۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
بافت «گلیم نقش برجسته» از رونق افتاد| کارگاه ها یکی پس از دیگری تعطیل شدند
بازار از ایلام گزارش می‌دهد؛

بافت «گلیم نقش برجسته» از رونق افتاد| کارگاه ها یکی پس از دیگری تعطیل شدند

ایلام- مشکلات متعدد باعث شده امروزه بخش زیادی از کارگاه‌های تولید گلیم نقش برجسته به عنوان مهمترین محصول صنایع دستی استان تعطیل شوند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان ایلام، از دیرباز مهد فرهنگ و تمدن بوده است و نقش قابل توجهی در تولید صنایع دستی کشور بر عهده دارد، از مهمترین صنایع دستی استان می‌توان به گلیم نقش برجسته، جاجیم، گیوه، چیت و… اشاره کرد.

زندگی عشیره‌ای و سنتی و پرورش دام برای تأمین معیشت زندگی مردم منطقه ایلام از قدیم‌ تاکنون موجب استفاده از پشم و رشد و رونق صنایع‌دستی مرتبط با آن، به‌خصوص گلیم ساده و نقش برجسته را فراهم آورده است.

گلیم نقش برجسته بافته اعجاب انگیز و برخواسته از فرهنگ استان ایلام است، بافندگان این هنر سال هاست با هنرشان بازارهای جهانی را در دست گرفته‌اند و استان ایلام را به پایتخت جهانی گلیم نقش برجسته تبدیل کرده‌اند.

این بازار پرسود حالا چند سالی است که از رونق گذشته افتاده است، دلیل اصلی این کم رونقی به بازار فروش بر می‌گردد چه که در داخل کشور هم رونق چندانی ندارد.

بافندگان کار را رها کرده‌اند
یکی از بافندگان گلیم نقش برجسته در ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ۵۰ کارگاه تولید گلیم نقش برجسته با ۲۴ هزار بافنده در استان ایلام فعالیت دارند که سالانه ۶ هزار مترمربع گلیم نقش برجسته تولید می‌کنند.

کبری غیاثی بیان کرد: متاسفانه نبود بازار باعث شده بافندگان درآمدشان کم شده و بسیاری از کارگاه‌های تولید گلیم تعطیل شده‌اند.

وی اضافه کرد: مدت ۱۰ سال است که بافنده گلیم هستم، متاسفانه هر سال وضعیت بافندگان به لحاظ درآمدی بدتر شده است و چاره‌ای جز رها کردن بافت گلیم نداریم.

بازار فروش گلیم نقش برجسته باید توسط کارشناسان صنایع دستی در کشور و خارج از کشور شناسایی و زمینه فروش اینترنتی محصولات صنایع دستی استان از جمله گلیم باید فراهم شود

وی افزود: این هنر به عنوان میراث استان شناخته می‌شود، در سال‌های گذشته حتی به کشورهای خارجی صادر هم می‌شد اما اکنون متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و بازار فروش از رونق افتاده است.

بافت «گلیم نقش برجسته» از رونق افتاد| کارگاه ها یکی پس از دیگری تعطیل شدند

غیاثی گفت: وقتی که مسئولان از ما حمایت نمی‌کنند ما نیز نمی‌توانیم این هنر را ادامه دهیم چون سودی به ما نمی‌رسد، همچنین با وجود اینکه سال هاست در این هنر مشغول به فعالیت هستم با وجود اینکه کار بسیار سخت و پرمشقتی است اما متاسفانه هنوز بیمه نشده‌ایم.

لزوم برندسازی و پیدا کردن بازار فروش برای گلیم
یکی از کارشناس اقتصادی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گلیم نقش برجسته از ظرفیت‌های ویژه اقتصادی برای اشتغال و کسب درآمد در استان ایلام برخوردار است که نیازمند برنامه ریزی و نگاه تخصصی است.

علیرضا پوراحمد افزود: برندسازی و معرفی گلیم نقش برجسته ایلام مهمترین اولویت برای رونق این هنر صنعت است، با وجود اینکه ایلام خاستگاه گلیم نقش برجسته است اما هنوز بسیاری از فرش و گلیم‌های تولید استان در خارج ایلام پرداخت شده و با اسم و برند غیر ایلام صادر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بازار فروش گلیم نقش برجسته باید توسط کارشناسان صنایع دستی در کشور و خارج از کشور شناسایی شود، افزود: زمینه فروش اینترنتی محصولات صنایع دستی استان از جمله گلیم باید فراهم شود..

پوراحمد بیان کرد: البته همه این کارها نیازمند تبلیغات در سطح ملی است.

کاهش فروش محصولات
معاون صنایع دستی ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: گلیم نقش برجسته را اولین بار خانم سحر چلنگر بانوی ایلامی در تلفیقی از گره کامل قالی و گل‌های برجسته با دورنمایی از اصالت بافته و الان استان ایلام در گلیم نقش برجسته شهرت جهانی یافته است.

از بین بافندگان ۳ هزار و ۵۲۰ نفر بیمه شده هستند، هم اکنون نیز در ۲ بخش بیمه صنعتگران انجام می‌شود

بافت «گلیم نقش برجسته» از رونق افتاد| کارگاه ها یکی پس از دیگری تعطیل شدند

نورالدین محسنی افزود: از ویژگی‌های این گلیم، برجسته بودن نقش و اِلمان‌های سنتی است که همین ویژگی موجب شد سال ۸۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد و در سال ۹۷ شهر ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته انتخاب شد.

وی گفت: قبلاً سهم بیشتری در این هنر را از بازارهای جهانی داشتیم اما هم اکنون متاسفانه سهمی نداریم و روز به روز این سهم کمتر می‌شود که این می‌طلبد مسئولین نظام چاره‌ای کنند.

معاون صنایع دستی ایلام اضافه کرد: در تلاش هستیم برای فروش محصولات تولیدی این بافندگان از ظرفیت مرز مهران برای فروش و صادرات این محصولات به کشورهای اروپایی استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: از بین بافندگان ۳ هزار و ۵۲۰ نفر بیمه شده هستند، هم اکنون نیز در ۲ بخش بیمه صنعتگران انجام می‌شود، فاز اول بیمه عشایری و روستایی است که تمام صنعتگران استان می‌توانند از این بیمه برخوردار باشند و فاز دوم بیمه تامین اجتماعی است که مدت دو سه سالی است که به صورت سهمیه‌ای شده است.

محسنی اضافه کرد: ما مدارک افراد را به وزارتخانه در تهران ارسال می‌کنیم در وزارتخانه هرساله سهمیه‌ای را به استان اختصاص می‌دهند.

وی افزود: سال گذشته سهمیه استان ۳۰ نفر بوده و امسال فعلاً ۵۰ نفر به تامین اجتماعی برای بیمه معرفی شده است.

گلیم نقش برجسته مهم‌ترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است که نیازمند توجه است، با توجه به شاخص‌هایی از جمله پیشینه و تعداد بالای افراد شاغل در این صنعت باید برای فروش محصولات استان برنامه ریزی کرد.

کد خبر: ۱۳۶٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha