۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
کشت چغندرقند آفت خاک | گلستان مناسب کشت این محصول نیست
یک کارشناس کشاورزی خبرداد؛

کشت چغندرقند آفت خاک | گلستان مناسب کشت این محصول نیست

گرگان- مقصودلو، کارشناس کشاورزی با بیان این نکته که چغندرقند دارای آفت زیادی است، گفت: مهمترین داشته کشاورزی گلستان خاک عالی است که با کشت چغندر قند خسارت سنگینی به حاصلخیزی خاک وارد می شود.

محمد رضا مقصودلو در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تولید چغندرقند با چالش های بسیاری همراه است و با توجه به اینکه مربوط به اقلیم گلستان نیست خسارت جدی به این منطقه وارد خواهد کرد.

چغندر از لحاظ اقتصادی یک محصول ارزشمند است اما تولید آن چالش های زیادی از جمله مصرف زیاد آب و نابودی سفره های آب زیر زمینی، از بین بردن خاک و آفت زا بودن را برای منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آفت این محصول دو برابر دیگر محصولات است باعث می شود که سم پاشی و استفاده از مواد شیمیایی بیشتر شود وزیست بوم منطقه نابود خواهد شد.

مقصودلو با اشاره به اینکه جمعیت آفات و بیماری ها با توجه به تنوع کشت در گلستان به شدت افزایش پیدا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: به لحاظ فیزیکی نیز به دلیل عدم امکان تناوب زراعی باعث تخریب خاک خواهد شد.

کارشناس کشاورزی ادامه داد: مهمترین داشته کشاورزی گلستان خاک عالی است که با کشت چغندر قند خسارت سنگینی به حاصلخیزی خاک وارد می شود.

وی در حاتمه یادآور شد: کک چغندر، شته ریشه، زنجرک، سرخرطومی ها، مگس چغندر، طوقه برها و موارد بسیار دیگری از آفت های چغندر هستند که سبب می شود استفاده از آفت کش ها در منطقه زیاد شود.

کد خبر: ۱۴۷٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha