۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
«گردشگری منطقه آزاد اروند» در جاده ویرانی| ظرفیت‌هایی که هدر می‌روند
میزگرد بازار؛

«گردشگری منطقه آزاد اروند» در جاده ویرانی| ظرفیت‌هایی که هدر می‌روند

آبادان- دانش آموختگان و فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند بر این موضوع عقیده دارند که گردشگری این منطقه در حال ویرانی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) طی دو سال اخیر با اتفاقات زیادی مواجه شد برنامه‌هایی که با محوریت اقتصاد و درآمدزایی انجام شد و تا جایی پیش رفت که برای اولین بار طرح جامع گردشگری منطقه آزاد اروند آماده شد.

بیش از دو سال صنعت توریسم در منطقه آزاد اروند با چالش رو به رو بود که اکنون همه انتظار دارند تا رکود گذشته با یک برنامه‌ریزی مدیریتی صحیح رفع شود صبح یکشنبه میز گرد بازار با فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هتل بین‌المللی پارس کاروانسرا آبادان برگزار شد تا چشم انداز سال ۱۴۰۱ و دغدغه‌های فعالان مورد بررسی قرار بگیرد.

در این میز گرد محمود نواصر، یکی از دانش آموختگان و پژوهشگران گردشگری، مهدیه عبدی، فعال صنایع دستی، بهمئی، یک فعال اقتصادی، خدیجه صدیق زاده، فعال صنایع دستی، مهستی اردیبهشت، فعال صنایع دستی، فاطمه احمدی، فعال صنایع دستی، نجمه عباسیان پور، یک فعال گردشگری و صنایع دستی

ضرورت توجه به جام جهانی قطر
نواصر: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نگاه مثبتی به حوزه گردشگری دارد و تاکنون نشست‌های خوبی با فعالان گردشگری برگزار کرده است. موضوع جام جهانی قطر یکی از دغدغه‌های مهم فعالان گردشگری بود که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند این مطالبه را به صورت ویژه پیگیری کرد یکی از ظرفیت‌های ویژه منطقه آزاد اروند گردشگری روستایی و بوم‌گردی است که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در این حوزه تاکید بر حرکت استاندار دارند.

یکی از ضروریات منطقه آزاد اروند راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی بود که مذاکراتی با بخش خصوصی از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند برای این موضوع انجام شده است

یکی از ضروریات منطقه آزاد اروند راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی بود که مذاکراتی با بخش خصوصی از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند برای این موضوع انجام شده است تغییرات مدیریتی سازمان منطقه آزاد اروند در حوزه گردشگری نیز قابل توجه است مدیر جدید پیش از این نیز مدیر گردشگری این سازمان بوده است و باید مشخص شود چه میزان بودجه و عملکردی در دوران مدیریتی خود در گذشته داشته است. همچنین مشخص نیست چه برنامه ای برای دوران جدید مدیریتی خود دارد و باید آنها را اعلام کند.

فردی که مدیر گردشگری سازمان می‌شود باید ارتباطات کشوری داشته باشد تا بتواند از طریق وزارتخانه به شرایط منطقه کمک کند هرهای آبادان و خرمشهر دارای شهرت بین‌المللی هستند واحد گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیازمند مدیران جدید است؛ مدیرانی با تفکر به روز و پیگیر در سطح کشوری تا بتوانند به صنعت گردشگری اروند کمک کنند واحد گردشگری یک واحد عملیاتی است و باید در فضای گردشگری که گردشگران زیادی در آنجا تردد می‌کنند مستقر شود که پیشنهاد می‌کنم حتما این واحد به فرودگاه بین‌المللی آبادان منتقل شود.

لزوم تهیه بانک اطلاعاتی کارگاه‌های فعال صنایع دستی
عبدی: چند سال قبل به صورت انفرادی فعالیت می‌کردم و به این نتیجه رسیدم تعاونی راه‌اندازی کنیم تا به عنوان شخصیت حقوقی و به صورت تشکیلاتی فعالیت کنیم تا از این طریق برنامه‌های بهتری رقم بخورد تاکنون نمایشگاه‌های زیادی برگزار کردیم و چشم انداز ما صادرات است، منطقه آزاد اروند دارای چهار راه مواصلاتی دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای است و می‌توان صادرات خوبی را به کشورهای همسایه انجام داد.

از سازمان منطقه آزاد اروند توقع حمایت مالی نداریم ولی انتظار می‌رود در راستای برندسازی و بازاریابی به ما کمک کند دیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تاکنون نشست‌های خوبی با فعالان داشته است، در حوزه صنایع دستی باید یک بانک اطلاعاتی دقیق در خصوص میزان تولید کارگاه‌ها ایجاد شود.

پیشنهاد دادیم دو ویترین صنایع دستی در منطقه آزاد اروند نصب شود ولی تاکنون اجرایی نشده است مخالف انتصاب مدیر فعلی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند هستم زیرا وی در دوره قبلی که تصدی این سمت را داشت عملکرد قابل دفاعی به جای نگذاشت و پاسخگو نبود.

«گردشگری منطقه آزاد اروند»در جاده ویرانی | ظرفیت‌هایی که هدر می‌روند

به ظرفیت‌های اقتصادی توجه شود
بهمئی: یک مدیر به تنهایی نمی‌تواند اقدامی انجام دهد و باید به گونه‌ای باشد که نظر مردم تاثیرگذار باشد گردشگری روستایی، گردشگری سلامت، صنایع دستی و تولیدات منطقه یک ظرفیت بزرگ اقتصادی است و باید جشنواره متناسب با ظرفیت روستایی نیز برگزار شود با توجه به بررسی‌ها و نقطه نظرات فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه نظرم بر مخالفت با مدیر فعلی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند است.

ارزآوری از طریق نخیلات
صدیق زاده: مشکل اساسی منطقه با تغییر مسئولان رفع نمی‌شود زیرا شاهد هستیم که روز به روز بر حجم خرابی‌های شهری افزوده می‌شود در حوزه حصیربافی پیگیری‌های زیادی برای دریافت تسهیلات انجام دادیم و تعاونی نیز ثبت و در جشنواره شرکت کردیم.

با توجه به وجود نخیلات در منطقه، مواد خام حصیربافی وجود دارد و بازدهی یک نخل به اندازه‌ای بالا است که قدرت ارزآوری دارد همچنین باید فرهنگ صنایع دستی منطقه را به سایر شهرها معرفی کنیم و در این مسیر انتظار حمایت بیشتری از مسئولان داریم در نوروز امسال گردشگران نوروزی بسیار علاقمند بودند تا از مسجد رنگونی‌های آبادان بازدید کنند که برگزاری نمایشگاه صنایع دستی این فرصت را در پیش روی آنها قرار داد صنایع دستی حصیربافی تاکنون به شیوه صحیحی معرفی نشده است.

صنایع دستی توسعه داده شود
اردیبهشت: صنایع دستی یکی از موارد مهم اقتصادی در شهرهای آبادان و خرمشهر است باید اقدامات لازم برای توسعه صنایع دستی منطقه انجام شود مخالف انتصاب مدیر فعلی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند هستم.

احمدی: صادرات صنایع دستی مهم است درخواست دارم برندم ثبت ملی شود و در این مسیر باید سازمان منطقه آزاد اروند به فعالان صنایع دستی کمک کند با انتصاب مدیریت جدید گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند مخالف هستم.

کرونا شرایط سختی برای گردشگری ایجاد کرد
عباسیان پور: از کودکی در حوزه صنایع دستی فعالیت می کردم و آشناییی کامل با حصیربافی دارم از سال ۸۸ نیز در حوزه گردشگری سلامت با عمان، بحرین، عراق و قطر همکاری دارم. مدیر فعلی گردشگری در زمان قبلی مدیریت خود اقدام مثبتی در زمینه گردشگری انجام نداد و متخصصین گردشگری بر مخالفت خود با این انتصاب تاکید کردند انتظار داریم تحصیلات، عملکرد و سوابق مدیر جدید گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند مجددا مورد بررسی قرار بگیرد زیرا فرصت آزمون و خطا نیست.

به علت کرونا دو سال سخت را پشت سر گذاشتیم و واقعا تحمل بی مدیریتی را نداریم اما خواستار استعفای مدیر فعلی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند هستیم؛ انتظار می‌رفت معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند ابتدا با فعالان گردشگری نشست هم اندیشی برگزار می‌کرد و پس از کسب اطلاعات و دغدغه فعالان گردشگری، مدیر این واحد را انتخاب می‌کرد.

به دانش آموختگان گردشگری توجه شود
از سوی دیگر خواستار تجدید نظر در انتصاب مدیر فعلی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند هستیم از زمان روی کار آمدن مدیر جدید گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند چالش ایجاد شده است و در حالیکه فعالان گردشگری حامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند هستند اما رویکردشان نسبت به مدیر جدید گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند حمایتی نیست زیرا از نگاه تخصصی آنها این فرد گردشگری اروند را ویران می‌کند.

یکی از موضوعاتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، رئیس اداره گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند است که باید تغییر کند. آیا تاکنون عملکرد وی مورد بررسی قرار گرفته است سازمان منطقه آزاد اروند دارای دانش آموختگان گردشگری است و انتظار می‌رود آنها به واحد گردشگری این سازمان منتقل شوند.

تصمیم مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند مستقیما با معیشت حداقل ۳ هزار خانوار ارتباط دارد و ضریب خطا باید صفر باشد تا کسب و کارهای این حوزه با چالش مواجه نشوند و فکر می‌کنم اکنون این شرایط مهیا نیست

از نگاه مثبت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به حوزه گردشگری سپاسگزارم اما تصمیم مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند مستقیما با معیشت حداقل سه هزار خانوار ارتباط دارد و ضریب خطا باید صفر باشد تا کسب و کارهای این حوزه با چالش مواجه نشوند و فکر می‌کنم اکنون این شرایط مهیا نیست.

تقریبا دو هفته از انتصاب مدیر فعلی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گذشته و تاکنون هیچ جلسه‌ای جلسه‌ای با فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آژانس‌های هواپیمایی، هتل‌ها، فرودگاه، راه آهن و بندر برگزار نکرده است و اینگونه تلقی می‌شود که وی انگیزه ندارد مدیر گردشگری باید فردی عملیاتی و اجرایی باشد و در همه ساعات شبانه‌روز پیگیر باشد.

کد خبر: ۱۴۷٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha