۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷
تجارت خارجی غیرنفتی کشور رکورد ۱۰۰ میلیارد دلاری را به ثبت رساند
مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک:

تجارت خارجی غیرنفتی کشور رکورد ۱۰۰ میلیارد دلاری را به ثبت رساند

همدان - مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک گفت: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۰ با تبادل ۱۶۲ میلیون تن کالا با کشورهای جهان، رکورد ۱۰۰ میلیارد دلاری را به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ حسین کاخکی بعدازظهر سه شنبه در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل گمرک استان همدان بابیان اینکه کشمکش ها در سراسر دنیا برای افزایش سهم اقتصاد و تجارت عامل کلیدی آن است، گفت: ایران پل بین شرق و غرب است و استان همدان نیز در مجاورت دو استان بزرگ صنعتی است و از مزایای آن کشاورزی، قرارگیری در تقاطع شرق و غرب و راهروی پرواز های هوایی را می توان نام برد.

وی بابیان اینکه همدان طبق پیشینه خود نیاز به توجه بیشتر دارد چرا که با وجود جاذبه های گردشگری، مزیت های اقتصادی و مردمان خونگرم از استان های کلیدی در پهنه اقتصادی کشور است، افزود: نقش اصلی گمرک تسهیل تجارت در راستای قوانین است که می‌توان در این راستا از روش های فناورانه و تکنولوژی روز نیز استفاده کرد.

مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک عنوان کرد: سال ۱۴۰۰ رکورد تجارت ایران با ۱۰۰ میلیارد دلار شکسته شد و نیاز است با تلاش و پیگیری این مبلغ را در کشور افزایش دهیم

تجارت خارجی غیرنفتی کشور با تبادل ۱۶۲ میلیون تن کالا با کشورهای جهان، رکورد ۱۰۰ میلیارد دلاری را به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد رشد داشته است

وی اظهار کرد: تجارت خارجی غیرنفتی کشور با تبادل ۱۶۲ میلیون تن کالا با کشورهای جهان، رکورد ۱۰۰ میلیارد دلاری را به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد رشد داشته است.

دبیر اتاق بازرگانی استان همدان نیز گفت: انتظار داریم در گمرک کشور به استانداردهای جهانی برسیم و تمامی شاخص های وظایف گمرکی را در سطح استاندارد های جهانی ارتقا دهیم.

طاهره ایزدی با بیان اینکه فعالان حوزه اقتصادی استان همدان در اتاق بازرگانی اذعان دارند، در سال های اخیر مشکل پیچیده، غیر قابل حل و تنش زایی با گمرک نداشتند، ادامه داد: شرایط تعهد ارزی و مباحث پیرامون آن و نرخ تعرفه‌ها گاهی باعث دلخوری می‌شد، اما هیچ خلایی در اقتصاد استان اتفاق نیفتاد.

دبیر اتاق بازرگانی استان همدان ضمن خیر مقدم به محمدی مدیر کل جدید گمرک استان همدان با تاکید بر اینکه امیدوارم گمرک استان در جایگاه خود مسیر درست را طی کند، افزود: نگاه ما به گمرک در استان همدان و کشور به عنوان پشتیبان تولید است.

گمرک را از همه سازمان‌های موجود در استان همدان بالاتر می‌بینیم
وی با اشاره به اینکه گمرک را تنظیم گر اقتصاد و سازمانی که متولی تجارت است، می‌دانیم، بیان کرد: گمرک را از همه سازمان‌های موجود در استان همدان بالاتر می‌بینیم.

ایزدی با اشاره به اینکه گمرک در نگاه کشوری مظلوم است و تیتر خبر ها نیست اما نقش اساسی دارد، ادامه داد: انتظار داریم در گمرک کشور به سمت استانداردهای جهانی برویم و تمامی شاخص های وظایف گمرکی را در سطح استاندارد های جهانی ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه با نگاه واقع بینانه به کشور می‌بینیم که در مسیری هستیم که روند میانگین تاریخی رشد ما تغییری نکرده است، افزود: شاید جهش‌های کوتاهی داشته باشم ولی تغییری ایجاد نشده و یک معجزه اقتصادی برای ما رخ نداده است.

با ادامه تحریم‌ها ظالمانه، محدودیت درآمد نفتی، افت سرمایه گذاری داخلی، تداوم ضعف سرمایه گذاری خارجی، عدم جهش در تقاضاهای جدید جهانی روبرو هستیم و از طرفی کرونا همه جهان و ما را در مسیر خود آزرده است

دبیر اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه ساختارها، ریشه‌ها و متغیرها هیچ تغییری نکرده اند، اضافه کرد: با ادامه تحریم‌ها ظالمانه، محدودیت درآمد نفتی، افت سرمایه گذاری داخلی، تداوم ضعف سرمایه گذاری خارجی، عدم جهش در تقاضاهای جدید جهانی روبرو هستیم و از طرفی کرونا همه جهان و ما را در مسیر خود آزرده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی هستیم که می‌بینیم در ۵۰ سال گذشته رشد اقتصادی ما از ۱.۹۸ درصد بالاتر نرفته است، عنوان کرد: از طرفی نقدینگی رشد بالایی دارد و در حدود به ۲۵ تا ۳۵ رصد نوسان دارد و هنوز هم نرخ دو رقمی تورم را شاهد هستیم.

ایزدی با اشاره به اینکه هنوز هم قدرت کاهش خرید خانوار را روز به روز در سفره مردم می‌بینیم و کاهش ارزش پولی تا سه هزار و ۵۰۰ برابر بوده است، ادامه داد: کاهش نقدینگی و درآمد دولت و مسئله آب و امنیت غذایی وجود دارد و در این شرایط همه ما وظیفه داریم به سمتی برویم که به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم.

فراموش نکنیم که فاصله ما با شاخص‌های جهانی متفاوت است و برای رشد فقط به رشد داخلی ایران نگاه نکنیم و خود را در متغیرهای جهانی تغییر دهیم

وی افزود: انتظار داریم درحالی که رشد می‌کنیم، فراموش نکنیم که فاصله ما با شاخص‌های جهانی متفاوت است و برای رشد فقط به رشد داخلی ایران نگاه نکنیم و خود را در متغیرهای جهانی تغییر دهیم.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان نیز در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل گمرک استان همدان گفت: نرخ رشد استان همدان ۷.۵ درصد تعیین شده و گمرک می تواند در این نرخ رشد تاثیر بسزایی گذاشته و آن را تقویت کرده و از تولید حمایت کند.

ظاهر پورمجاهد گفت: گمرک از مهم‌ترین سازمان های پشتیبانی تولید، افزایش صادرات و تسریع واردات استان است و این بخش نیاز به پیشرفت و افزایش آمار صادرات و واردات دارد.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان تاکید کرد: در استان همدان با افزایش همدلی، ارتباط و پیگیری در کارها می‌توانیم به تولید و بهبود شرایط اقتصادی کمک کنیم.

کد خبر: ۱۴۳٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha