۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
واردات کالاهای سرمایه‌ای باید جایگزین کالاهای مصرفی شود| ضرورت افزایش توان صادراتی
کارشناس مسائل اقتصادی:

واردات کالاهای سرمایه‌ای باید جایگزین کالاهای مصرفی شود| ضرورت افزایش توان صادراتی

اصفهان - قمری، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: واردات کالاهای سرمایه‌ای مانند تکنولوژی باید جایگزین کالاهای مصرفی شود که این موضوع هم باعث جلوگیری از رانت در تجارت خارجی و هم باعث اشتغال آفرینی می شود.

احسان قمری در گفت و گو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه اولویت های اقتصادی دولت سیزدهم در سال جاری در ۶ سرفصل خلاصه می شود، اظهار داشت: حمایت از تولید داخل، اشتغال، ثبات قیمت کالاهای اساسی، ریشه کنی کرونا، برجام و ساماندهی سیستم بانکی این شش سرفصل اقتصادی دولت است.

وی با بیان اینکه سه سرفصل تولید داخلی، اشتغال و ثبات قیمت ها ارتباط مستقیمی با مهار تورم دارد، ابراز داشت: با توجه به نامگذاری سال جدید به نام «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» چنانچه دولت بتواند وظائف نظارتی و مدیریتی خود را به نحو احسنت انجام دهد شاهد افزایش رفاه و معیشت آحاد مردم خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی دولت را در بخش صادرات دانست و تصریح کرد: با توسعه تفکر صادرات و افزایش توان صادراتی کشور می توان امید داشت که ظرفیت‌های مطلوب اقتصادی در کشور شکوفا شود.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ تولید صادراتی توسط دولت در کشور نهادینه شود، خاطرنشان کرد: تولید برای رفع نیاز داخل و تولید برای صادرات دو مقوله جدا از همدیگر هستند که نباید به یک چشم به آنها نگاه کرد.

قمری با بیان اینکه در بخش تولید صادراتی باید در مورد واردات هم مدیریت‌های لازم انجام شود، گفت: این موضوعی است که کمتر تاکنون مورد توجه قرار گرفته است و متاسفانه بیش از آنکه به توسعه صادرات توجه شود حجم تجارت خارجی مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از سوی گمرک حجم تجارت خارجی ۱۰۱میلیارد دلار اعلام شده است، افزود: این موضوع نباید ما را فریب دهد چراکه از این رقم بیش از ۵۰ میلیارد دلار از حجم تجارت خارجی مربوط به واردات بوده است.

ارزش هر تن کالای وارداتی، ۳ برابر کالای صادراتی
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های دولت در بخش مدیریت واردات باید حرکت از واردات کالاهای مصرفی به سمت کالاهای سرمایه‌ای باشد، اضافه کرد: ارزش هر تن کالاهای وارداتی طی سالیان اخیر حدود سه برابر کالاهای صادراتی بوده که این موضوع تغییر چندانی نکرده است.

وی با اشاره به اینکه دولت لازم است به جای واردات کالاهای مصرفی که طی سالیان اخیر رواج داشت توجه بیشتری بر روی واردات تکنولوژی داشته باشد، تاکید کرد: این موضوع هم باعث جلوگیری از رانت در تجارت خارجی و هم باعث اشتغال آفرینی در سطح کشور می شود.

کد خبر: ۱۴۶٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha