۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
مشهد برای میزبانی زائران آماده می‌شود| تکاپوی مسئولان برای افزایش خدمات
بازار گزارش می‌دهد؛

مشهد برای میزبانی زائران آماده می‌شود| تکاپوی مسئولان برای افزایش خدمات

مشهد- پیش‌بینی‌ها حکایت دارد که امسال جمع زیادی از زائران پایتخت معنوی جهان اسلام و مشهد مقدس را برای سفر انتخاب کنند لذا این موضوع مسئولان را به تکاپو برای توسعه خدمات انداخته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: به گزارش خبرنگار بازار تا قبل از شیوع کرونا آمار سالانه ورود زائران داخلی به خراسان رضوی به بیش از ۳۰ میلیون نفر و در تعطیلات نوروزی حدود ۹ میلیون نفر و در بخش زائران و مسافران خارجی نیز سالانه به بیش از سه میلیون نفر می‌رسید که متأسفانه با شیوع کرونا این آمارها نیز با سرعت فزاینده‌ای ریزش کرد.

بنا بر پیش‌بینی مسئولان اما امسال باوجود قرمز بودن رنگ‌بندی شهرها به دلیل سویه جدید «امیکرون» پیش‌بینی می‌شود این شهر با موج بزرگی از حضور زائران همراه شود.

در این راستا با توجه به اینکه حجم عظیمی از این زائران در مسیرهای منتهی به حرم مطهر در تردد خواهند بود و نیازهای حمل‌ونقل و یا تهیه ارزاق عمومی همیشه به‌عنوان یکی از دغدغه‌های آن‌ها محسوب می شود و این جمعیت از زائران فشار مضاعفی را به مجاوران و اصناف خدمات دهند وارد می‌کند لذا در ایام خاص همواره افزایش خدمات یک ضرورت به شمار می‌رود.

صف‌های شلوغ نان خلوت می‌شود
شلوغی نانوایی‌های اطراف حرم مطهر به دلیل تکثر زائران آن‌هم در ایام خاص مانند اعیاد یا نورز همواره یکی از مشکلاتی است که همه‌ساله بر صف نان در این منطقه دامن زده و موجب تألم خاطر زائران و هم چنین مجاوران حرم رضوی می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در گفت‌وگو با بازار و پیرامون این موضوع که چگونه این موضوع تکراری را می‌توان حل کرد پاسخ می‌دهد: در اطراف حرم به دلیل اینکه قیمت املاک بسیار گران است لذا امکان سرمایه‌گذاری برای احداث نانوایی ثابت توسط بخش خصوصی وجود ندارد و با توجه به سود و نرخ نان به‌هیچ‌وجه این موضوع منطقی و به‌صرفه اقتصادی نیست.

مصطفی کشتگر در این راستا بیان می‌کند: به همین منظور پیشنهاد دادیم تا در ایام نوروز چندین کانکس سیار برای ایجاد نانوایی توسط آستان قدس رضوی به این موضوع اختصاص پیدا کند تا بتوانیم تولید نان را بنا بر نیاز زائران در این منطقه افزایش دهیم.

مشهد برای میزبانی زائران آماده می‌شود| تکاپوی مسئولان برای افزایش خدمات

وی ادامه می دهد: در این رابطه سازمان میادین شهرداری نیز مقرر شده تا تعداد ۴ غرفه برای ایجاد نانوایی موقت در اختیار این اتحادیه قرار دهد تا کمبود نان در اطراف حرم و مناطقی که تردد زائر زیاد است تأمین شود.

وی با قبول اینکه در ایام خاص نانوایی‌های اطراف حرم بسیار شلوغ است ابراز می کند: یکی از دلایل این شلوغی‌ها فعالیت هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیرهایی است که اطراف حرم نان خود را از این نانوایی‌ها تأمین می‌کنند و لذا به‌صف های نانوایی‌ها دامن می‌زند.

وی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده در این راستا می افزاید: به همین منظور در نظر داریم تا با همکاری فرمانداری و شهرداری معابری که در تردد بیشتر زائران است تعدادی نانوایی موقت راه‌اندازی شود.

کشتگر هم چنین اظهار می کند: از آنجاکه پیش‌بینی می‌شود امسال حجم زیادی از زائران به مشهد مقدس سفر کنند لذا تأمین نان و افزایش تولید در این منطقه بسیار الزامی به نظر می‌رسد.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد با اشاره به این موضوع که در حال حاضر نانوایی‌های اطراف حرم در حال ظرفیت سنجی است تا در صورت نیاز به افزایش سهمیه آن‌ها اقدام شود می افزاید: هم‌چنین مقررشده است تا سهمیه برخی از این واحدها تا قبل از حضور زائران و شلوغی در این معابر افزایش و تحویل داده شود تا در زمان حضور زائران خللی در توزیع آرد به دلیل محدودیت های ترافیکی ایجاد نشود.

افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی
یکی دیگر از بیشترین نیازهای زائران و گردشگران در مشهد مقدس و به‌ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی تأمین تاکسی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است که بتواند اطمینان خاطر زائران را فراهم کند.

در همین راستا مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: به‌منظور ارائه خدمات مطلوب و جلب رضایت گردشگران و زائران در ایام نوروز تمهیدات ویژه و برنامه‌ریزی خاص در دستور کار قرار گرفته است.

احمد محبی در این رابطه اظهار کرد: مباحثی ازجمله رعایت نظافت و شیوه‌های بهداشتی و هم‌چنین بازرسی‌های لازم و افزایش خودروها در مسیرهای خاص و نیز نحوه برخورد بامسافران و دریافت کرایه همگی از محورهای مورد نظارت این سازمان در ایام نوروز است.

وی با اشاره به این موضوع که در ایام نوروز به دلیل حضور زائران و شرایط خاص محدوده حرم مطهر رضوی شاهد اعمال محدودیت‌های ترافیک توسط پلیس راهور هستیم افزود: لذا برنامه‌ریزی مطلوب برای افزایش ناوگان حمل‌ونقل در محدوده‌های منتهی به حرم مطهر شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد در این رابطه اذعان کرد: به همین منظور در نقاطی که شاهد محدودیت ترافیکی هستیم برای انتقال زائران خودروهای بیشتری در اختیار و برای سرویس‌دهی در نظر گرفته‌شده است.

مشهد برای میزبانی زائران آماده می‌شود| تکاپوی مسئولان برای افزایش خدمات

وی هم‌چنین به افزایش ناوگان حمل‌ونقل در مسیرهای خاص مانند راه‌آهن، فرودگاه و پایانه‌های مسافری اشاره کرد و گفت: به‌منظور تأمین نیازهای زائران حتی نسبت به لغو مرخصی تاکسیرانان در نخستین هفته نوروز سال آینده اقدام شده تا خللی در امر خدمت‌رسانی به مسافران ایجاد نشود.

محبی اذعان کرد: برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران توان یاب نیز برنامه‌های مختلفی تدارک دیده‌شده است به‌طوری‌که در این زمینه حدود ۱۵۰ تاکسی مناسب‌سازی شده در سطح شهر مشهد وجود دارد که مجوز تردد در محورهای اطراف حرم مطهر رضوی نیز برای آن‌ها صادرشده و افراد برای استفاده از این خدمات می‌توانند از طریق تلفن‌های ۱۳۳ و یا ۱۸۸۰خدمات لازم را دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهدافزود: همچنین زائران و مجاوران می‌توانند در صورت هر گونه نارضایتی از خدمات ارایه شده از طریق تلفن ۱۳۷ با ارائه کد یا پلاک تاکسی شکایت‌های خود را اعلام کنند تا در کمترین بازه زمانی موضوع مورد رسیدگی قرارگرفته و از طریق شماره تلفنی که با آن تماس گرفته‌اند نتیجه به آن‌ها اعلام خواهد شد .

انفجار جمعیت زائران
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز بابیان اینکه مردم کشورمان ۲ سال محرومیت از تحویل سال در حرم امام رضا(ع) را از سر گذرانده‌اند در این رابطه گفت: به‌طور حتم مشهدالرضا در نوروز ۱۴۰۱ با تراکم سفرها و انفجار جمعیت زائران مواجه خواهد شد.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: مناسبت‌های مذهبی ماه رجب، گرانی سفر به اماکن مقدس خارج از کشور و همچنین آغاز ماه مبارک رمضان در نیمه فروردین‌ماه به‌طور حتم موجب افزایش و تراکم سفرهای زیارتی در نوروز ۱۴۰۱ در مشهد مقدس خواهد شد.

وی افزود: در این راستا بسیج تمامی عوامل مرتبط با ستاد خدمات سفر و استفاده از همه ظرفیت های ممکن و در اختیار بخش‌های خصوصی، عمومی و دولتی با توجه به محدویت مراکز اقامتی در ایام اوج سفر زائران انجام شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: همچنین تسهیل اسکان و ارائه خدمات رفاهی بیشتر برای اقشار کم برخوردار طی تعطیلات نوروزی در اولویت قرار دارد.

کد خبر: ۱۳۷٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • زینب نورانی IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      1 0
      من خودم ساکن مشهد هستم و دوست دارم مرتب به حرم برم از شما مسولان عزیز تقاضا دارم تایم اتوبوسها یا همان پی ارتی را 24 ساعته کنید اخه توان این همه کرایه دادن نداریم بخذا