۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
«دورکاری» عشایر دیجیتال و کوچ اینترنتی
یادداشت؛

«دورکاری» عشایر دیجیتال و کوچ اینترنتی

کرمان- «دور کاری حاصل زندگی دوران کرونا است مقوله ای که البته در بحث راندمان اقتصاد مباحث زیادی را مطرح کرده است» این مطلب بخشی از یادداشت الهام پی پر کارشناس اینترنت برای بازار است.

الهام پی پر؛ بازاردورکاری نیز مساله ای بود که در بسیاری از مشاغل رخ داد و خیلی از مردم کرمان و ایران اسلامی از این فرصت به شکل خوبی استفاده کردند. دورکاری به افراد این فرصت را می دهد که از هر مکانی که می خواهند به وظایف خود بپردازند.

دورکاری روشی که هزینه ها را کاهش می دهد و هم برای کارمندان و هم کارفرماها به صرفه است و سازمان ها و شرکت ها هزینه کمتری را برای تجهیزات، سیستم و... متحمل می شوند و محدودیت زمانی و مکانی نیز ندارد و کارمندان در هر ساعتی از شبانه روز می توانند پروژه هایشان را در هر مکانی که هستند، انجام دهند. از سویی این شیوه از کار به افرادی که برای رفتن به محل کار با سختی های زیادی روبرو هستند کمک می کند تا از پتانسیل های فراموش شده خود بهره ببرند و زمینه توانمندسازی این افراد از جمله زنان خانه دار، معلولان و...نیز فراهم شود. البته آشنایی با کامپیوتر و برخی از نرم افزارها و... نیز برای دورکاری لازم است.

یک شغل شگفت انگیز
تصور کنید هر روز از هر محیطی که دلتان می خواهد در هر جغرافیایی بیدار شوید و کارها و پروژه های خود را انجام دهید، البته اگر از بیدار شدن سر یک ساعت معین هر روز در یک فضای تکراری لذت نمی برید و دوست ندارید هر روز در یک محل مشخص کارهای مشخصی را انجام دهید و در نهایت هم باز به یک مکان مشخص برگردید و هر روز همین روند را طی کنید می توانید به سبکی از زندگی روی بیاورید که می تواند برایتان شگفت انگیز باشد، سبکی به اسم کوچ گردی دیجیتالی که طی دو سال اخیر رایج شده است و می تواند راهی باشد برای پیدا کردن شرایط مناسبی برای زندگی بهتر.

دورکاری روشی که هزینه ها را کاهش می دهد و هم برای کارمندان و هم کارفرماها به صرفه است

در این روش کوچ گردی یا عشایری دیجیتالی هر جایی می تواند دفتر کار شما باشد، یا یک کافه در خیابانی خلوت یا رستورانی در ازمیر یا صحرای مصر؛ تصور کنید در سفر باشید و هم کارتان را انجام دهید و هم از دیدن جاهای جدید لذت ببرید البته فقط نیمه پر این لیوان را نباید دید و قبل از اینکه این روش را برای ارتزاق انتخاب کنید باید به نیمه خالی هم توجه کنید و مطمئن شوید که این سبک راضی تان می کند.

شما در این مدل کار کردن هر روز با یک کارفرمای جدید کار کنید، طبیعی است که باید با امنیت مالی تان هم خداحافظی کنید زیرا هر لحظه ممکن است پروژه های کمتری دست تان بیاید اما اکنون روش دورکاری در کشور کم کم دارد جا می افتد و شما می توانید در همان شغلی که هستید اگر امکان دورکاری دارید یک زندگی جدید را تجربه کنید. در این روش دوست شما لپ تاپ تان است و باید تمام چم و خم های کار با نرم افزارها و اپلیکیشن ها را بیاموزید.

شاید در ابتدا این شکل کار کردن جالب به نظر نمی آمد اما رفته رفته طرفداران زیادی پیدا کرد و پس از مطرح شدن کمپین « کار در هر جا» از سمت شرکت اینترنتی «ایر بی ان بی» بازار دورکاری داغ تر شد. شاید برایمان دور از تصور بود که روزگاری دور از دفترهایمان به کار بپردازیم اما امروز شاهد آن هستیم که شکل تازه ای از گردشگری نیز با دورکاری به وجود آمده و متخصصان در تعطیلات و یا در سفر، هتل، رستوران و کافه ها به انجام کار خود بپردازند.

کرونا و سیاست هایی که در پی شیوع این ویروس رایج شد سبک زندگی بسیاری را تغییر داد و حتی بسیاری از افراد از این فرصت استفاده کرده و به سفر رفتند و در همان حال کارشان را نیز انجام دادند یعنی کار و سفر با یکدیگر ادغام شدند. کارکنان شرکت ها با کنفرانس های مجازی و ویدیو کال و... با یکدیگر تعامل داشتند و با اینکه در یک محیط حضور نداشتند و شاید در جغرافیای دوردستی از هم به سر می بردند کار خود را انجام دادند.

سبکی جدید از کار
دورکاری که در ابتدای شیوع ویروس کرونا راهی برای کاهش سرایت ویروس و اعمال محدودیت ها بود حالا به روشی مناسب برای شرکت های زیادی شده و اکنون سبکی جدید از کار است. این روش به کمتر شدن ترافیک نیز کمک می کند و جلوی سفرهای غیرضروری و یا همان آمد و شد به محل کار را می گیرد. دورکاری حتی جلوی بسیاری از سفرهای کاری هزینه بر را نیز گرفت و این کاهش میزان ترددها آلودگی های زیست محیطی را نیز کم کرده است.

در این روش کوچ گردی یا عشایری دیجیتالی هر جایی می تواند دفتر کار شما باشد

آنطور که کارشناسان می گویند راندمان کاری کارکنانی که دورکاری می کنند بیشتر هم شده و حتی به درآمدزایی موسسات و شرکت ها کمک کرده است. پتانسیل دورکاری توسط فعالیت ها و کارها مشخص می شود شرکت ها با تهیه زیرساخت ها و تجهیزات فناوری و اطلاعات خود مایل به ایجاد فرهنگ تجاری نوینی هستند که این سبک از کار را به شکلی پایدار و ثابت کنند.

شرکت های بزرگ همیشه به دنبال نیروهای متخصص و کارآمد می گردند و گاهی بُعد مسافت سبب می شود تا نتوانند از تخصص برخی از افراد بهره مند شوند و دورکاری این امکان را فراهم می کند تا افراد از شهری دیگر با شرکتی در شهر دیگر همکاری کنند و سکونت در یک شهر مانع از کارکردن افراد با استارت آپ های موفق نمی شود.

دورکاری دوست صنعت گردشگری
درست است که دورکاری باعث شد تا سفرهای عمومی کم شود اما این شیوه از کار به افزایش سفرهای خصوصی افزود. بسیاری از کشورها در مقاصد گردشگری خود اقدام به ایجاد شرایطی کردند که افراد بتوانند کار خود را نیز به شکل دورکاری در سفر نیز انجام دهند.

برخی از کشورها هم که اقتصادشان به گردشگری وابسته بود در دوران کرونا و افزایش محدودیت های تردد بین المللی ضربه بدی خوردند و حالا با دادن فرصت سفر 12 ماهه سعی دارند تا ضربه مهلکی را که خوردند جبران کنند و خون تازه ای به رگ های صنعت گردشگری شان تزریق کنند.

البته این کشورها پیش شرط هایی را نیز برای افزایش درآمد خود برای دورکارهای پردآمد اعمال می کنند مثلا افراد باید حدود سه هزار دلار هزیه ویزای خود و خانواده شان را بپردازند و کشور میزبان نیز در مقابل تمامی امکانات رفاهی آنها را در طول یک سال فراهم می کند تا در روند کاری افراد ینز اختلالی وارد نشود و دورکار ها بتوانند به تمامی سیستم های محلی دسترسی داشته باشند و مالیاتی نیز نپردازند به این نوع کار اصطلاحا عشایر دیجیتال اطلاق می شود. اگر قبلا به دلیل نداشتن تعطیلات و مرخصی افراد باید کمتر سفر می کردند و یا زیر 10 روز به سفر می رفتند حالا می توانند حتی یک سال در سفر باشند و زمان زیادی را دور از دفاتر کاری و خانه هایشان بگذرانند.

زنده شدن جوامع محلی
جوامع محلی نیز از این قاعده مستثنی نبودند و دورکاری و افزایش سفرها به بازیابی آنها نیز کمک زیادی کرد چون بسیاری از افراد علاقه مند به حضور در روستاها و مناطق بکر هستند. البته داشتن اینترنت پرسرعت و میز کار در این مناطق مهم است و در این زمینه نیز شرکت های اینترنتی سعی کردند با امضای قراردادهایی با برخی اماکن به افرادی که از این روش کار استفاده می کنند کمک کرده و خود نیز از سود خوبی بهره مند شوند.

آنطور که کارشناسان می گویند راندمان کاری کارکنانی که دورکاری می کنند بیشتر هم شده و حتی به درآمدزایی موسسات و شرکت ها کمک کرده است

البته دورکاری اوقات فراغت خانواده ها را نیز بیشتر کرد و این فرصت را برای خانواده ها فراهم کرد تا مدت بیشتری را در کنار هم بگذرانند و برای وقتشان برنامه ریزی بیشتری کنند تا از کنار هم بودن بیشتر لذت ببرند و این روش کار را با لذت بیشتری ترکیب کرد به این شرط که توقع خانواده ها از شما بالا نرود.

این نوع کار می تواند معایبی را نیز داشته باشد که می تواند به کسب و کارها آسیب بزند معایبی از جمله نداشتن دانش کارکنان در زمینه کامپیوتر و ایجاد اختلالات حین کار و یا ترکیب کار و زندگی که انتظارات افراد خانواده را بالا ببرد و راندمان کاری فرد را کاهش دهد و کاهش تعاملات اجتماعی افراد، دور شدن کارکنان از فرهنگ سازمانی و استراتژی های سازمان و... که البته تمامی این معایب را می شود با برنامه ریزی و آموزش از میان برداشت. البته برخی از شرکت ها نیز راه اندازی شده اند که به شرکت هایی که تمایل دارند کارکنانشان دورکار باشند آموزش های لازم دورکاری را ارائه کنند.

در ایران به ویژه در کرمان برای دورکاری اغلب با سازمان تامین اجتماعی شما به مشکل برخواهید خورد البته به دلیل ماهیت سنتی این سازمان این چالش ها سابقه دیرینه دارد و تا امروز نیز به سختی توانسته است با فضای آنلاین خود را وفق دهد. پس از شیوع کرونا شرکت ها با تامین اجتماعی چالش های بیشتری داشتند و البته امروز انگار این سازمان سعی کرده که با واژه دورکاری نیز آشنا و دوست شود و بخشی از مشکلات بیمه و...افراد دورکار را برطرف کند.

کد خبر: ۱۴۶٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha