۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
فقدان ثبات در مقررات و دستورالعمل‌های گمرکات بزرگ‌ترین مشکل گمرک است
مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک:

فقدان ثبات در مقررات و دستورالعمل‌های گمرکات بزرگ‌ترین مشکل گمرک است

کاخکی، فقدان ثبات مقررات مربوط به صادرات، واردات و ترانزیت را مهم‌ترین مشکل موجود در گمرکات دانست.

به گزارش بازار، حسین کاخکی مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران پیدایش گمرک را در نتیجه شکل‌گیری اقتصاد درون کشورها برای مبادله کالا دانست و گفت: گمرکات کشورهای دنیا وظایف متفاوتی در قرون و اعصار مختلف داشتند. در ایران تاریخ دقیقی در مورد پیدایش نخستین فعالیت گمرکی موجود نیست اما تقریباً از زمان اشکانیان گمرک شکل‌گرفته است که با شیوه‌های گوناگونی در حکومت‌های مختلفی اداره می‌شده است و البته در طول زمان از شیوه سنتی به شیوه مدرن رسیده است.

وی ضمن اشاره به وظایف گمرک تصریح کرد: وظایف صرفاً همان مواردی نیست که در قانون امور گمرکی منظور شده است. علاوه بر قوانین مذکور، کنوانسیون‌های گمرکی را داریم که در آن قسمت‌ها شرح وظایفی برای آن‌ها تعریف شده است. همچنین مجموعه سیاست‌های اقتصادی دولت که از سوی وزارت صمت ابلاغ می‌شود و مقررات سایر سازمان‌های ذی‌نفع در تجارت خارجی، مقررات مربوط به گمرک را تعیین می‌کنند.

مدیرکل دفتر همکاری بین‌الملل گمرک ایران در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو فقدان ثبات مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به صادرات، واردات و ترانزیت را مهم‌ترین مشکل موجود در گمرکات دانست و اظهار کرد: در خیلی از کشورهای دنیا، مقررات گمرک تا سه سال تحت هیچ شرایطی تغییر نمی‌کند. اگر هم شرایط اضطراری وجود داشته باشد و مجبور به ارائه دستورالعملی شویم، آن دستورالعمل از شش ماه به بعد قابل‌اجرا است که متأسفانه در ایران چنین شرایطی نداریم.

وی بخشی از دلایل فرایندهای پیچیده در گمرکات را ناشی از تحریم‌های ظالمانه دانست و درعین‌حال بیان کرد: همه مشکلات ناشی از این موضوع نیست. اگر می‌خواهیم مشکلاتی از جمله بروکراسی را در گمرک نداشته باشیم لازم است ثبات را در مقررات صادرات و واردات اعمال کنیم. اگر ثبات وجود داشته باشد، صادرکننده و واردکننده از ابتدای سال تا انتهای سال تکلیف خود را می‌داند.

کاخکی به برخی از مشکلات ناشی از عدم ثبات مقررات در حوزه گمرکی اشاره کرد و افزود: یک صادرکننده، کالای خود را بار کرده است و تا مرز انتقال داده است اما ناگهان اعلام می‌شود صادرات آن کالا ممنوع است درحالی‌که خیلی از آن کالاها مانند محصولات کشاورزی فاسد می‌شوند.

کد خبر: ۱۳۳٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha