۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
ورنی بافی صنایع دستی اصیل عشایر اصلان‌دوز مغان
گزارش بازار،

ورنی بافی صنایع دستی اصیل عشایر اصلان‌دوز مغان

اردبیل - توسعه صنایع دستی و ورنی بافی علاوه بر احیای فرهنگ عشایری باعث ایجاد یک صنعت پایدار در شهرستان اصلاندوز شده است.

سید سجاد میرزایی؛ خبرگزاری بازار- ورنی یکی از بافته های داری منحصر بفرد ایران است که بیشتر در بین عشایر استان اردبیل بخصوص شاهسون دشت مغان رواج یافت.

این نوع زیرانداز بر روی دار به صورت عمودی توسط زنان و دختران عشایر مغان در فصل قشلاق بافته می شود و جنس آن معمولا از پشم بز و گوسفند است و گاهی از ابریشم نیز در بافت آن استفاده می شود.

نخ ورنی از ابریشم، حاشیه اش زنجیره ای و نقشه های ذهنی و بدون نقشه با نقوش حیوانی مانند سگ، خرس، خروس، اسب، شتر، کلاغ، روباه، گوسفند و بز با استفاده از ۳ الی ۸ ترنج مزین بافته می شود که بعنوان صنعت کوچک و زود بازده می تواند در چرخه اقتصادی کشور و جهش تولید نقش مهم و بسزایی داشته باشد.

امروزه با حمایت های دولت، صنعت ورنی بافی در شهرستان عشایرنشین اصلاندوز مغان بعنوان خاستگاه اصلی این دست بافته زیبا در استان اردبیل که در بحران فراموشی سپری می شد، جانی دوباره گرفته و احیا شده است.

مرکز آموزش صنایع دستی شهرستان اصلاندوز در راستای تولید فرش و ورنی حدود سه سال است که فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و در طول این مدت حدود ۵۰۰ نفر بکارگیری شده اند و برای ۱۱۰ نفر نیز تسهیلات ارزان قیمت  اهدا شده است.

یکی از بانوان عشایری در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: ورنی بافی از یک طرف حس خوبی به آدم می دهد و از طرفی باعث درآمد پایدار برای خانواده می شود گفت:خانم های خانه دار می توانند از فرصت  فراغتشان برای یادگیری و ارتقای مهارت این صنعت استفاده کنند و به نظرم مهارتی دلنشین تر و احساسی لطیف تر از هنر اصیل ورنی بافی نیست.

او ادامه می دهد: به نظرم حیف است بانوان وقت خود را از دست بدهند. خانم ها می توانند در زمان بیکاری برای ارتقای دانش و مهارت خود استفاده کنند.

بانوی اصلاندوزی می گوید: همه زنان می توانند در اوقات فرغت خود به این کار مشغول شوند؛ قطعا هم به لحاظ روحی برای آنها خوب است و هم اینکه می توانند درآمدی داشته باشند و کمک حال خانواده باشند.

در هر حال این هنر این روزها توانسته جایگاه خود را حداقل در منطقه مغان پیدا کند و قطعا با حمایت مسئولان از فعالان این عرصه، می توان در بحث صادرات و ارزآوری اقدامات موثری انجام داد.

در همین خصوص سید عباس مینایی فرماندار شهرستان اصلاندوز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: خوشبختانه در طول سالهای اخیر توانسته ایم نسبت به برنامه احیای صنایع دستی ورنی بافی در اصلاندوز که خاستگاه اصلی این هنر است اقدام کنیم که حاصل کار فعالان این عرصه، در بازارهای ایران هم اکنون عرضه می شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان اصلاندوز برای تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری در عرصه های مختلف اقداماتی در حال انجام است افزود: گام مهمی در راستای احیای صنعت ورنی بافی و اشتغال زایی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در این هنر و صنعت برداشته می شود.

فاطمه سرودی رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان اصلاندوز نیز در گفتگو با بازار، قدمت تاریخی صنعت دستی در بخش بافندگی و ریسندگی در عشایر را به دو هزار سال پیش عنوان کرد و گفت: نقشه ورنی نشانگر اعتقادات، آداب و رسوم و باورهای مردم منطقه مغان است که بیشتر دربافت آن از تخیلات ذهنی و شکل حیوانات و پرندگان استفاده می شود.

وی از آموزشهای متعدد ورنی بافی و صنایع دستی در روستاها و قشلاقات شهرستان اصلاندوز برای بانوان عشایری خبر داد و گفت: برای نخستین بار در سال ۱۳۹۵، ورنی مغان موفق به اخذ گواهی نامه ثبت نشان جغرافیایی ملی شد که این نشان جغرافیایی هویت منطقه ای بوده و با هدف حفظ حقوق برای محصولات در رشته های بومی در یک منطقه جغرافیایی خاص و برای کمک به هویت بخشی و تجاری سازی کالاهای خاص شکل می گیرد.

به گزارش بازار، طرحهای اصیل، مواد اولیه طبیعی و قیمت مناسب عواملی هستند که ورنی را بعنوان صنعت قابل قبول در عرصه جهانی معرفی کرده است.

بی شک تولید و توسعه صنایع دستی و ورنی بافی علاوه بر احیای فرهنگ عشایری باعث ایجاد یک صنعت پایدار و اشتغالزا در شهرستان اصلاندوز مغان خواهد شد و انتظار می رود با معرفی و تشویق بافندگان و آموزش دهندگان بافت گلیم و ورنی و ...، به عنوان حافظان و میراث داران فرهنگ اصیل، بومی و ملی، حمایت جدی از این هنر اصیل شود.

کد خبر: ۱۴٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha