۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
 متولی واحد برای ساماندهی نسخه الکترونیک وجود ندارد
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

متولی واحد برای ساماندهی نسخه الکترونیک وجود ندارد

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: هنوز در عمل متولی واحد برای ساماندهی نسخه الکترونیک وجود ندارد و با توجه به سوالاتی که نمایندگان مطرح کردند عملا اجرای نسخه الکترونیک پیشرفت ۹۹ درصدی ندارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، زهرا شیخی در تشریح نشست شامگاه گذشته( ۲۸ فروردین‌ ماه) کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی آخرین اقدامات صورت‌ گرفته برای اجرای کامل نسخه الکترونیک سلامت با حضور مدیران عامل بیمه سلامت ایران، تامین اجتماعی، بیمه سلامت نیروهای مسلح، بیمه مرکزی، معاون توسعه و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو و سازمان نظام‌ پزشکی خبر داد و گفت هرکدام از دستگاه‌های مربوطه گزارشی در مورد روند اجرا و پیشرفت نسخه الکترونیک ارائه کردند؛ در این رابطه برای نخستین‌ بار بودجه سلامت الکترونیک در بودجه ۱۴۰۱ حدود ۳۰ برابر شده در واقع حدود ۷ هزار میلیارد ریال بوده که توسط مجلس انقلابی و با تلاش های کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و کمیسیون تلفیق و کمک دولت انجام شد.

وی ادامه داد: اقتصاد دیجیتال از مزایای بودجه ۱۴۰۱ است و بر اساس گزارش ارائه شده در بحث نسخه الکترونیک بیش‌از ۱۵۰ شرکت مجوز کسب‌ و کار الکترونیک را اخذ کردند و این به منزله حمایت از جوانان فعال در کسب‌ و کار پویا است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم یادآور شد: مسئولان وزارت بهداشت مطرح کردند که هدف ما برای ایجاد یک سامانه یکپارچه برای بحث نسخه الکترونیک ایجاد یکپارچگی در اطلاعات بهداشتی و درمانی آحاد مردم در سراسر کشور و افزایش سرعت ارائه خدمات در مراکز ارائه‌ دهنده خدمات سلامت و دیگر اهدافی است که به‌نظر می‌رسد با توجه به گزارش ارائه‌ شده هنوز این هدف خیلی محقق نشده‌است.

شیخی ادامه داد: مسئولان بیمه سلامت توضیحات زیادی در مورد اقدامات انجام‌ شده ارائه کردند و به گفته‌ رییس آن روند تحقق نسخه الکترونیک تاکنون ۹۹ درصد و پیشرفت آن در مراکز غیردولتی و دانشگاهی بهتر و پرداخت‌های بیمه‌ای بر اساس نسخه الکترونیک بوده است؛ طبق گزارش از ۱۰۳ هزار پزشک ۹۹ هزار پزشک به‌طور کامل نسخه الکترونیک را اجرا کردند و به‌ طور میانگین در سراسر کشور به گفته‌ی رییس بیمه سلامت ۹۵ درصد اجرا شده که در استان هایی مانند آذربایجان شرقی و کهگیلویه و بویراحمد تا ۹۹ درصد و استان هایی مانند تهران و خراسان‌رضوی هم کمترین آمار اجرای نسخه الکترونیک را به خود اختصاص دادند.

شیخی یادآور شد: به گفته رییس بیمه سلامت در سال ۹۹، ۹۱ میلیون و در ۱۴۰۰، ۹۵.۶ میلیون نسخ سرپایی الکترونیک انجام و و در مطب‌های فعال هم ۹۲ درصد اجرا شده است.

وی یادآور شد: سازمان نظام‌پزشکی نگرانی خود در رابطه با بحث امضای الکترونیک را مطرح و تاکید کرد که که کارت‌های جدید با امضای الکترونیک صادر کردند و تقریباً صددرصد انجام‌ شده اما مشکل اصلی دستگاه‌ها کارت خان مخصوص امضای الکترونیک بود که در کل کشور مستقر نیستند و یا مثلاً در مراکز درمانی بیمارستانی هنوز به‌ طور کامل پوشش داده نمی‌شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یادآور شد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده هنوز در عمل متولی واحد برای سامان دهی نسخه الکترونیک نداریم یعنی با توجه به سوالاتی که نمایندگان مطرح کردند و دغدغه‌هایی که دارند و همچنین اتفاقی که در میدان عمل می‌افتد عملاً این موضوع را لمس نکردیم که اجرای نسخه الکترونیک پیشرفت ۹۹ درصدی دارد.

شیخی ادامه داد: مشخص کردن متولی واحد برای عملیاتی کردن نسخه الکترونیک برای ما مهم است که هر چه سریع‌ تر باید تکلیف آن مشخص شود و با توجه به اینکه متولی اصلی نظام سلامت وزارت بهداشت است به‌ طور قطع ساماندهی و نظم بخشیدن به آن بر عهده وزارت بهداشت است که باید حتما انجام شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: یکی از ایراداتی در تمامی گزارش‌ها که بسیاری از مشکلات به آن مربوط است بحث کدینگ ها و بانک اطلاعات دارویی است که هنوز کامل نشده و سازمان غذا و دارو مطرح می کند که به ما سپردند استعلام اصالت دارو انجام دهید و دارند انجام می‌دهند و زمان می‌خواهند تا کدینگ دارو را کامل کنند و در وهله نخست باید کدینگ داروها را انجام و سپس به تجهیزات پزشکی ورود کنند. البته مشکلات دیگری مانند سرعت اینترنت هم وجود دارد یعنی علاوه‌ بر نبود کامل کدینگ ها و بانک اطلاعات با مشکل سرعت اینترنت هم مواجه هستیم و در تمام کشور یکسان نیست؛ وقتی دسترسی به اینترنت ممکن است برای همه پزشکان در تمامی مناطق یکسان نباشد هدف وزارت بهداشت این است که درگاه یکپارچه تبادل اطلاعات سلامت ایجاد و تمامی سامانه‌های مختلف به آن وصل تا مسائل و مشکلات هرچه سریع‌ تر حل شود.

وی افزود: در نهایت قرار شد جلسه تکمیلی در هفته‌های آتی برگزار شود و راهکارهای نواقص و آسیب‌های مطرح شده در نشست امروز ارائه شود، ضمنا زمان بندی مشخص برای پاسخ هر کدام از دستگاه ها به منظور ارائه گزارش به کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون تعیین شد.

کد خبر: ۱۴۶٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha