۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
دست نیاز دیابتی‌های یزد به سمت دانش بنیان‌ها دراز شد | درمان چشم به راه تحولات علمی
بازار گزارش می‌دهد؛

دست نیاز دیابتی‌های یزد به سمت دانش بنیان‌ها دراز شد | درمان چشم به راه تحولات علمی

یزد- کمبود برخی داروهای حیاتی بیماران یزد را نگران کرده به ویژه بیماران دیابتی که علاوه بر کمبود با گرانی دارو هم دست به گریبانند اما امیدوارند که دانش بنیان‌ها بتوانند باری از دوش آنها بردارند.

سمیه گلابگیریان، بازار؛ استان یزد رتبه اول آمار مبتلایان به برخی بیماری‌های مزمن با هزینه های سنگین درمانی و داروهای نایاب از جمله دیابت را دارد و با توجه به نامگذاری امسال به نام اقتصاد دانش بنیان می توان بخشی از تمرکز شرکت های دانش بنیان را به سمت نیازهای این بیماران از مرحله تحقیقات، پیشگیری، درمان تا ساخت دارو و تجهیزات درمانی سوق داد. کمبود انسولین در سال‌های تحریم دارویی، بسیاری از بیماران دیابتی را با استرس‌های بسیاری روبرو کرده که همین موضوع در تشدید بیماری تاثیر بسیاری دارد.

آمار مبتلایان به بیماری دیابت در استان یزد بسیار بالا است به طوری از این نظر رتبه اول کشور را دارد و این در حالی است که صحبت از دیابتی‌های خاموش نیز مطرح است و با این اوصاف نگرانی ها درباره علل شیوع این بیماری و پیشگیری و درمان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

آمار بالای ابتلا در یزد
برخی شیرینی یزدی را عامل این وضعیت می دانند، برخی کم تحرکی، برخی مصرف بی رویه فست فودها و ... اما هنوز تحقیقات اساسی برای شناسایی علل شیوع این بیماری در بین مردم یزد انجام نشده و نمی‌دانیم برای چه آمار ابتلا به دیابت در یزد در حال افزایش و سن ابتلا به آن نیز در حال کاهش است.

اما هر چه باشد، این نگرانی قابل توجه است و مردم حق دارند که در این زمینه از مسئولان مطالبه کنند تا تحقیقاتی در این زمینه انجام دهند و با اقدامات پیشگیرانه هم از شیوع بیماری جلوگیری کنند و هم راه‌های درمانی بهتر و داروهای موثری را در دستور کار قرار دهند تا دغدغه‌ها کاهش یابد.

نگرانی‌های شهروندان یزدی
یکی از شهروندان یزدی در گفتگو با خبرنگار بازار از بی‌تحرکی دانش آموزان ابراز نگرانی کرد و افزود: تعطیلی مدارس افزایش وزن دانش آموزان را به همراه داشته و این نگرانی وجود دارد که با توجه به شیوع بیماری دیابت در بین یزدی‌ها آمار مبتلایان به این بیماری افزایش یابد اگر وضع به همین منوال ادامه یابد به دیابت مبتلا خواهند شد این در حالی است که بسیاری در معرض ابتلا قرار دارند و هنوز در شمار بیماران مبتلا به دیابت به حساب نمی آیند

آمار مبتلایان به بیماری دیابت در استان یزد بسیار بالا است طوری که از این نظر رتبه اول کشور را دارد و این در حالی است که صحبت از دیابتی‌های خاموش نیز مطرح است و با این اوصاف نگرانی ها درباره علل شیوع این بیماری و پیشگیری و درمان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

نسرین زارع با اشاره به نگرانی‌ها در مورد درمان و کمبود داروهای این بیماری افزود: کمبود انسولین یکی از دغدغه‌های اصلی بیماران دیابتی است که همواره بیماران و خانواده‌هایشان را نگران کرده است کمبود دارو به نگرانی از ابتلا به بیماری اضافه شده و مردم بسیار دغدغه‌مند هستند و امید دارند مسئولان در راستای پیشگیری و در مرحله درمان تدبیری اتخاذ کنند که استان بیش از این درگیر این بیماری مزمن نشود.

نگران تامین دارو هستیم
رضا قدیری یکی دیگر از بیماران مبتلا به بیماری دیابت نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه همواره نگران تامین داروی انسولین است، ادامه داد: گرانی دارو در کنار کمبود آن تقریبا به فراموشی سپرده شده است هر بیمار دیابتی سهمیه‌ای از انسولین دارد که همان را هم داروخانه ها به طور کامل عرضه نمی‌کنند و بیمار باید با بارها رفت و آمد داروی خود را به سختی و به نوعی با پارتی بازی تامین کند.

وی افزود: باید در راستای بهبود شرایط زندگی اقدامات و تحقیقاتی صورت گیرد که آمار ابتلا کاهش یابد اما به طور قطع شرایط زندگی در افزایش ابتلا به بیماری دیابت در استان بسیار تاثیرگذار است و باید بررسی‌های صورت گیرد که این عوامل چه تاثیری دارد و عوامل شناسایی شده مورد تحقیق قرار گرفته و نسبت به رفع آن اقدام شود. همچنین بعد از تحقیقات باید نسبت به رفع این موارد اقدام شود و در گام بعد از پیشگیری، باید برای درمان هم راهکارهای اندیشیده شود.

این بیمار دیابتی با اشاره به اینکه یزد از نظر درمانی از استان‌های توانمند کشور است و بسیاری از بیماران غیربومی برای درمان به این استان مراجعه می‌کنند، افزایش زیر ساخت‌های درمانی را نیز در مرحله درمان از نیازهای مبرم استان دانست و افزود: در مرحله درمان نیز باید تجهیزات مورد نیاز درمان بیماران دیابتی که عمدتا به بیماری های دیگری نیز مبتلا می شوند، در نظر گرفته شود.

کمبود انسولین در استانی رتبه‌دار در زمینه ابتلا به دیابت قابل قبول نیست
فاطمه میرزایی یکی دیگر از بیماران دیابتی هم در گفتگو با خبرنگار بازار یکی از آلام این بیماران را کمبود و گرانی داروها عنوان کرد و گفت: اگر این دغدغه را در کنار بیماری قرار دهیم، سنگین بیماری کمر بیماران را خم می‌کند از سوی دیگر انسولین خیلی گران شده است و بسیاری از انسولینی‌های خودکاری به سمت تزریق انسولین با سرنگ روی آورده در حالی که توانایی این کار را ندارند و باید از شخص دیگری کمک بگیرند و ممکن است بر اثر عدم توانایی و نبود کمک، جانشان در معرض خطر قرار بگیرد

انسولین خیلی گران شده است و بسیاری از انسولینی‌های خودکاری به سمت تزریق انسولین با سرنگ روی آورده در حالی که توانایی این کار را ندارند.

وی با اشاره به خطر ناشی از تنظیم نشدن قند خون عنوان کرد: کمبود انسولین در استانی که آمار مبتلایان به این بیماری در آن بسیار زیاد است، قابل قبول نیست و دولت باید سهمیه بیشتری را برای استان یزد که اتفاقا بیماران غیربومی را نیز تحت درمان دارد، در نظر بگیرد و شرایط ویژه ای را برای استان لحاظ کند.

تمرکز بر تحقیقات و پژوهش‌های علمی برای پیشگیری و درمان
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید صدوقی یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار از تمرکز این دانشگاه بر شرکت‌های دانش بنیان برای تولید محصولات مورد نیاز و تجهیزات درمانی در حوزه پیشگیری، درمان و انجام تحقیقات سلامتی جسم و روح خبر داد.

عمیدالدین خطیبی گفت: با توجه به اینکه استان یزد بیشترین آمار ابتلا به بیماری دیابت کشور را دارد، امیدواریم شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه نسبت به انجام تحقیقات در راستای پیشگیری، درمان و همچنین تولید محصولات و تجهیزات مورد نیاز برای کاهش نگرانی‌های این بیماران اقدام کنند. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از محصولاتی که در این راستا تولید شود و از نتایج تحقیقاتی که انجام می‌شود، حمایت لازم راخواهد داشت.

وی با بیان اینکه رویکرد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به سمت تولید تجهیزات پزشکی مدرن و دانش بنیان بومی است، افزود: البته محققان و نخبگان کشورمان در این راستا اقدامات شایان توجهی را انجام داده اند اما هنوز در برخی از زمینه های درمانی نیاز به تجهیزات به روزتر از جمله تولید انواع پروتز، دستگاه‌های تشخیصی درمانی و انواع داروها به ویژه انسولین با توجه به اینکه استان یزد رتبه اول ابتلا به بیماری دیابت را داراست، نیازمند تحقیقات و تولید محصولات هستیم.

کمبود دارو داریم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: با همه تلاش های صورت گرفته باز هم با کمبود انسولین و عرضه آن در داروخانه ها مواجه هستیم و به طور قاطع در این راستا از جوانان و محققانی که در راستای پیشگیری، درمان و ساخت محصولات برای بیماران دیابتی اقدام می کنند، حمایت خواهیم کرد.

خطیبی با بیان اینکه البته طرح‌های پژوهشی خوبی در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در عرصه علوم نوین از جمله دانشکده بافت درمانی، سلول‌ درمانی، مهندسی پزشکی، نانو فناوری های نوین، مهندسی بافت، هوش مصنوعی، کارهای نوین در حوزه ارتوپدی، بیماری های مغز و اعصاب، بیماری های پوست، بیماری های عفونی، بیماری های اطفال و توانبخشی کارهای خوبی با همکاری دانشگاه‌های صنعتی انجام داده است

استان یزد بیشترین آمار ابتلا به بیماری دیابت کشور را دارد.

وی درباره آمار بالای ابتلا به دیابت در استان و نیاز به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه اظهار داشت: بررسی علل شیوع دیابت در استان نیاز به آسیب‌شناسی دارد و سپس باید به سمت پیشگیری و بعد درمان حرکت کنیم لذا شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه می توانند همکاری خوبی داشته باشند در ابتدای امر باید تحقیقات اولیه در حوزه علوم انسانی و همزمان علوم صنعتی برای پیشگیری و سپس درمان انجام شود و ارائه آموزش‌های لازم به مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است و شرکت‌های دانش‌بنیان باید در این حوزه طرح‌های خوبی ارائه دهند.

تدابیری برای حمایت از بیماران دیابتی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بیان کرد: هر کاری که با زندگی شهروندان مرتبط باشد با سلامت جسم و روح آنها ارتباط دارد و شرکت های دانش بنیان می‌توانند با ارائه طرح‌های مناسب در مسیر سلامتی جسم و روح مردم، ابتدا در راستای پیشگیری از بیماری‌ها و سپس برای درمان با تولید محصولات در حوزه علوم صنعتی اقدام کنند.

امروز دست نیاز دانشگاه علوم پزشکی یزد و بیمارانی از جمله بیماران دیابتی به سمت شرکت‌های دانش بنیان دراز است تا با استفاده از روش‌های علمی و دانش بنیان، نیاز آنها را برطرف کرده و باری از دوش دردمند آنها بردارند.

کد خبر: ۱۴۸٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha