۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵
از اقدامات انجام شده در ۱۴۰۰ تا برنامه‌های پیش‌روی مرکز مبارزه با پولشویی در ۱۴۰۱
رئیس مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس تشریح کرد

از اقدامات انجام شده در ۱۴۰۰ تا برنامه‌های پیش‌روی مرکز مبارزه با پولشویی در ۱۴۰۱

جعفروندآذر، رئیس مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۰ و همچین برنامه‌های آتی این مدیریت در سال پیش‌رو را تشریح کرد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، رئیس مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اقدامات این مرکز طی سال جاری اظهار کرد: مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس در راستای اجرای تکالیف قانونی و آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی مبارزه با پولشویی با مشارکت در کارگروه ملی ارزیابی ریسک به منظور تدوین «سند ملی ریسک» و نیز ایجاد دو کارگروه اختصاصی «آسیب‌پذیری بازار سرمایه» و «ارزیابی ریسک شمول مالی» در سطح موارد کلان اقدام کرد.

صابر جعفروند آذر ادامه داد: جلسات کارگروه‌های مذکور با وجود محدودیت‌ها به دلیل شرایط پاندمی موجود برگزار و برخی اقدامات و تصمیمات لازم گرفته شد. علاوه بر این، مرکز همکاری‌هایی را به صورت میان‌بخشی با نهادهای نظارتی در زمینه اجرای مواد آئین‌نامه در موارد و موضوعات مرتبط داشته است.

او تصریح کرد: مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس به منظور انجام وظایف سازمان به عنوان دستگاه متولی نظارت در بازار سرمایه برای اجرا و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی اقدامات و فعالیت‌هایی متعددی را در سه حوزه «نظارت بر اطلاعات سرمایه‌گذاران»، «بررسی معاملات مشکوک و کنترل هوشمند» و «بازرسی و امور نمایندگان» در سال جاری انجام داده است.

رئیس مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش نظارت بر اطلاعات سرمایه‌گذاران اذعان کرد: پایگاه اطلاعاتی یکپارچه‌ای برای سوابق اشخاص متقاضی خدمت در بخش‌های مختلف بازار راه‌اندازی شده است.

او با بیان اینکه به‌منظور تسهیل و تسریع پاسخ‌های مراجع متقاضی استعلام، اقدامات موثری صورت گرفته است، گفت: در سال جاری، حدود ۲۳۵۰ شخص حقیقی و حقوقی برای حدود چهارصد درخواست و برای صدور مجوزات انواع خدمات مورد تقاضا با توجه به دسترسی‌های اطلاعاتی موجود مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ داده شده است.

به گفته جعفروند آذر، این مرکز ضمن تدوین «رهنمود شناسایی مشتریان در بازار سرمایه» و انتشار آن، نسبت به اصلاح رویه‌های شناسایی و تکمیل و انطباق فرم‌های مربوط در حوزه‌های مختلف ارائه خدمت در بازار سرمایه اعم از داخل سازمان و خارج سازمان نیز اقدام کرد.

او با اشاره به اقدامات مرکز مبارزه با پولشویی در بخش بررسی معاملامات مشکوک و کنترل هوشمند خاطرنشان کرد: این اقدامات در راستای پیگیری ایجاد سامانه‌های مورد نیاز از معاونت اجرایی و مدیریت فناوری اطلاعات و همچنین ایجاد دسترسی به سیستم‌های اطلاعاتی مورد نیاز ذکر شده در آئین‌نامه اجرایی از وازرتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه بوده است.

رئیس مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در این بخش، با توجه به سیستم‌های موجود نسبت به بررسی بیش از ۷۰۰ مورد گزارش موارد معاملات مشکوک و ارجاع مواردی به مراجع نظارتی اقدام شد. همچنین، حدود ۲۵ پرونده درارتباط با میزان و نوع فعالیت اشخاص مشکوک در بازار سرمایه شامل بر حدود ۱۵۰ شخص حقیقی و حقوقی مورد رسیدگی قرار گرفته و نتایج آن به نهاد مربوطه ارجاع شده است. افزون بر این، با انتشار «ماژول آسیب‌پذیری بخش اوراق بهادار در ارزیابی ریسک ملی» و تهیه و انتشار «راهنمای گزارشگری عملیات و معاملات مشکوک در بازار سرمایه» سعی در تقویت این حوزه در اشخاص مشمول تحت نظارت شد.

او با مدنظرقرار دادن اقدامات انجام شده در بخش بازرسی و امور نمایندگان واحد مبارزه با پولشویی طی سال جاری ابراز کرد: این بخش در راستای اقدامات خود، ضمن ایجاد و تکمیل پایگاه اطلاعاتی مربوط به نمایندگان واحد مبارزه با پولشویی در اشخاص مشمول تحت نظارت، نسبت به اجرای ماده ۳۷ آئین‌نامه در این اشخاص اقدام کرد.

جعفروند آذر قرار گرفتن مستندات مربوط به رویه تعیین و معرفی مسئولین واحد پولشویی، راهنما و فرمت‌های مربوط در بخش مربوط به مرکز در سایت سازمان را از دیگر اقدامات برشمرد و عنوان کرد: بررسی دوره‌ای عملکرد اشخاص تحت نظارت با توجه به تدوین و انتشار «چک لیست ارزیابی و اجرای مقررات و رویه‌های مبارزه با پولشویی» و بررسی گزارش عملکرد دریافتی براساس رهنمود و چک لیست‌های ارائه شده نیز از دیگر موارد انجام شده در این بخش است.

به گفته این مقام مسئول، نظارت بر اقدامات عملیاتی واحدهای مبارزه با پولشویی و همچنین محتوی و نحوه آموزش و اجرای دوره‌های آموزشی در حوزه مبارزه با پولشویی برای اشخاص تحت نظارت از دیگر اقدامات در این بخش بوده است.

رئیس مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اقدامات آتی این مرکز در سال ۱۴۰۱ گفت: در سال آینده تدام اقدامات کارگروه ملی و کار گروهای تخصصی و تدوین اسناد مربوط در این کارگروه‌ها در دستورکار قرار گرفته است.

جعفروند آذر، پیگیری ایجاد و دسترسی به سیستم‌های اطلاعاتی مورد نیاز برای بخش نظارت بر اطلاعات سرمایه‌گذاران را از اقدامات آتی این مرکز در بخش نظارتی برشمرد و تصریح کرد: تقویت سیستم کشف و گزارشگری معاملات مشکوک توسط اشخاص مشمول در بازار سرمایه و ارزیابی سیستمی عملکرد و رتبه‌بندی واحدهای مبارزه با پولشویی برای بهبود عملکرد و اقدامات پیشگیرانه در اشخاص مشمول نیز از دیگر برنامه‌های این مرکز در سال پیش‌رو خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۰٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha