۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۷
بازار مسکن مازندران؛ راکد و زمستانی
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار مسکن مازندران؛ راکد و زمستانی

ساری- بازار خرید، فروش و اجاره مسکن با سردی و رکود زمستانه به سوی بهار در حرکت است و فعالان این حوزه در مازندران منتظر شکسته شدن یخ و حباب آن در نوروز هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازار مسکن بیش از هر فصل و سال دیگر در مازندران سرد و زمستانی است و حال و هوای نوروز و بهار هم نتوانسته یخ و خواب زمستانی این بازار را بشکند و برهم زد. تقریباً معامله و خرید و فروش در بنگاه‌های استان تعطیل و راکد شده است، بسیاری از بنگاه داران به ناچار کرکره‌ها را پایین کشیدند تا در روزهای نوروزی بساط معاملات را راه اندازی کنند.

با آنکه خرید و فروش و معاملات در بازار مسکن مازندران راکد و تعطیل است اما قیمت‌ها در سایه سردی بازار، تند و روبه بالا است و دارندگان املاک و متقاضیان فروش هر روز بر نرخ و قیمت‌ها اضافه می‌کنند و در این بین بیش از ۱۰۰ هزار مازندرانی در طرح جهش و اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند و چشم امیدشان به خانه دار شدن به دست دولت و طرح‌های حمایتی آن است.

از سوی دیگر تجربه اجرا شده مسکن در دولت‌های قبل نظیر مسکن مهر در مازندران هرچند بیش از ۷۰ هزار نفر را خانه دار کرد اما شکست خورده است، طرح‌های مسکن مهر، امروز دارای مشکلات اجتماعی و زیرساختی فراوان است.

فرسودگی بسیاری از طرح‌های مسکن اجرا شده، ناتمام ماندن برخی پروژه‌ها از یک سو، گرانی اجاره و مسکن و رکورد بازار همه سهم بازار مسکن در آستانه نوروز و عید است و مستاجرانی که برای تهیه یک سقف بالای سر، خانه به دوش هستند.

اجاره‌ها سربه فلک کشیده است
یک زوج ساوری که یک سالی جشن ازدواج خود را به دلیل عدم تأمین مسکن به تأخیر انداخته اند، گرانی اجاره و مسکن را از مهمترین دغدغه جوانان بیان کرد و افزود: اجاره خانه‌ها سر به فلک کشیده و این مسئله سبب شده نتوانیم جشن ازدواج برپا کنیم.

بازار مسکن مازندران؛ راکد و زمستانی

محمد حسنی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اجاره خانه از ۱.۵ میلیون تومان برای یک واحد ۸۰ متری به سه میلیون تومان با پیش پرداخت ۹۰ میلیون تومانی افزایش یافته است، افزود: با روند روبه رشد افزایش قیمت تنها امید ما به مسکن ملی مانده که اخیراً ثبت نام آن از سوی دولت شروع شده است.

اجاره خانه از ۱.۵ میلیون تومان برای یک واحد ۸۰ متری به سه میلیون تومان با پیش پرداخت ۹۰ میلیون تومانی افزایش یافته است و با روند روبه رشد افزایش قیمت تنها امید ما به مسکن ملی مانده که اخیراً ثبت نام آن از سوی دولت شروع شده است

بازار خرید و فروش مسکن در روزهای مانده به عید در مناطق مختلف مازندران راکد و زمستانی است و به گفته بنگاه داران، بیشتر معاملات صورت گرفته مربوط به رهن و یا اجاره مسکن است.

بازار بنگاه‌ها سرد و راکد است
علیرضا برزگر نایب رئیس اتحادیه املاک مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به رکود در خرید و فروش املاک در استان و ساری اظهار داشت: به نسبت سال‌های قبل میزان معاملات کاهش چشمگیری یافته است.

وی افزایش چند برابری اجاره و رهن از یک سو و رشد قیمت خرید و فروش را دلیل رکود در بازار بیان کرد و گفت: همه امید ما به بازار عید و پس از آن است تا از این رکود خارج شویم.

وی با بیان اینکه میزان اجاره و خرید املاک در مناطق مختلف ساری نسبت به قبل رشد چند برابری داشته است، تورم و بی ثباتی در قیمت‌ها را دلیل عمده آن بیان کرد.

ثبت ۱۰ هزار مجرد در طرح نهضت ملی مسکن
بیشترین جویندگان خانه‌های اجاره‌ای را در مازندران جوانان و زوج‌های جوان تشکیل می‌دهند، همچنین این قشر درصد قابل توجهی از متقاضیان مسکن اقدام ملی را در استان تشکیل می‌دهند و بیش از ۱۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند. سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار نفر از ثبت نام کنندگان در طرح مسکن ملی مجرد هستند، اظهار داشت: از این تعداد حدود ۶۰۰ نفر مجردان بالای ۴۵ سال هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بخشی از پروژه‌ها توسط بنیاد مسکن و ستاد اجرایی انجام می‌شود، گفت: در عملیات اجرایی این واحدها تمام موارد مربوط به استحکام و مقاومت ساختمان و عمر مفید آن درنظر گرفته شده است.

بازار مسکن مازندران؛ راکد و زمستانی

وی افزود: افراد مجردی که در طرح ملی مسکن ثبت نام کردند باید تا قبل از تحویل مسکن نسبت به ثبت ازدواج اقدام کنند.

۱۰۷ هزار مازندرانی متقاضی مسکن هستند
در استان مازندران بیش از ۱۰۷ هزار نفر متقاضی مسکن ملی هستند و تأمین زمین برای آنان از مهمترین دغدغه‌ها محسوب می‌شود، عباس رهگشا معاون مسکن راه وو شهرسازی مازندران بیان اینکه ثبت نام نهضت ملی مسکن در دست اقدام است، متأهل بودن، سرپرست خانوار و عدم استفاده از امکانات دولتی و داشتن پنج سال سابقه سکونت در شهر محل تقاضا را از جمله شرایط بیان کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰۷ هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند، افزود: بیشتر افراد شرایط لازم را ندارند و فقط ۱۱ هزار نفر تاکنون تائید نهایی شدند.

رهگشا با بیان اینکه برای ساخت ۱۲ هزار واحد تاکنون زمین مورد نیاز تایید شده است، افزود: همچنین هزار و ۲۰۰ واحد از مسکن ملی وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است.

معاون مسکن راه و شهرسازی مازندران درباره میزان تسهیلات درنظر گرفته شده برای طرح مسکن ملی گفت: رقم تسهیلات در مرکز استان به ازای هر واحد ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است.

وی همچنین از افرادی که دارای ساختمان‌های نیمه کاره هستند خواست تا در طرح نهضت ملی مسکن به عنوان خود مالک ثبت نامه کنند و افزود: سود مصوب تسهیلات ۱۸ درصد و بازپرداخت آن ۲۰ ساله است.

کد خبر: ۱۳۹٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha