۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
صدور ۳۲۶ هزار هکتار سند مالکیت برای بستر رودخانه‌ها و پیکره‌های آبی
مدیرکل دفتر حقوقی شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر داد

صدور ۳۲۶ هزار هکتار سند مالکیت برای بستر رودخانه‌ها و پیکره‌های آبی

مدیرکل دفترحقوقی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: تاکنون بالغ بر ۳۲۶ هزار هکتار سند مالکیت با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای بستر رودخانه‌ها و پیکره‌های آبی صادر شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو ، حسین زمانی از تدوین دو لایحه مهم با عنوان حفاظت رودخانه‌ها و کاهش خطرات سیل و قانون آب خبر داد و گفت: این لوایح با همکاری سایر بخش‌ها تدوین و در حال بررسی در کمیسیـون امور زیربنایی هیئت دولت بوده و با هدف اصلاح سازوکارهای مدیریت آب، تدوین و اصلاح دستورالعمل‌های متعددی نیز با همکاری بخش‌های مربوطه در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل دفتر حقوقی شرکت مدیریت منابع آب ایران در بخش دیگری از اظهارات خود، پشتیبانی حقوقی از مدیریت حوضه‌ای منابع آب را به عنوان یکی از مهم‌ترین خط‌مشی‌های دفتر حقوقی برشمرد و اضافه کرد: تلاش می‌کنیم تا با تدوین لوایح قانونی یا اصلاح قوانین و مقررات موجود، برای انطباق قوانین با شرایط فعلی و نیاز آتی جامعه گام‌های بلندی برداریم.

زمانی همچنین تعامل با قوه قضائیه را برای تأمین ضمانت‌های قضایی و نظارتی لازم برای مدیریت منابع آب کشور، ضروری توصیف کرد و افزود: پاسخ به نیاز جامعه برای آگاهی از قوانین و مقررات و تشریح آن‌ها از طریق رسانه‌های جمعی، از اولویت‌های دیگر برای گسترش سواد حقوقی آب در بین آحاد مردم است.

مدیرکل دفتر حقوقی شرکت مدیریت منابع آب ایران، از حقوق بین‌الملل و دیپلماسی آب به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده مسئله آب در ایران نام برد و افزود: همسو با خط‌مشی‌های ارائه شده از مراجع و اسناد بالادستی، تدوین سند راه حقوق بین‌الملل آب با همکاری سایر واحدها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در دستور کار قرار گرفته تا برای بهره‌مندی مطلوب کشور از رودخانه‌های مرزی و منابع آبی مشترک، اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی در ادامه ‌عبور از پارادایم "توزیع گرایانه" قانون توزیع عادلانه آب به سمت پارادایم "توسعه پایدار" برای تأمین نیازهای نسل حاضر و توجه به احتیاجات نسل آتی را مورد تأکید قرار داد.
مدیرکل دفتر حقوقی شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: مسئله آب معلومات و مجهولات متعددی همچون اقلیم، جمعیت، سازه‌ها، هیدرولوژی و هیدروژئولوژی، حقوق، سیاست، اقتصاد، جامعه‌شناسی، ‌ تاریخ، کشاورزی و صنعت را در برمی‌گیرد که جمیع آن‌ها فراخشی و فرادولتی است.

به گفته زمانی، مسئله آب از چهار ضلع یا ارکان برخوردار است که رکن نخست آن قوه مقننه بوده که از طریق قانون‌گذاری، زیربنای مدیریت آب را فراهم می‌کند، دولت به عنوان رکن دوم، مسئولیت اجرای این قوانین را بر عهده دارد و قوه قضائیه نیز، با کارکرد نظارتی خود، اجرای صحیح قوانین را تضمین می‌کند. البته رکن چهارم جامعه است که علاوه بر تاثیرپذیربودن، نقش پراهمیتی در مسئله آب دارد.

کد خبر: ۱۴۰٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha