۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
واردات روغن غیر استاندارد زیتون به کشور واردات
رئیس شورای ملی زیتون ایران : خودکفایی با واردات روغن پومیس بی معنا است

واردات روغن غیر استاندارد زیتون به کشور واردات

رئیس شورای ملی زیتون ایران از بی نتیجه ماندن خودکفایی در صنعت زیتون به واسطه واردات روغن پومیس خبر داد و گفت واردات این روغن بی‌کیفیت در حالی است که طبق استاندارد ۱۴۴۶ و استاندارد شورای جهانی زیتون، واردات و مصرف این نوع روغن زیتون ممنوع است.

خبرگزاری بازار- مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون ایران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر وضعیت بازار زیتون خراب است و با توجه به شیوع بیماری کرونا حدود ۹۵ درصد از واحدهای ما رو به تعطیلی هستند و هیچگونه عرضه ای در بازار ندارند.

عباسی افزود: از آنجایی که در سالهای اخیر در ایران، مسئولین بر مصرف زیتون و روغن زیتون تاکیدی نداشتند بنابراین شاهد هستیم که زیتون جزو سبد خانوارجایگاه  ۳۷ را دارد و با توجه به اینکه در وضعیت های بحرانی مردم بیش از ۲۵ رقم کالا خریداری نمی کنند لذا دیگر نوبت به خرید و مصرف زیتون توسط مردم نمی رسد.

عباسی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته، زیتون از دسته کالاهایی است که در ردیف اول تا دهم قرار دارد و همین امر باعث شده در شرایط بحرانی مانند الان ضربه کمتری ببینند.  

این فعال صنعت زیتون اظهار داشت: درواقع صنعت زیتون ما ضربه اول را به دلیل بی توجهی در سنوات گذشته خورده و دومین ضربه را نیز پس از اتفاقات اخیر و شیوع بیماری کرونا متحمل شده است.

۲۵ درصد از تولیدات زیتون کشور صنعتی و مابقی سنتی است

رئیس شورای ملی زیتون ایران درخصوص تعداد واحدهای فعال تولیدکننده زیتون در کل کشور گفت: براساس آماری که موجود است در کل کشور ۴۵ واحد استحصال روغن داریم و بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد نیز بصورت مشترک با صنایع غذایی در حوزه صنایع تبدیلی فعالیت میکنند.

 عباسی در ادامه با بیان اینکه در صنایع تبدیلی دو نوع واحد صنعتی و سنتی وجود دارد، افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ واحد سنتی در کشور وجود دارد که محصولات خود را به صورت فله ای در بازار رودبار، زنجان، قزوین و حتی تهران ارائه می کنند.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر ۲۵ درصد از محصولات صنعت زیتون ما به صورت برند و مابقی به صورت فله‌ای عرضه می شود.

عباسی در خصوص میزان تولید کل زیتون کشور نیز گفت: بر اساس آمار موجود، امسال ۱۱۰ الی ۱۲۰ هزار تن زیتون تولید داشتیم که حدود ۴۵ الی ۵۰ درصد  از این تولیدات برای استحصال روغن زیتون مورد استفاده قرار گرفته و مابقی برای تولید کنسرو زیتون صرف شده است.

در چنین وضعیت‌های بحرانی می شود تصمیم های بهتری گرفت و اجازه واردات روغن زیتون را نداد آنهم در شرایطی که باغداران ما اعلام می کنند روغن وکنسروی شان روی دست شان مانده است

میزان کل مصرف زیتون در کشور ۱۰ هزار و ۶۰۰ تن است

این فعال بخش زیتون کشور گفت: بر اساس آماری که در سال ۹۷-۹۸  به دست ما رسید میزان تولید روغن زیتون ما در سطح کل کشور ۷۱۰۰ تن و میزان واردات مان نیز بر اساس آمار گمرک ۳۵۰۰ تن بود. به این ترتیب میزان مصرف کل کشور، ۱۰ هزار و ۶۰۰ تن بوده است.  

عباسی افزود: امسال تلاش بخش خصوصی با نظارت جهاد کشاورزی این بود که این حجم از واردات را نیز در کشور تولید کنیم و علیرغم اینکه تلاشهای ما مثمر ثمر واقع شد اما کشاوران، صنایع تبدیلی و باغداران مان نتوانستند از این امر بهره مند شوند. چون در فصل برداشت روغن زیتون متاسفانه روغن زیتون بی‌کیفیت وارد شد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث روغن زیتون امسال بحث خودکفایی مطرح بود اما بخش دولتی در تصمیمات کلانی که گرفته می شود غالبا نظرات بخش خصوصی را جویا نمی‌شوند. لذا این عامل بزرگترین ضربه ای است که به صنایع تبدیلی و باغداران ما وارد می‌کند.

عباسی گفت: در بحث مصوبات قانونی ما عنوان می شود که دولت باید با بخشنامه‌ای قوانین را اعمال کند که این بخشنامه ها را افراد تئوریسین می نویسند و در عمل با صنعت ما آشنایی ندارند.

وی افزود: لذا به یکباره می بینیم که در فصل برداشت زیتون اجازه واردات روغن زیتون می دهند یا در فصل برداشت روغن زیتون نظارت به یکباره افت می کند و باعث می شود روغن های بی کیفیت وارد کشور شود.

رئیس شورای ملی زیتون ایران گفت: در چنین وضعیت‌های بحرانی می شود تصمیم های بهتری گرفت و اجازه واردات روغن زیتون را نداد آنهم در شرایطی که باغداران ما اعلام می کنند روغن وکنسروی شان روی دست شان مانده است.

عباسی در پایان تاکید کرد: اخذ تصمیمات این‌چنینی باید با نظر خواهی بخش خصوصی باشد نه اینکه بخش دولتی کارش را انجام بدهد و پس از به ریختن تنظیم بازار از ما نظرخواهی کنند.

کد خبر: ۱۴٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha