۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
بازدهی بیشتر صندوق‌ها در مقایسه با شاخص کل بورس
مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران مطرح کرد

بازدهی بیشتر صندوق‌ها در مقایسه با شاخص کل بورس

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران، بازدهی صندوق‌های شاخصی را جزو صندوق‌های موفق بازار سرمایه دانست و گفت: بازدهی هر چهار صندوق شاخصی فعال در بازار سرمایه ایران بهتر از شاخص کل بورس تهران بوده است.

به گزارش بازار، رضا کیانی افزود: بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که از ۷۲ صندوق سرمایه گذاری در سهام که عمری بیش از یک سال داشته اند، رشد ارزش ذاتی آن‌ها (NAV) در ۲۷ صندوق بیش از شاخص کل بورس تهران بوده است.

او تصریح کرد: عملکرد بازار در سال ۱۴۰۰ را می‌توان به ۴ دوره تقسیم کرد. از ابتدای سال تا سوم خرداد که شاخص کل بیش از ۱۶% افت کرد. از سه خرداد تا ۶ شهریور که شاخص نزدیک ۴۴% افزایش یافت. ااز ۶ شهریور تا ۵ بهمن که با افت ۲۳ درصدی شاخص همراه بود و دوره آخر از ۵ بهمن تا پایان سال که شاهد رشد ۱۳ درصدی شاخص بودیم.

بازدهی بیشتر صندوق‌ها در مقایسه با شاخص کل بورس

کیانی گفت: افت و خیز NAV چهار صندوق شاخصی در مقاطع زمانی یاد شده همسو با شاخص کل و به این شرح بود که NAV در ۳۴ صندوق سرمایه گذاری سهامی با افت همراه بوده به گونه‌ای که ۱۸ صندوق افت بیش از ۵ درصد و ۷ صندوق افت بیش از ۱۰ درصد NAV را متحمل شده اند.

کیانی تصریح کرد: ریسک سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام به ویژه در سال ۱۳۹۹ کمتر از کلیت بازار بورس و فرابورس بوده است. در سال ۱۳۹۹ از ابتدا سال تا ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ بازار با رشد ۳۰۵ درصدی و میانگین صندوق‌های سهامی با رشد ۲۵۵ درصدی همراه بود. از ۱۹ مرداد تا پایان سال ۱۳۹۹ بازار با افت ۳۷ درصدی و میانگین صندوق‌های سهامی با افت ۲۸ درصدی مواجه شدند. بازدهی کل سال برای هر دو برابر بوده، اما افت و خیز بازار از میانگین‌های صندوق‌ها یشتر بوده است.

کیانی ریسک و بازده صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط مطلوب و در خور توجه دانست و افزود: این صندوق‌ها سرمایه گذاران خود را در معرض ریسک اندکی قرار داده اند و در بلند مدت بازدهی در خور ملاحظه‌ای نصیب آن‌ها کرده اند.

بازدهی بیشتر صندوق‌ها در مقایسه با شاخص کل بورس

او تصریح کرد: طیف بازدهی در صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام بسیار گسترده است، بنابراین انتخاب صندوق سرمایه گذاری تاثیر قابل توجهی بر بازدهی شما خواهد گذاشت.
صندوق‌های شاخصی (۴ صندوق شاخصی) در بازار سرمایه ایران حضور داشتند که به ترتیب تاریخ تاسیس عبارتند از:
۱-شاخصی کارآفرین _مشترک-صدور و ابطالی)
۲-سی شرکت بزرگ فیروزه (قابل معامله-بورسی)
۳-تجارت شاخصی کاردان (قابل معامله-بورسی)
۴-شاخصی بازار آشنا (قابل معامله- بورسی)

عملکرد این ۴ صندوق در سال ۱۴۰۰ نشان دهنده روند نزدیک افت و خیز آن‌ها با شاخص کل بورس ارواق بهادار تهران است؛ گرچه هر چهار صندوق عملکرد بهتری در مقایسه با بازار داشتند.

کد خبر: ۱۴۹٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha