۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
نابسامانی در بازار سیمان | سهم کم یزدی‌ها در بورس و تخلف در نرخ حمل بار
بازار گزارش می‌دهد؛

نابسامانی در بازار سیمان | سهم کم یزدی‌ها در بورس و تخلف در نرخ حمل بار

یزد- عرضه سیمان در بورس چند ماهی است که بازار را درگیر کرده تا هم میزان و هم نرخ آن مدیریت و هم از انحصار خارج شود و این اقدام الگوی مناسبی است که باید برای همه کالاها اجرا شود.

بازار، گروه استان‌ها: سیمان از جمله کالاهای پرمصرفی است که در زمره کالاهای بورسی قرار گرفته و محدودیت هایی برای هر استان اعمال شده و نرخ مشخصی برای عرضه آن در نظر گرفته شده اما اتحادیه استان اعتقاد دارد که میزان سیمان در نظر گرفته شده برای استان کمتر از نیاز است و برخی نیاز را از استان های همجوار تامین می کنند.

تخلف رانندگان حمل سیمان و دخالت آنها در نرخ سیمان هم یکی دیگر از گلایه های مصالح فروشانی است که مجبورند سیمان را گران تر از نرخی که در بورس عرضه می شود، بخرند و در نتیجه گران تر هم می فروشند. این موارد را رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی و کاشی یزد مطرح کرده است.

حذف دلالان
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی و کاشی یزد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه عرضه سیمان در بورس در راستای حذف دلالان و یکسان سازی نرخ اقدامی به جا است، اظهار داشت: اما این اقدام هنوز دست دلالان را حذف نکرده و صدور بارنامه در کارخانه سیمان تجارت مهریز انجام می شود اما حلقه آخر که ایجاد یک سیستم نوبت دهی هوشمند است به رغم تهیه برنامه و زحمات زیادی که اداره راهداری کشیده، ناتمام مانده و مکاتبات متعدد ابتر مانده است

عرضه سیمان در بورس در راستای حذف دلالان و یکسان سازی نرخ اقدامی به جا است.

علی اصغری بحری ادامه داد: عده ای سودجو زمام کرایه حمل را در دست گرفته و به طور متوسط هر دو ماه شاهد افزایش نرخ کرایه و متلاطم شدن بازار سیمان هستیم که اثرات مخرب بسیاری بر روی واحدهای سیمان و قیمت‌ها دارد که باید تذکرات لازم به اداره کل راهداری داده شود.

وی همچنین با اشاره به سهمیه بورسی سیمان استان یزد بیان کرد: بسیاری از خریداران هم در ادارات دولتی و خصوصی به علت نداشتن کد بورسی و عامل مهم دیگر یعنی پایین بودن قیمت سیمان در شرکت تعاونی مصالح فروشان یزد که عمده توزیع کننده سیمان در استان است، متقاضی خرید سیمان هستند از این رو این سهمیه باید افزایش یابد و پیگیری های لازم از اتحادیه در حال انجام است و سازمان صمت هم باید پیگیری های لازم را صورت دهد

نابسامانی در بازار سیمان | سهم کم یزدی‌ها در بورس و تخلف در نرخ حمل بار.

تصمیم برای جلوگیری از بروز بحران
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی و کاشی یزد ادامه داد: مسئولان استان باید پیگیر باشند که سازمان بورس نسبت به افزایش چند برابری سهمیه بورس این شرکت دستورات لازم را صادر کند تا در مواقع بحران مردم در مضیقه قرار نگیرند به نظر می‌رسد با توجه به صنعتی شدن روز افزون استان و احداث پروژه های ساختمانی بزرگ و افزایش مصرف سیمان در آینده نزدیک کمبود سیمان در استان مشهود و هزینه‌های بالای کرایه و با صرفه نبودن خرید از کارخانه استان و کارخانه های استان های همجوار با توجه به ما به تفاوت کرایه حمل، نیاز به احداث کارخانه دوم سیمان دور از انتظار نباشد.

بحری همچنین با توجه به اینکه عوارض میزان و قیمت عرضه سیمان در بازار زیاد است از مسئولان خواست تا نماینده اتاق برای کنترل به‌موقع و تصمیم گیری برای جلوگیری از هرگونه بحران گزارش هفتگی به استانداری ارائه نماید.

نامه نگاری برای افزایش سهمیه بورسی استان یزد در حوزه سیمان
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد هم در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حال حاضر بحران سیمان در استان وجود ندارد، اظهار داشت: نیاز فعلی استان به هر شکل بر اساس سهمیه بورس استان یا از استان های همجوار در حال تامین است و بحرانی وجود ندارد

مسئولان استان باید پیگیر باشند که سازمان بورس نسبت به افزایش چند برابری سهمیه بورس این شرکت دستورات لازم را صادر کند تا در مواقع بحران مردم در مضیقه قرار نگیرند.

افشارپور افزود: البته نامه نگاری های لازم برای افزایش سهمیه بورسی استان انجام شده و شرکت تعاونی نیز پیگیری های لازم را دارد و درخواست ها ارائه شده است و نتایج مطلوبی نیز حاصل شده است و امیدواریم این خواسته زودتر محقق شود.

وی درباره عرضه سیمان در بورس اظهار داشت: کمتر از یک سال است که وزارت صمت کم کم فروش محصولات واحدهای تولیدی را وارد بورس می کند و حسن بورس است که تالار محصولات را عرضه می کند به این ترتیب سیستم قیمت گذاری و توزیع شفاف می شود

نابسامانی در بازار سیمان | سهم کم یزدی‌ها در بورس و تخلف در نرخ حمل بار.

محدودیت ها اعمال شد
معاون بازرگانی سازمان صمت یزد اظهار داشت: با عرضه کالا در بورس محدودیت هایی برای عرضه کالا برای هر استان اعمال شده که هم توزیع خوب انجام شود و هم از انحصار خارج شود و سهمیه خاصی برای استان خاص مشخص نیست اما بر اساس نیاز استان اتحادیه و شرکت تعاونی افزایش سهمیه را به دنبال افزایش درخواست برای سیمان دنبال می کند.

افشار پور ادامه داد: این سهمیه در حال حاضر از سوی شرکت تعاونی مصالح فروشان خریداری می شود و بین مصالح فروشان با نرخ مشخص توزیع می شود و همه سیمان را به یک نرخ خریداری کرده و می فروشند و به این ترتیب شفافیت در عرضه ایجاد شده است

با عرضه کالا در بورس محدودیت هایی برای عرضه کالا برای هر استان اعمال شده که هم توزیع خوب انجام شود و هم از انحصار خارج شود.

وی درباره دلالان حمل سیمان نیز اظهار داشت: پیگیری‌های لازم از سوی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای استان برای راه اندازی سامانه ثبت بارنامه صورت گرفته که در این صورت مسیر تخلف بسته می شود و رانندگان نقشی در نرخ گذاری کرایه حمل نخواهند داش همچنین در حال حاضر اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دستور داده که کسانی که بارها را حمل می کنند حتما در سامانه ثبت شوند و بدون ثبت باری حمل نشود در این صورت بار سیمان با نرخ مشخص حمل می شود و دلالی در کار نیست.

ادعای سازمان صمت یزد؛ دلالی در کار نیست
اما مسائلی که پیرامون رانندگان و سیستم حمل و نقل در حوزه سیمان و برخی دیگر از مصالح ساختمانی مطرح است نیز توسط بازار مورد بررسی قرار گرفته است تاجایی که محمد رستگاری مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان یزد در گفتگو با خبرنگار بازار، هر گونه شکایت درباره نقش دلالان در نرخ گذاری کرایه حمل سیمان را رد کرد و اظهار داشت: سامانه ثبت بارنامه فعال است و بدون ثبت نامه در این سامانه باری جابجا نمی شود از این رو با تکمیل این سامانه تخلف به صفر می رسد.

وی با بیان اینکه هیچ شکایتی مبنی بر تخلف رانندگان به اداره کل راهداری اعلام نشده و در صورت اعلام شکایت حتما با راننده متخلف برخورد می شود، ابراز کرد: شرکت تعاونی می تواند موارد تخلف را به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای معرفی کند تا با وی برخورد لازم صورت گیرد و از تخلفات بعدی جلوگیری شود.

آنچه مشخص است، بازار سیمان و برخی مصالح ساختمانی دیگر در استان یزد نیازمند ساماندهی و نظارت جدی‌تری است و به نظر می‌رسد مسئولان امر بیش از هر چیز باید فکری اساسی به حال دلالان کنند.

کد خبر: ۱۴۹٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha