۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
غیرفعال بودن بیش از ۱۲ هزار واحد تولیدی در کشور
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور اعلام کرد

غیرفعال بودن بیش از ۱۲ هزار واحد تولیدی در کشور

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: ۲۱۵ مورد از مشکلات واحدهای تولیدی در ۱۰ محور شناسایی شده و در این زمینه خط قرمز دولت، جلوگیری از تعطیلی این واحدها است.

به گزارش بازار، صدیف بیک‌زاده امروز در پایان نخستین جلسه‌ی این ستاد در سال جدید، با اشاره به اینکه مشکلات بانکی، مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی، بازار تولیدات واحدهای صنعتی، تأمین مواد اولیه و همچنین زیرساخت‌های آب، برق و گاز، از جمله مشکلات واحدهای تولیدی کشور است، افزود: در جلسه امروز برنامه‌های ستاد در سال ۱۴۰۱ و اولویت‌ها تشریح شد که از جمله اولویت‌ها، اشتغال واحدهای فعلی و همچنین احیای واحدهای راکد و نیمه فعال است.

وی اضافه کرد: برای رفع مشکلات ذکر شده، در قالب طرح‌هایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بسته‌های تشویقی، به مراجع ذیربط پیشنهاد شده است ضمن اینکه در این زمینه تعدادی از بسته‌ها در اسفند ۱۴۰۰ توسط ستاد اقتصادی دولت، ابلاغ شد.

بیک زاده در ادامه با بیان اینکه بیش از ۱۲ هزار واحد تولیدی راکد و غیرفعال در کشور وجود دارد که ۷۰ درصد آن‌ها قابلیت فعال شدن دارند، گفت: بخشی از این واحدها به دلیل وصول نشدن مطالبات، از سوی بانک‌ها تملک شده اند که با دستور رئیس جمهوری در قالب برگرداندن واحدها به سرمایه‌گذاران اولیه، تاکنون تعدادی از آن‌ها به ذینفع اولیه برگردانده شده است.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید افزود: در سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد راکد و غیرفعال، فعالسازی شد و در تلاش هستیم بیش از یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی که توسط بانک‌ها تملک شده بود را به مالکان اولیه بازگردانیم.

بیک زاده ادامه داد: همچنین در کشور ۱۶ هزار واحد صنعتی که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند وجود دارد که فعال سازی این ظرفیت‌های خالی، یکی از اولویت‌های اساسی در سال ۱۴۰۱ است.

وی گفت: هفت هزار واحد صنعتی نیمه تمام در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار واحد بالای ۸۰ درصد و پنج‌هزار واحد بین ۶۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و با شناسایی مسائل و مشکلات آن‌ها به دنبال فعال‌سازی آن‌ها هستیم.

بیک زاده افزود: حدود ۵۳ هزار واحد صنعتی بین صفر تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در کشور وجود دارد، اما اولویت ما رسیدگی به مسائل و مشکلات واحدهایی است که پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارند و دارای ظرفیت اشتغال بالاتری هستند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور درباره پرونده مشکلات "طرح کارخانه سیمان دهلران" که در جلسه امروز مطرح شد، گفت: برای این کارخانه سیمان، تا کنون ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و دارای بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که در جلسه امروز مقرر شد با تصمیمات اتخاذ شده درباره این طرح، کارخانه سیمان دهلران تا پایان آبان‌ماه به بهره‌برداری برسد.

بیک‌زاده درباره مشکلات کلان مالی و تامین زمین برای تعدادی از واحدهای تولید بتن در شمال شرق استان تهران و تمدید پروانه بهره برداری این واحدها هم افزود: مشکلات این واحدها هم امروز بررسی شد که بیش از ۵۰ واحد را شامل می‌شود

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور تاکید کرد: با توجه به خط قرمز دولت که جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است، مقرر شد پروانه فعالیت این واحدها تمدید و مشکلات آن‌ها در کمیته‌های ذیربط بررسی شود.

کد خبر: ۱۴۵٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha