۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
ترکیه و ایران از اول ماه مارس تاکنون ۱۰۰ هزار تن کالا تبادل کردند
وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه:

ترکیه و ایران از اول ماه مارس تاکنون ۱۰۰ هزار تن کالا تبادل کردند

اسماعیل‌اوغلو، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه گفت: ترکیه و ایران از تاریخ ۳ مارس تاکنون ۱۰۰ هزار تن کالا با حدود ۳۰۰۰ واگن قطار تبادل کرده‌اند.

به گزارش بازار به نقل از آناتولی، پس از توقف حمل‌ونقل جاده‌ای بین ترکیه و ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا (کووید-۱۹) در سراسر جهان، دو کشور از طریق قطار و راه‌آهن تبادل کالاهای تجاری را ادامه می‌دهند.

در همین راستا، ترکیه برای تبادل کالا به کشورهای آسیایی، به‌ویژه ایران به راه‌آهن باکو-تفلیس-قارص روی آورده است. ترکیه و ایران از تاریخ ۳ مارس تاکنون با حدود ۳۰۰۰ واگن، ۱۰۰ هزار تن تبادل کالا انجام داده‌اند. طرفین در این بازه زمانی از طریق این راه‌آهن نیز حدود ۵۵ هزار تن کالا تبادل کرده‌اند.

قطار باری این خط امروز نیز جهت انتقال کالاهای ترکیه به آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان از استان قارص به راه افتاده است. این قطار ابتدا به گرجستان خواهد رفت.

عادل کارااسماعیل‌اوغلو، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه در این زمینه گفت: «تجارت خارجی بسیاری از کشورها پس از شیوع کرونا مختل شده است. تبادل تجاری ما با چندین کشور منطقه از طریق این راه‌آهن ادامه دارد».

وی افزود: «قطاری به طول ۹۴۰ متر و با ۸۲ کانتینر حامل کالاهای ترکیه از استان قارص عازم گرجستان شد. محموله‌ این قطار ظرف ۹ روز به مقصد خواهد رسید. با این قطار عظیم‌الجثه نیازهای کشورهای منطقه، به‌ویژه ایران را در این روزهای سخت تامین خواهیم کرد».

وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه در ادامه همچنین اظهار داشت: «این قطار حامل اقلامی؛ مانند مواد شوینده و قطعات خودرو و غیره است و با اتخاذ تمام تدبیر لازم، رعایت فرایند ضدعفونی و بدون تماس انسان انجام می‌شود. این، طولانی‌ترین قطار باری و حامل بیشترین میزان محموله از زمان آغاز بهره‌برداری از این راه‌آهن تاکنون است».

گفتنی است راه‌آهن باکو-تفلیس-قارص در سال ۲۰۱۷ به بهره‌بردای رسیده و ترکیه، آذربایجان و گرجستان را به‌طور مستقیم به یکدیگر وصل می‌کند.

کد خبر: ۱۴٬۸۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha