۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
اسانس باریجه ظرفیتی برای تقویت صادرات استان سمنان/ صمغی با ارزش طلا
بازار گزارش می‌دهد؛

اسانس باریجه ظرفیتی برای تقویت صادرات استان سمنان/ صمغی با ارزش طلا

سمنان - صمغ گیاه باریجه که در مراتع استان سمنان به وفور کشت می شود حکم طلا را دارد چرا که شرکت‌های تولید عطر فرانسوی و ایتالیایی صدها دلار برای آن پول می دهند و در نتیجه این محصول ظرفیت خوبی برای صادرات محسوب می شود.

گروه استان‌ها؛ خبرگزاری بازار، باریجه گیاهی ساقه‌ای با گلی زر شبیه کلزا است که در مراتع هم به‌صورت وحشی و هم به‌صورت دست کاشت وجود دارد گیاهی که برخلاف نام عجیب‌وغریبش دارای صمغی ارزشمند است.

صمغ باریجه می‌تواند بازار عطرسازی کشورهای مطرح این حوزه شامل فرانسه و ایتالیا و سوئیس و آلمان و ... را تأمین کند صمغی که ارزشش مانند طلا است و هرچند کمی سخت و دشوار به عمل می‌آید اما آن‌قدر گران‌بهاست که اگر توان کشت استان سمنان درزمینهٔ این محصول ارتقا یابد درآمدی اندازه یک معدن را برای استان به ارمغان می‌آورد.

توسعه گیاهان دارویی

چند سالی است که منابع طبیعی استان سمنان باریجه را در زمره تسهیلات گیاهان دارویی محسوب کرده و باهدف توانمندسازی جوامع بومی و محلی با کمک بهره‌برداران مراتع و منابع طبیعی نسبت به کشت آن مبادرت می‌ورزد.

کشتی که اغلب در غرب استان و شهرستان‌های سمنان، گرمسار، سرخه و مهدی‌شهر است و می‌توان کم‌کم آن را به دیگر نقاط استان نیز گسترش داد گیاهی که به‌جرئت می‌توان گفت در صورت کشت انبوه آن می‌تواند ده برابر زعفران ارزش مالی داشته باشد.

سیاست منابع طبیعی در قبال باریجه

مسئول بهره‌برداری منابع طبیعی سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه استان سمنان هم‌اکنون ظرفیت برداشت ۸۰۰ کیلوگرم تا یک‌تن ضمغ باریجه را دارد، گفت: ظرفیت‌سازی برای گیاهان دارویی و صنعتی در مناسبات اقتصادی امری ضروری است.

ابوالقاسم رحیمی بیان کرد: سال گذشته گیاهان دارویی در ۱۵ هزار هکتار اراضی استان کشت‌شده و نتایج خوبی به‌خصوص در حوزه کتیرا، باریجه و ... به همراه داشته است و از این منظر استان سمنان می‌تواند به یکی از قطب‌های برتر در این حوزه تبدیل و باعث ارزآوری و درامد اقتصادی شود.

وی رونق تولید، صادرات، کمک به جوامع محلی و  بومی، حفظ مراتع با ارتقای احساس مسئولیت بهره‌برداران بومی، جلوگیری از فرسایش خاک و ... را ازجمله مزیت‌های باریجه و گیاهان مشابه دانست.

گیاهی باارزش طلا

یک کارشناس کشاورزی نیز باریجه را طلایی دانست که مسئولان و مردم هنوز اهمیت آن را نیافته‌اند و بیان داشت: صمغ این گیاه یکی از پایه‌های اصلی ساختن ادکلن و عطر است و شرکت‌هایی مانند گوچی، شانل، دیوید مورا، آدیداس و ... از آن بهره می‌برند.

محمدعلی مهدویان گفت: این گیاه آن‌قدر دارای ارزش است که اگر مردم، بهره‌برداران و مسئولان ما بدانند ۵۰۰ گرم صمغ آن را در فرانسه چه مقدار پول می‌دهند همگی شگفت‌زده می‌شوند البته در این زمینه باید گفت فرانسه صمغ موردنیاز باریجه را از گنگو، پاکستان و ... به قیمت ارزان‌تری می‌خرد اما اگر خلوص و فراوری باریجه ایران بهتر باشد می‌توان آن را تا کیلوگرمی هزار و ۸۰۰ دلار فروخت.

وی افزود: وفور مراتع مستعد، بهره‌برداران، مقاوم بودن در برابر مسائل جوی و ... از مزیت‌های گیاهانی مانند باریجه هستند که اسانس آن‌ها در کنار مسائل دارویی به‌شدت موردنیاز کارخانه‌های عطرسازی است.

اینکه استان سمنان دارای ظرفیت‌های عظیم باریجه است بستر را برای تجارت پرسود در عرصه بین‌المللی آماده می‌سازد و تنها باید به دنبال سرمایه‌گذار و یا تجاری گشت که بهترین بازارها را برای محصولات استان سمنان بیابند.

کد خبر: ۱۳٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha