۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
تجربه تلخ قطب الکترونیک تکرار نشود| لزوم حمایت از دانش بنیانی های فارس
بازار گزارش می دهد؛

تجربه تلخ قطب الکترونیک تکرار نشود| لزوم حمایت از دانش بنیانی های فارس

شیراز- فارس در گذشته قطب الکترونیک کشور بود اما این روزها فقط یک نام از آن باقی مانده است از این رو باید شرکت های دانش بنیان استان به گونه ای حمایت شوند تا بار دیگر تجربه تلخ«قطب الکترونیک»تکرار نشود.

بازار؛ گروه استان‌ها: هم اکنون بیش از ۲۰۴ شرکت دانش بنیان در استان فارس فعالیت دارند که نبود حمایت‌های لازم و بروکراسی های سر راه آنها برای دریافت تسهیلات از مهمترین دغدغه‌های فعالان کسب و کارهای نوآورانه در این استان به شمار می رود.

بر اساس ادعاهای کارشناسان، شرکت های دانش بنیان فارس در حوزه های دارو و فرآورده های دارویی، تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی، گردشگری و... حرف برای گفتن نه تنها در کشور بلکه در جهان دارند اما به دلیل پاره ای از مسائل از جمله دریافت تسهیلات در حالی با دست اندازهایی روبه رو هستند که بر این باورند تنها سرمایه و ضمانتشان دانش آنهاست.

فارس در تولید برخی از محصولات دانش بنیان در رتبه های برتر بود به گونه ای که از این استان به نام قطب الکترونیک ایران یاد می شد و در حال حاضر فقط نامی فراموش شده باقی مانده است

البته استان فارس همواره در تولید برخی از محصولات دانش بنیان در کشور در رتبه های برتر بود به گونه ای که در گذشته از این استان به نام قطب الکترونیک ایران یاد می شد و در حال حاضر فقط نامی فراموش شده از آن باقی مانده است.

نامگذاری استان فارس به نام قطب الکترونیک ایران به دلیل زیرساخت‌های موجود در شیراز از شرکت صاایران گرفته تا زیمنس و آی تی آی و از دانشگاه شیراز و دانشکده سابق الکترونیک بود که متاسفانه طی چند سال اخیر به دلیل پاره ای از مشکلات این کارخانه ها یا تعطیل شده یا نیمه تعطیل هستند از این رو ضروری است با توجه به پتانسیل های زیادی که در محصولات دانش بنیان در استان وجود دارد قبل از اینکه این شرکت ها نیز به سرنوشتی مانند صاایران، زیمنس و... گرفتار شوند برای حمایت از آنها اقدام کرد.

فعالیت ۳۵۰ شرکت فناور و دانش بنیان در فارس
رئیس پارک علم و فناوری فارس در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه این پارک در شهریور ۱۳۸۱ به منظور ایجاد زیر ساختهای مناسب برای توسعه فناوری راه اندازی شد، گفت: کارآفرینی و اشتغالزایی تخصصی به ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها از طریق ایجاد شرکتهای کوچک و متوسط و حمایت از آنها تا تجاری کردن نتایج فعالیت هایشان از جمله اهداف راه اندازی پارک های علم و فناور است.

تجربه تلخ قطب الکترونیک تکرار نشود| لزوم حمایت از دانش بنیانی های فارس

امین‌رضا ذوالقدر برقراری ارتباط موثر با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و صنایع بزرگ را یکی از مهمترین برنامه های پارک علم و فناوری دانست و بیان کرد: ایجاد فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان، فرصت های مشاوره ای برای اعضای هیئت علمی دانشگاهها، استفاده از امکانات آزمایشگاهی، مشاوره، آموزش و رشد موسسات مستقر در پارک و فراهم آوردن فرصت کار آموزی از دیگر اولویت های این پارک است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۴ شرکت دانش بنیان در استان پروانه فعالیت دارند، افزود: البته تعداد شرکت های دانش بنیان و فناور حاضر در پارک علم و فناوری به بیش از ۳۵۰ شرکت می رسد و این شرکت ها در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند.

تاکید بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت ها
رییس پارک علم و فناوری فارس در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت فراهم کردن زیرساختها برای فعالیت شرکت های دانش بنیان در پارک توضیح داد: به طور حتم اگر زیرساخت های لازم در پارک علم و فناوری فراهم شود می توان از ظرفیت این شرکت های دانش بنیان بیشتر بهره برد.

وی در ادامه از راه اندازی برج فناور پارک علم و فناوری فارس خبر داد و افزود: یکی از مهمترین مصوبات سفر رییس جمهور به استان فارس راه اندازی دو پروژه برج فناوری مربوط به پارک است که فاز اول این پروژه در اواخر اردیبهشت ماه در استان به بهره برداری می رسد و این نشان دهنده عزم دولت و استان برای حمایت از شرکت های دانش بنیان است.

ذوالقدر همچنین خواستار نگاه ویژه برای تامین زیرساختها به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان شد و گفت: در این راستا دولت باید تدابیری را اتخاذ کند تا صدور مجوز برای شرکت های دانش بنیان تسهیل شود.

تجربه تلخ قطب الکترونیک تکرار نشود| لزوم حمایت از دانش بنیانی های فارس

وی به تشریح دیگر مشکلات پیش پای شرکت های دانش بنیان پرداخت و ادامه داد: قوانین سفت و سخت تامین اجتماعی، پرداخت مالیات و بعضا اختلاف سلیقه هایی که وجود دارد که آیا این محصول دانش بنیان است یا خیر؟ از موضوعاتی است که دولت باید برای رفع آنها برنامه ریزی کند.

راه اندازی میز خدمت در پارک علم و فناوری فارس
رییس پارک علم و فناوری فارس از راه اندازی میز خدمت برخی از ادارات در پارک علم و فناوری فارس خبر داد و گفت: در حال حاضر جهاد کشاورزی و سازمان صمت در این پارک میز خدمت راه اندازی کرده و به صورت هفتگی در پارک حاضر می شوند و به مسائل و موضوعات مدیران شرکت های دانش بنیان پاسخ می دهند که این امر گره های موجود را تا حدودی باز کرده است.

در حال حاضر برای سه هزار و ۱۰۰ نفر در زمینه های مختلف از جمله دارو، الکترونیک، برق، کشاورزی و... اشتغالزایی شده است

وی با اشاره به فعالیت ۳۵۰ شرکت دانش بنیان ادامه داد: در حال حاضر برای سه هزار و ۱۰۰ نفر در زمینه های مختلف از جمله دارو، الکترونیک، برق، کشاورزی و... اشتغالزایی شده است.

ذوالقدر با بیان اینکه ۵۰ شرکت الکترونیک در پارک علم و فناوری استان فارس فعالیت دارند، افزود: علاوه بر این تعداد قابل توجهی شرکت دانش بنیان حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، فناوری اطلاعات و ارتباطات و... نیز در این پارک فعال هستند.

دغدغه هایی از جنس تسهیلات
رییس پارک علم و فناوری فارس با اشاره به دغدغه های شرکت های دانش بنیان برای دریافت تسهیلات توضیح داد: کمیته استانی برای پرداخت تسهیلات به شرکت ها فعال شده اما متاسفانه مشکلاتی در این حوزه وجود دارد و زمانی که مدیران شرکت های دانش بنیان به بانک معرفی می شوند نیاز به ضمانتنامه های مطمئن دارند که بعضا این موارد باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان سرمایه شان دانش آنهاست از این رو نباید پرداخت تسهیلات را برای آنها دشوار کرد تا قید گرفتن وام را بزنند و آنها را دچار مشکل کرد بلکه ضروری است تدابیری اتخاذ شود که بتوانند از تسهیلات هم استفاده کنند.

دستگاه ها برای حمایت از شرکت های دانش بنیان جدیت بیشتری داشته باشند
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز در گفتگو با بازار با اشاره به برخی مشکلات پیش پای شرکت های دانش بنیان گفت: متاسفانه این شرکت ها زمانی که برای دریافت مجوز و... به ادارات دولتی مراجعه می کنند با مشکلات و مسائلی روبه رو می شوند که بعضا ماه ها به طول می انجامد.

تجربه تلخ قطب الکترونیک تکرار نشود| لزوم حمایت از دانش بنیانی های فارس

جمال رازقی بیان کرد: در این راستا ضروری است که دستگاه های ذی ربط برای تحقق شعار سال و حمایت از شرکت های دانش بنیان جدیت بیشتری داشته باشند و راه را برای آنها هموار و شرایط را تسهیل کنند.

وی با اشاره به جلسه اخیر اتاق بازرگانی با مدیران ارشد استانی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان افزود: در این جلسه پیرامون مشکلات و دغدغه های این شرکت ها بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد که رفع مشکلات و دغدغه های آنها در دستور کار قرار گیرد.

اتاق بازرگانی فارس برای مشاوره و حمایت از این شرکت ها آمادگی خود را اعلام کرده اما نیاز است دستگاه های اجرایی برای پرداخت تسهیلات اقدام کنند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: اتاق بازرگانی استان فارس برای مشاوره و حمایت از این شرکت ها آمادگی خود را اعلام کرده اما نیاز است دستگاه های اجرایی برای پرداخت تسهیلات و سایر مشکلات اقدام کنند.

در این راستا دستگاه های ذی ربط در حوزه دانش بنیان باید شرایط را برای فعالیت این شرکت ها در استان فارس فراهم کنند تا سرنوشت قطب الکترونیک بار دیگر برای فارس رقم نخورد.

کد خبر: ۱۴۷٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha