۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
نگرانی هایی از تبعات حذف ارز ترجیحی|شکاف ها چگونه پر خواهد شد؟
در گفتگو با بازار بررسی شد؛

نگرانی هایی از تبعات حذف ارز ترجیحی|شکاف ها چگونه پر خواهد شد؟

بیرجند- رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند نگرانی هایی را از تبعات حذف ارز ترجیحی مطرح کرد و گفت: در بحث تورمی نمی‌دانم دولت چگونه می‌خواهد این شکاف را پر کند.

بازار؛ گروه استان ها: طرح ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی به قیمت مناسب در کشور قرار بود اجرایی شود اما آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که تخصیص این ارز به اهداف پیش‌بینی شده نرسید، زیرا مجرای توزیع آن درست نبود و تخصیص این ارز رانت‌های بسیاری را ایجاد کرد و به صورت غیرمستقیم بر افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم نیز اثر گذاشت.

اما اکنون مطرح شدن حذف این ارز نیز نگرانی هایی را ایجاد کرده و از منظر کارشناسان اگر چه این ارز حذف شود خوب است چون تک نرخی شدن جلوی خیلی از رانت‌ها و امتیازات را می گیرد اما می تواند تبعات تورمی نیز داشته باشد که فشار بر قشر ضعیف جامعه و مصرف کننده نهایی را به دنبال خواهد داشت و باید برای آن برنامه ریزی اصولی و عملیاتی انجام شده باشد.

علیرضا خامه زر رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند درباره تصمیم مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به خبرنگار بازار گفت: اولویت اول در اقتصاد، معیشت مردم و کالاهای اساسی از جمله دارو و یکسری کالاهایی است که مستقیماً با واردات ارتباط دارند و بحث عرضه آنها خیلی مهم است.

وی با اشاره به اینکه انتظارات مردم را باید به این موارد اضافه کنیم، افزود: مخصوصاً بحث تورم که همه آنها به نتیجه مذاکرات وین گره خورده است.

وی ادامه داد: همه این معادلات را کنار هم بگذاریم گمان می‌کنم اصلاً صلاح نبود در این زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی حذف شود و بخواهیم به نوع دیگری توسط یارانه و یا کارت آن را جبران کنیم.

خامه زر با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ کلاً به صلاح کشور نبود گفت: اما در آن زمان لازم بود این کار صورت گیرد و به صورت یارانه به مردم تعلق گیرد به خصوص در مورد مواد غذایی، نهاده‌های دامی و دارو که از همه مهم‌تر است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند اضافه کرد: اینکه این ارز حذف شود خوب است چون اگر تک نرخی شویم جلوی خیلی از رانت‌ها و امتیازات گرفته می‌شود و همه در یک فضای مساوی قرار می‌گیرند و تجار و بازرگانان و تولید کنندگان می‌توانند در فضای مساوی نسبت به واردات کالا اقدام کنند ولی تبعات تورمی که دارد قطعاً خودش را نشان می‌دهد و فشار بر قشر ضعیف جامعه و مصرف کننده نهایی کالا خواهد آورد.

وی با توجه به اینکه تفاوت ارز ۴۲۰۰ و نیمایی که جدیداً در موردش بحث می‌کنند حدوداً ۶ برابر است. تصریح کرد: در بحث تورمی نمی‌دانم دولت چگونه می‌خواهد این شکاف را پر کند.

در کل حذف ارز ۴۲۰۰ در این زمان و بازار فعلی سخت و سنگین خواهد بود که قطعاً باید شبکه‌های توزیع مدیریت شود تا اقلام با قیمت مناسب بدست مردم برسد در غیر این صورت نارضایتی‌های عمومی را خواهیم داشت


وی ادامه داد: در خصوص بن کارت‌ها هم اطلاعی ندارم که آیا آنقدر کار کارشناسی شده است که در قالب بن کارت به مردم اختصاص داده شود یا نه که این تفاوت را جبران کند چون زیرساخت‌های بزرگ الکترونیکی لازم دارد تا بتوانیم به قشر هدف و آسیب پذیر اجتماع برسانیم.

حذف ارز ۴۲۰۰ در شرایط فعلی سخت خواهد بود
وی معتقد است: در کل حذف ارز ۴۲۰۰ در این زمان و بازار فعلی سخت و سنگین خواهد بود که قطعاً باید شبکه‌های توزیع مدیریت شود تا اقلام با قیمت مناسب به دست مردم برسد و آن تفاوت را جبران کند در غیر این صورت نارضایتی‌های عمومی را خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند تاکید کرد: در بحث نهادهای دامی این ارز بسیار مهم است و این مورد خود به خود بحث دو نرخی را ایجاد می‌کند که به طور مثال باید بگوییم تخم مرغ دولتی چه قیمت و آزاد چه قیمت؟ همینطور در مورد گوشت و دیگر موارد این موضوع را خواهیم داشت.

خامه زر با بیان اینکه بحث نهادهای دامی با توجه به اینکه اکثراً وارد می‌شود بسیار مهم است، افزود: در خصوص گندم به همین ترتیب است و با توجه به تعهدات روسیه و تفاوتی که نرخ جهانی گندم رقم خواهد زد، نگرانی‌هایی وجود دارد.

وی یادآور شد: برای دانه‌های روغنی نیز به همین ترتیب خواهد بود، برای روغن که کالایی اساسی در سبد خانوار است ارز ۴۲۰۰ پرداخت می‌کردیم.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مدیریت شده انجام شود
رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در هر صورت اگر این قضیه مدیریت نشود آثار تورمی جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در محاسبات واردات ما نیز هنوز ارز ۴۲۰۰ مبنا قرار دارد که این مورد را هم اگر در نظر بگیریم خود به خود حقوق ورودی ما نیز ۵ تا ۶ برابر خواهد شد پس کالا در مبدا نیز گران می‌شود، حالا تصور کنید حقوق ورودی هم چند برابر شود، عملاً جامعه و قشر آسیب پذیر تحمل همچنین تورمی را نخواهد داشت و ما به عنوان یک کارشناس هشدارش را خواهیم داد.

خامه زر در پاسخ به اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد نمی‌دانیم اما امیدواریم که هر دو مورد با هم توسط دولت اجرایی نشود.

وی یادآور شد: در سال جاری ۳.۲ میلیارد دلار دارو وارد کرده‌ایم که قطعاً بخش اعظم آنها در جهت بیماران خاص بوده و بابت این قضیه دولت حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان یارانه داده است، که تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان بابت این ۳.۲ میلیارد دلار یارانه دارو داده‌ایم که اگر ارز ۴۲۰۰ حذف شود می‌شود ۶۰ هزار میلیارد تومان و این رقم به هزینه واردات اضافه خواهد شد و تأثیر آن قطعاً به افراد ضعیف جامعه که حتی پوشش بیمه‌ای ندارند بسیار زیاد است.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند تاکید کرد: دولت باید در بحث دارو فکری بکند که دارو با قیمت مناسب‌تری به دست مردم برسد که باز هم به بحث مدیریت بر می‌گردد.

کد خبر: ۱۴۲٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha