؛ نمایش دستاوردهای صنعتگران و تولیدکنندگان ایران در ازبکستان
سفیر ایران: دو میلیارد دلار، هدف میان مدت ماست

سی امین سال برقراری روابط دیپلماتیک؛ نمایش دستاوردهای صنعتگران و تولیدکنندگان ایران در ازبکستان

سفیر ایران در ازبکستان پس از بازدید از نمایشگاه در خصوص چرایی برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار «بازار» گفت: توسعه روابط همه‌جانبه باکشورهای همسایه ازاولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

بازار؛گروه اصناف: نخستین نمایشگاه دستاوردهای صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی از امروز نوزدهم آغاز و تا بیست و یکم اردیبهشت‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های دولتی شهر تاشکند در کشور ازبکستان نیز ادامه خواهد داشت. سفیر ایران در ازبکستان پس از بازدید از نمایشگاه در خصوص چرایی برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار «بازار» گفت: توسعه روابط همه‌جانبه با کشورهای همسایه در تمامی زمینه‌ها و به‌ویژه روابط اقتصادی و تجاری از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

نگاه ویژه به بازار ۱۲۰ میلیون نفری
حمید نیرآبادی می افزاید: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان به‌عنوان دو کشور بزرگ منطقه با اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی، بازار بزرگ ۱۲۰ میلیون نفری، ذخایر عظیم مواد معدنی و طبیعی و همچنین موقعیت مناسب جغرافیایی در مسیر کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی از ظرفیت‌های بالایی برای توسعه همه‌جانبه همکاری اقتصادی و تجاری برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه روابط اقتصادی و تجاری در کنار سایر حوزه‌های روابط دو کشور طی چند سال اخیر در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است می افزاید: خوشبختانه حجم روابط تجاری دو کشور در سال ۱۴۰۰ با رشد ۹۷ درصدی به ۵۰۳ میلیون دلار رسیده است، ولی این رقم متناسب ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی دو کشور و شایسته خویشاوندی تاریخی دو ملت نیست. ما تلاش داریم در کوتاه‌مدت این عدد را به یک میلیارد دلار و در میان‌مدت به دو میلیارد دلار در سال برسانیم.

سفیر ایران در ازبکستان می افزاید: برای رسیدن به این هدف نیازمند مجموعه اقداماتی در حوزه‌های مختلف هستیم که مهمترین آن‌ها آماده‌سازی و امضای اسناد زمینه‌ساز تحول در روابط هستند که ان‌شاءالله در دیدار دوجانبه روسای محترم جمهور دو کشور در شهریورماه در شهر زیبای سمرقند به امضا می‌رسند

پیش نیازهای توسعه روابط اقتصادی
سفیر ایران در ازبکستان می افزاید: برای رسیدن به این هدف نیازمند مجموعه اقداماتی در حوزه‌های مختلف هستیم که مهمترین آن‌ها آماده‌سازی و امضای اسناد زمینه‌ساز تحول در روابط هستند که ان‌شاءالله در دیدار دوجانبه روسای محترم جمهور دو کشور در شهریورماه در شهر زیبای سمرقند به امضا می‌رسند.

نیر آبادی می افزاید: گام بعدی اتصال بیشتر بخش‌های خصوصی و تخصصی دو کشور است. برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان به این منظور و با هدف شناخت بیشتر توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها انجام شده است.

وی تصریح می کند: برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های اقتصادی در دو کشور می‌تواند کمک شایانی به شناخت بازرگانان و فعالان اقتصادی از بازار و ظرفیت‌های موجود و اتصال بخش‌های خصوصی به همدیگر و ارتقای سطح روابط اقتصادی ایفا نماید.

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صنعتگران و تولیدکنندگان ایران در ازبکستان

هدف برگزاری نمایشگاه
سفیر ایران در ازبکستان ادامه می دهد: برگزاری نمایشگاه نیز با این هدف صورت گرفته است. خوشبختانه نمایشگاه امسال قابل قبول است و شرکت‌های مهمی شرکت کرده‌اند. البته تلاش خواهیم کرد تا در یک سال آینده نمایشگاه‌های تخصصی در استان‌های ازبکستان مخصوصا استان بخارا و سمرقند که روابط بیشتری با ما دارند، برگزار شود و این پیوند بخش خصوصی بیشتر شود.

سفارتخانه‌های ایران در تمام جهان خانه ایرانیان است که در آن کشور حضور دارند. تجار و بازرگانان در این میان نقشی ویژه‌ای دارند و ارتباط مستقیمی با بخش‌های اقتصادی سفارت خانه دارند

سفارت ایران آماده خدمات شبانه روزی
وی همچنین در خصوص اینکه بسیاری از تجار، صنعتگران و فعالان اقتصادی با قوانین این کشور آشنا نیستند و این یک مشکل در راه ایجاد ارتباط بیشتر طرفین می تواند باشد می گوید: سفارتخانه‌های ایران در تمام جهان خانه ایرانیان است که در آن کشور حضور دارند. تجار و بازرگانان در این میان نقش ویژه‌ای دارند و ارتباط مستقیمی با بخش‌های اقتصادی سفارت خانه دارند. ضمن اینکه تمرکز دولت جدید روی دیپلماسی اقتصادی است. به همین علت بخش زیادی از انرژی سفارت را اعم از کارشناسی و مترجمین را روی قوانین اقتصادی این کشور متمرکز کرده ایم.

سفیر ایران در ازبکستان می افزاید: در هر صورت ازبکستان کشوری که در حال تحول بوده و توسعه اقتصادی مبنای اصلی این کشور است. امیدواریم که پیوندها و اتصالات برقرار شود. سفارت ایران در ازبکستان نیز برای توسعه روابط به صورت هفتگی و شبانه‌روزی در خدمت تجار و بازرگانان دو کشور هست.

به گفته نیر آبادی در نمایشگاه حاضر بیش از ۳۵ شرکت توانمند ایرانی در حوزه‌های کشاورزی و مواد غذایی، محصولات شیمیایی، نفت و گاز و پتروشیمی، تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی، دانش‌بنیان و... حضور دارند. اطمینان دارم که در طول برگزاری نمایشگاه، مذاکرات خوب و ثمربخشی بین شرکت‌های ایرانی و ازبکستانی صورت می‌پذیرد.

آغاز به کار نمایشگاه صنعتی اقتصادی ایران در تاشکند
مدیر عامل شرکت سبد طلایی ایرانیان به عنوان برگزارکننده این نمایشگاه نیز می گوید: برای برگزاری این نمایشگاه از حدود یک سال پیش برنامه‌های مطالعاتی روی کشور ازبکستان و تولیدکنندگان و تجار این کشور و میزان استقبال آن‌ها از تولیدات ایرانی انجام شده است.

مهدی کریم‌خانی ادامه می دهد: این پژوهش‌ها در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، طب یا پزشکی، شرکت‌های دانش‌بنیان، موتورسیکلت، خودروسازی و بخش‌های بسیاری دیگر انجام شد.

وی می افزاید: قصد داریم تا برای نخستین بار در کشور ازبکستان که قلب ورود به بازار آسیای میانه است، وارد شویم و بتوانیم ازبکستان را با محصولات ایرانی آشنا کنیم. به همین منظور تجار ایرانی در یک گروه ۱۰۰ نفره و شامل ۴۰ شرکت که در نمایشگاه نیز شرکت کرده اند، سه روز پیش از آغاز به کار نمایشگاه وارد تاشکند شده و نشست‌هایی تخصصی‌ با تجار ازبک داشتند.

چرا ازبکستان؟
مدیر عامل شرکت سبد طلایی ایرانیان همچنین بیان می کند: در مراسمی از شرکت‌های ایرانی که در ازبکستان فعال هستند، دعوت شد تا تجربیات خود را در اختیار دیگر صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی قرار دهند. همچنین در این مراسم رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران با تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی دیدار کرد و دغدغه‌های آن‌ها را در خصوص تعاملات تجاری با کشور ازبکستان برطرف کرد.

کریم‌خانی در خصوص چرایی انتخاب بازار ازبکستان توضیح می دهد: این انتخاب برای این بود تا بتوانیم هرچه بهتر به بازار کشورهای دیگر وارد شویم. تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان از جمله کشورهایی هستند که می‌توان از طریق ازبکستان به بازارهای آن‌ها نیز وارد شد.

وی تصریح می کند: ازبکستان کشوری در حال توسعه و به زیرساخت‌های بسیاری نیاز دارد، این شرایط فرصتی در اختیار تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی قرار می دهد تا بتوانند محصولات را در این زیر ساخت ها به کار برند.

نمایشگاه های تخصصی در سمرقند و بخارا
مدیر عامل شرکت سبد طلایی ایرانیان درخصوص این نمایشگاه نیز توضیح می دهد: این نمایشگاه در سه روز برگزار خواهد شد. هیات‌های تجاری از شهرهای بخارا، سمرقند و دیگر شهرها از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد. همچنین طی روزهای برگزاری هیات های تجاری می توانند طی جلساتی با تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی حاضر در این نمایشگاه برای افزایش میزان معاملات و تعاملات جلساتی خواهند داشت. از سوی دیگر در این نمایشگاه فضایی برای جلسات B۲B دیده شد و همچنین ورک‌شاپ‌های مختلفی برگزار می شود که می‌تواند به تولیدکنندگان کشور کمک کنند.

دعوت از سایر تولید کنندگان
کریم‌خانی از دیگر تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی دعوت کرد تا در سال‌های آینده در دوره‌های بعدی این نمایشگاه حضور داشته باشند تا تولید کنندگان ایرانی با هم افزایی بتوانند در کنار هم بازار بکر آسیای میانه را همچون خاورمیانه در دست بگیرند.

وی در انتها از سازمان توسعه و تجارت ایران، سفارت ایران در تاشکند و سفارت ازبکستان در ایران تشکر کرده و می گوید: امیدواریم در سال‌های آینده نیز با کمک این عزیزان بتوانیم نمایشگاهی پربارتر و باشکوه‌تر را برگزار کنیم. در این نمایشگاه ۴۰ غرفه شامل قطعات صنعتی، آبیاری قطره‌ای و کشاورزی، ادوات صنعتی، کابل، درهای اتوماتیک، نور و چراغ‌های خیابانی، چوب و نئوپان، کالاهای ساختمانی، صنایع غذایی، پلیمر، پتروشیمی و لوازم خانگی و چندین صنعتگر دیگر حضور دارند.

کد خبر: ۱۴۹٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha