۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۰
تاثیر افزایش نرخ کرایه بر قیمت کالا کمتر از ۵ درصد

تاثیر افزایش نرخ کرایه بر قیمت کالا کمتر از ۵ درصد

فعالان حوزه حمل و نقل می گویند: افزایش قیمت کرایه حمل بار و مسافر تاثیر زیادی بر قیمت نهایی کالاها ندارد.

به گزارش بازار، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی بااعلام اینکه مصوبه افزایش۳۰ درصدی کرایه حمل بار و مسافر خیلی تاثیری روی قیمت نهایی کالاها ندارد، گفت: افزایش کرایه نهایت به افزایش ۳ تا ۵ درصدی قیمت نهایی کالاها منجر می شود.

دبیر انجمن صنفی کامیون‌داران کشور نیز تاثیر افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل بار بر قیمت تمام شده کالا را بسیار اندک عنوان کرد و افزود: افزایش ۴ درصدی عوارض جاده‌ای ۶ صدم درصد بر هزینه نهایی کالا اثر دارد بنابراین افزایش ۳۵ درصدی نرخ کرایه حمل نیز ۴۲ صدم درصد بر قیمت کالا می‌افزاید.

احمد کریمی افزود: افزایش قیمت کالاها به دلیل کرایه حمل، غیر قابل قبول است و نهادهای نظارتی باید با رصد بازار از افزایش بی رویه قیمت ها جلوگیری کنند.

رضا رستمی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی نیز تأثیر افزایش کرایه حمل بر قیمت نهایی کالا را کمتر از ۶درصد عنوان کرد و گفت: از اردیبهشت سال گذشته کرایه حمل افزایشی نداشته است اما قیمت بسیاری از کالاها در همین مدت افزایش داشته‌ و این افزایش قیمت گاهی چند برابر بوده است.

بنابراین نباید افزایش کرایه حمل را عامل افزایش قیمت کالا بدانیم.

در ‌تفاهم اخیر معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت بلیت قطار، نرخ حمل‌ونقل مسافر، نرخ کرایه حمل بار و تعرفه‌های بندری بین ۲۵ تا ۴۵ درصد افزایش یافت.

بر این اساس نرخ حمل هر تن-کیلومتر حداکثر ۳۵ درصد نسبت به آخرین نرخ کرایه حمل کالا در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۴۸٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha