۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
دست اندازی سودجویان به عرصه‌های طبیعی | گیاهان دارویی در معرض نابودی هستند
عبدوس به بازار گفت:

دست اندازی سودجویان به عرصه‌های طبیعی | گیاهان دارویی در معرض نابودی هستند

سمنان- عبدوس، رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی سمنان ضمن اشاره به دست اندازی سودجویان به گیاهان دارویی در اراضی ملی، گفت: این امر به نابودی گیاهان مهم اقتصادی استان منجر می‌شود.

حمید رضا عبدوس در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به اهمیت اقتصادی گیاهان دارویی در استان سمنان بیان کرد: متاسفانه افراد سودجو با دستبرد به طبیعت و برداشت بی رویه از گیاهان دارویی ضررهای هنگفتی را هم به طبیعت و هم مرتع استان وارد می سازند که یکی از آنها امکان عدم رشد گیاهان ارزشمند به لحاظ اقتصادی در مراتع است.

وی با بیان اینکه خطر انقراض برخی گونه های ارزشمند گیاهی نظیر باریجه در استان سمنان وجود دارد، تاکید کرد: اسانس باریجه برای تولید عطر در کشورهایی مانند فرانسه بسیار طرفدار دارد و می تواند میلیون ها دلار سرمایه را عاید کشورمان سازد اما با برداشت بی رویه و تخریب شاهد هستیم که این گونه ها در معرض انقراض قرار گرفته است.

تنش‌های آبی

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: در سال های اخیر با تنش های آبی، گیاهان دارویی و مراتع ما با مشکلات عدیده روبرو شده اند، حال دست اندازی به طبیعت نیز به این امر افزوده شده و در نهایت معجونی از نابودی گیاهان ارزشمند اقتصادی برای کشورمان را ساخته است.

عبدوس با بیان اینکه گیاهان دارویی ارزشمند استان سمنان قربانی زیاده خواهی برخی می شود، گفت: تنها بهره برداران بومی نیستند که گیاهان دارویی را به شکل بی رویه و غیر علمی جمع آوری می کنند بلکه از استان های مجاور نیز گروه گروه افراد سودجو به خصوص طی یکی دو سال اخیر، وارد سمنان شده و به وفور نسبت به جمع آوری گیاهان دارویی و گونه های نادر گیاهی مبادرت می ورزند.

افراد محلی تا دو کیلوگرم اجازه بهره برداری از گیاهان دارویی را دارند

وی با بیان اینکه گیاهان نادر و گونه های ارزشمند دارویی در مراتع امکان کشت صنعتی ندارند، بیان کرد: برداشت بی رویه گیاهان دارویی از عرصه های منابع طبیعی به خصوص در سال های اخیر زیره کوهی، چلم، ریواس، آنغوزه، کنگر و ... را در خطر انقراض قرار داده است.

بازداشت متخلفان

رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی سمنان در خصوص قوانین بازدارنده درباره گیاهان دارویی و ضررهای اقتصادی که به مراتع استان وارد می سازند نیز توضیح داد: افراد محلی تا دو کیلوگرم اجازه بهره برداری از گیاهان دارویی را دارند ولی بیش از این میزان، مجاز نیست.

عبدوس گفت: علی رغم گستره پهناور استان سمنان و دشواری پایش تمام مناطق بازهم گشت های منابع طبیعی فعال هستند و در صورتی که افراد متخلف را مشاهده کنند قطعاً آنها را به مراجع قضایی برای محاکمه و رسیدگی به جرایم، ارجاع خواهند داد.

وی در خاتمه، بیان کرد: به سبب وسعت عرصه های منابع طبیعی و کمبود نیرو برای برخورد با سودجویان برای منابع طبیعی به تنهایی دشوار است لذا از مردم بومی و همجوار مراتع درخواست داریم که به خاطر حفظ گیاهان ارزشمند منطقه خودشان، دست کم مراتب تخلفاتی که مشاهده می کنند را به منابع طبیعی یا شماره تماس ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اجنگل و مرتع اطلاع دهند.

کد خبر: ۲۱۷٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha