۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
مهاجرت متخصصین، چالش صنعت نرم افزار| سرمایه گذاری جهانی فین تک در ۲۰۲۱ مبلغ ۱۰۲ میلیارد دلار  بود
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه:

مهاجرت متخصصین، چالش صنعت نرم افزار| سرمایه گذاری جهانی فین تک در ۲۰۲۱ مبلغ ۱۰۲ میلیارد دلار بود

قانون گذار به معنی استانداردسازی و فراهم کردن زیر ساخت امن برای دسترسی ذینفعان هست و نه به معنی محدود سازی و تعریف قوانین دست و پا گیر.

بازار؛ فرحناز سپهری: با توجه به اینکه این روزها شاهد رشد اپلیکیشن های همراه به ویژه در بخش مالی و بانکی هستیم از این رو سرمایه گذاری در این حوزه هم افزایش یافته است. به طوریکه کل سرمایه گذاری صورت گرفته در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ در حوزه فینتک مبلغ ۱۰۲ میلیارد دلار بوده است.

این درحالی است که به گفته پیام محسنی زنوزی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه، دولت نقش قانونگذار و ناظر را داشته باشد و زیر ساخت های اصلی توسعه این حوزه را فراهم نماید. قانون گذار به معنی استاندارد سازی و فراهم کردن زیر ساخت امن برای دسترسی ذینفعان هست و نه به معنی محدود سازی و تعریف قوانین دست و پا گیر.

برای آگاهی از راهکارهای توسعه ای در حوزه اپلیکیشن های همراه گفتگویی با پیام محسنی زنوزی انجام داده ایم ک هدر ادامه از نظرتان می گذرد.

پیام محسنی زنوزی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه، عضو کمیسیون فینتک نظام صنفی رایانه ای و مدیرعامل شرکت صفریک ایده همراه، تولید کننده اپلیکیشن های وب و موبایل است.

*تاثیر اپلیکیشن موبایل (در حوزه مالی و بانکی) بر بخش مالی و اقتصاد کشورها چیست؟
در چند سال اخیر فینتک ها و اپلیکیشن های مرتبط با آن در حال افزایش سهم بازار خود در اقتصاد کشورها هستند. این اپ ها را می توان به بانک تک، اینتشورتک، لندتک، بلاکچین و ارزهای دیجیتال گروه بندی کرد که خود آنها نیز زیر گروه های دیگری را شامل می شوند. چند آمار زیر جذابیت سرمایه گذاری و افزایش توجه به این حوزه بواسطه خلاقیت و افزایش بهره وری که ایجاد می کند را در کنار گردش مالی قابل توجه فینک ها نشان می دهد.

طبق گزارشی که در "Innovate Finance" می خواندم انگلستان به نسبت سال ۲۰۲۰ با افزایش ۲۱۷ درصدی رکورد سرمایه گذاری سالانه فین تک در سال ۲۰۲۱ را که بیش از ۱۱.۶ میلیارد دلار بوده به ثبت رسانده است. کل سرمایه گذاری صورت گرفته در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ مبلغ ۱۰۲ میلیارد دلار بوده است.

آمریکا با۴۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در فین‌تک در سطح جهانی پیشتاز است و انگلستان در جایگاه دوم قرار دارد. هند (۶.۳ میلیارد دلار)، آلمان (۴.۴ میلیارد دلار) و برزیل (۳.۸ میلیارد دلار) پنج رتبه برتر جهان را تکمیل کردند.

بر اساس گزارش"Global Islamic Fintech Report ۲۰۲۱" اندازه بازار فین تک های اسلامی نیز در بین کشورهای سازمان همکاری اسلامی در سال ۲۰۲۰ معادل ۴۹ میلیارد دلار بوده که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ به ۱۲۸میلیارد دلار برسد. به ترتیب کشورهای عربستان(۱۷.۹ میلیارد دلار)، ایران(۹.۲ میلیارد دلار)، امارات(۳.۷ میلیارد دلار)، مالزی(۳ میلیارد دلار) و اندونزی(۲.۹ میلیارد دلار)بیشترین حجم معاملات بین کشورهای عضو را داشته اند.

*دولت ها برای تسهیل این حوزه چه باید بکنند؟
نقش قانونگذار و ناظر را داشته باشند و زیر ساخت های اصلی توسعه این حوزه را فراهم نمایند. قانون گذار به معنی استاندارد سازی و فراهم کردن زیر ساخت امن برای دسترسی ذینفعان هست و نه به معنی محدود سازی و تعریف قوانین دست و پا گیر. در گام بعدی تسهیل دسترسی به این زیر ساخت ها و ایجاد تعامل با نگاه دسترسی جهانی را داشته باشند.

*چالش های توسعه اپلیکیشن های موبایل در ایران چیست؟
قبل تر میشد از استاندارد و کیفیت اپلیکیشن تولید شده نام برد که خوشبختانه درچند سال اخیر و با ورود نیرو های متخصص، استارت آپ ها و سوپر اپ ها این بخش تقریبا به استانداردهای جهانی نزدیک شده است. بعد بحث تحریم های خارجی و برخی محدودیت های داخلی در دسترسی به سرویس های عمومی یا محیط های کد نویسی، ابزارهای تولید نرم افزار و همچنین نقل و انتقال پول و مشکلات و ریسک های بسیار زیاد این حوزه قرار دارد. البته انتشار اپلیکیشن ها به خصوص بر روی اپ استور اپل هم باید جزو چالش ها به شمار آورد.

ولی امروزه به نظر من مهمترین چالش به طور کلی برای صنعت نرم افزار سیل مهاجرت نیروی های متخصص و با تجربه به کشور های دور و نزدیک هست که واقعا به عنوان یک بحران باید به آن نگاه کرد چرا که این افراد سرمایه های این صنعت و کشور هستند که در سیر طبیعی، ضمن توسعه فردی و کمک به ارتقاء کیفیت این حوزه، دانش و تجربه خود را به همکاران و نیرو های جوانتر منتقل می کردند و شاداب و پویایی حوزه منابع انسانی حفظ می شد. اما متاسفانه در حال حاضر سرمایه گذاری ریالی، زمانی، دانش و تجربه و غیره را که برای هر یک از این افراد انجام شده کام مجموعه های خارجی را شیرین می کند.

*راهکار توسعه ای آن را بفرمایید؟
امکان فعالیت در مقیاس جهانی ، امکان ورود به بازارهای جهانی، تسهیل فرآیندهای راه اندازی و توسعه کسب و کارها، مقررات زدایی، رفع موانع کسب و کار و فرآیندهای موازی، ایجاد امنیت سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی و حمایت از فینتک ها قطعا به توسعه هرچه بیشتر این حوزه درآمدزا کمک می نماید.

کد خبر: ۱۴۹٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha