۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
افزایش تقاضای برنج به بحران غذایی منجر می شود؟
گرانی گندم قیمت جهانی برنج را افزایش داد

افزایش تقاضای برنج به بحران غذایی منجر می شود؟

در یک سال اخیر قیمت جهانی گندم جهانی بیش از 65 درصد گران شده که حدود 30 درصد ان در یک ماه اخیر و تحت تاثیر جنگ اوکراین روسیه بوده است. همین موضوع باعث گرانی برنج هم شده است.

بازار، گروه کشاورزی: بر اساس داده های سال ۲۰۲۱، چین بزرگترین واردکننده برنج "غیر باسماتی" در جهان است و پس از آن فیلیپین قرار دارد و ایران در جایگاه دهم قرار دارد.

اما این روزها مساله در بازار جهانی برنج ، گندم و خوراک دام است! بله! در حالی که و حدود دو سوم جمعیت جهان برنج را به عنوان یک وعده غذایی اصلی می دانند با گران شدن گندم و جو و ذرت هم زمان با بحران در منطقه روسیه - اوکراین قیمت ها در مواد غذایی به شدت بالا رفته و چین با استفاده از اصل کالای جانشین به فکر خرید برنج های کم کیفیت و نیمه هند برای خوراک دام کرده است .

گندم در یکسال گذشته بیش از 65 درصد افزایش یافته که حدود 30 درصد آن در یک ماه گذشته به وقوع پیوسته است در حالی که برنج در یک ماه گذشته 6.26 درصد و در یکسال گذشته حدود 21.5 درد افزایش را بخود دیده است

گندم در یکسال گذشته بیش از 65 درصد افزایش یافته که حدود 30 درصد آن در یک ماه گذشته به وقوع پیوسته است در حالی که برنج در یک ماه گذشته 6.26 درصد و در یکسال گذشته حدود 21.5 درد افزایش را بخود دیده است .

افزایش تقاضای برنج به بحران غذایی منجر می شود؟

در نمودار زیر لیست بزرگترین کشورهایوارد کننده جهان را می بینید:

افزایش تقاضای برنج به بحران غذایی منجر می شود؟

رویترز، در این باره نوشت: تقاضای آسیایی ها برای برنج در حال حاضر بالاست و هدف آن تغذیه حیوانات است.

چین، بزرگترین واردکننده جهان، واردات برنج هندی را برای نزدیک به ۳۰ سال ممنوع کرده بود و سپس در اواخر سال ۲۰۱۹ با هدف تغذیه حیوانات، دوباره از آن وارد کرد.

موضوع دیگر تقاضای بالای برنج از چندین دسته در سراسر جهان به عنوان جایگزینی برای گرانی گندم و محصولات مذ نظر قرار گرفته که با توجه به تورم بالای مواد غذایی به نظر می رسد باید توجه بیشتری در این باره را مدنظر قرار داد.

طوفان گرسنگی ؟!

نتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه هشدار داد جنگ اوکراین ممکن است به طوفانی از گرسنگی در بسیاری از کشورهای جهان منجر شود.

آقای گوترش در جریان یک نشست خبری در دبیرخانه سازمان ملل در نیویورک به رسانه‌ها گفت: «اوکراین یک آتش است و این کشور جلو چشم جهانیان در حال سوختن است. ما باید تمام تلاشمان را برای جلوگیری از یک طوفان گرسنگی و فروپاشی نظام غذایی جهانی انجام دهیم.»

روسیه و اوکراین از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان غلات جهان به شمار می‌روند. حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو، پیشاپیش قیمت مواد غذایی در بسیاری از کشورهای جهان را بالا برده و نگرانی از کمبود آذوقه در کشورهای اروپایی را باعث شده است.

دبیر کل سازمان ملل با هشدار نسبت به عواقب وخیم ادامه جنگ گفت: «به دلیل توقف تولید محصولات کشاورزی در اوکراین و روسیه، آثار جنگ احتمالا دامنگیر ضعیف‌ترین مردمان خواهد شد و بذر بی‌ثباتی سیاسی و ناآرامی در سراسر جهان را خواهد پراکند... این جنگ به مرزهای اوکراین محدود نمی‌شود.»

افزایش جهانی گندم و ذرت باعث افزایش تقاضای خوراک برای برنج شد

چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان برنج در سراسر جهان است، زیرا برخی از انواع برنج را نیز صادر می کند. اما با این حال و با توجه به وضعیت بحران مواد غذایی تصمیم به واردات برنج از هند کرده است.

اینفو گرافی زیر میزان تولیدات کشورهایی که بیشترین تولید را دارند نشان می دهند.

تجسم بزرگترین تولیدکنندگان برنج جهان

کد خبر: ۱۴۱٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha