۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶
ادامه بحران اوکراین و افزایش شاخص قیمت جهانی محصولات غذایی

ادامه بحران اوکراین و افزایش شاخص قیمت جهانی محصولات غذایی

براساس گزارش ماه گذشته فائو، شاخص ماهانه قیمت مواد غذایی، با ۱۲.۶ درصد افزایش در ماه مارس در مقایسه با ماه فوریه، به ۱۵۹.۳ درصد رسید.

به گزارش بازار، مدیرکل سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در پی انتشار این خبر گفت: قیمت مواد خوراکی اصلی مثل گندم و دانه‌های روغنی گیاهی اخیراً افزایش بسیاری داشته است و هزینه‌های بیشتری به مشتریان جهانی، به خصوص قشر کم درآمد، تحمیل کرده و جنگ اوکراین شرایط را بدتر کرده است. به دلیل افزایش قیمت انرژی در کنار قیمت مواد خوراکی، قدرت خرید مشتریان و کشورهای آسیب پذیر، بیش از پیش کمتر شده است.

کیو دانگیو در سخنرانی اش برای اعضای این سازمان در جلسه‌ای در مقر فائو در رم همچنین بحبوحه درگیری روسیه و اوکراین، خواستار حفاظت از امنیت غذایی جهان شد. این درخواست فائو زمانی مطرح میشود که تاراس کاچکا، معاون وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین گفت: بحران اوکراین-روسیه، تجارت مواد غذایی جهان را تقریباً ۲۵ درصد کاهش داده است و این روند با عواقب جدی بیشتری، از جمله کاهش تأمین دانه‌های گیاهی، به خصوص گندم و افزایش قیمت مواد خوراکی ادامه پیدا خواهد کرد.

بنا بر گزارش فائو قیمت اقلام غذایی در جهان در ماه مارس شاهد افزایش شدیدی بود و به بالاترین سطوح رسید، آن هم در شرایطی که درگیری بین روسیه و اوکراین همچنان باعث افزایش قیمت انرژی می‌شود و در زنجیره تامین اختلال ایجاد کرده است.

ژوزف گلوبر، عضو موسسه تحقیقات سیاست بین الملل غذایی هم می‌گوید: حتی پیش از آغاز جنگ اوکراین قیمت بازار کالاها بالا بود. ما شاهد آغاز افزایش قیمت گندم، ذرت، سویا و دیگر محصولات کشاورزی بودیم و قیمت‌ها غیر قابل کنترل شد و به بالاترین میزان در ۱۰ سال گذشته رسید. روسیه و اوکراین نزدیک به سی درصد گندم، بخش بزرگی از ذرت و روغن آفتابگردان را صادر می‌کنند.

بر اساس این گزارش؛ افزایش قیمت جهانی گندم، اقتصاد بیش از ۳۰ کشور وابسته به گندم دو کشور اوکراین و روسیه را به شدت به مخاطره انداخته است که از مصادیق آسیب پذیری کشورهای وابسته به محصولات کشورهای درگیر، خبرهای زیادی منتشر می‌شود مانند بحران تأمین نان و تشکیل صف‌های طولانی در نوانایی‌های لبنان کرده است.

زیاد نصرالدین کارشناس اقتصادی معتقد است، بحران آرد در لبنان به بحران بزرگی تبدیل شده است. لبنان سالانه به ۶۵۰ هزار تن گندم وارداتی نیاز دارد قبلا بخش زیادی از گندم مصرفی لبنان از اوکراین و روسیه تامین می‌شد که در حال حاضر با وقوع جنگ بین دو کشور، واردات را با مشکل مواجه کرده است.

بر اساس گزارش شبکه راشا تودی روسیه؛ تبعات بحران اوکراین و تحریم روسیه، دامن اعضای اتحادیه اروپا را هم گرفته بنحوی که با ممنوع شدن واردات غذای دام از روسیه، شاهد افزایش سرسام آور بهای علوفه در اسپانیا بوده ایم چنانچه این امر باعث شده دامداران، به ناچار اقدام به ذبح دام‌های خود کنند.

کد خبر: ۱۴۷٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha